№22/102250-еп

Переглянути та змінити норми щодо електронних сигарет в законопроекті 1210 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві"

Автор (ініціатор): Гордійко Олександр Юрійович
Дата оприлюднення: 23 липня 2020
Верховною Радою України прийнято законопроект 1210, яким суттєво змінюється принцип оподаткування електронних сигарет та рідин і картриджів для електронних сигарет.
Громадська організація "Спілка вейперів" представляє інтереси саме споживачів електронних сигарет хвилюють питання суттєвого обмеження реалізації електронних сигарет та збільшення податкового навантаження на кінцевого споживача, оскільки виписані в законі 1210 ставки акцизів, призведуть до суттєвого удорожчання рідин для електронних сигарет, що суттєво зменшить їх доступність та буде стимулювати вживання споживачами електронних сигарет тютюнових виробів, які після введення акцизу стануть дешевшими (навіть за умови підняття акцизу на тютюнові вироби на ті ставки які вказані у тому ж законі 1210).

Громадська організація «Спілка вейперів», яка представляє інтереси споживачів та має значні зауваження та пропозиції до законопроекту № 1210, прийнятого Верховною Радою 15.01.2020р. Зокрема:

1. Відповідно до пункту 14.1.564 рідини, які не містять нікотин, підпадають під дане поняття “рідини для електронних сигарет”. Таке трактування суперечить директивам ЄС, Конституції України, та є неграмотним з юридичної та наукової точки зору, оскільки містить правову невизначеність, що може призвести до значних зловживань та поширення корупційних схем серед представників виконавчої влади, на яких покладені контролюючі функції за дотриманням чинного законодавства.
2. Акцизний збір у розмірі 3 гривні за 1 мл (три тисячі гривень за 1 літр) рідини призведе до підвищення флакона рідини об’ємом 60 мл. 180 гривні, без врахування інших податків, що означає підвищення вартості рідин для електронних сигарет одразу в 3 рази. В пояснювальній записці до законопроекту перед голосуванням, вказано що введення такого акцизного збору дозволить отримати надходження до бюджету. Звертаю увагу, що акцизні збори не є податками і в жодному разі не можуть нести бюджетоутворюючої функції, а вводяться з метою регуляції ринку, а надходження від акцизних зборів повинно спрямовуватись виключно на регуляцію ринку або компенсацію можливої шкоди від існування такого ринку. Оскільки електронні сигарети є в 20 разів менш шкідливими ніж тютюнові вироби, і є більш безпечною альтернативою тютюнопаління, то акцизний збір може бути введений лише у такому розмірі, який хоч і буде призводити до фінансових витрат споживача електронних сигарет, але такі витрати повинні бути нижчими ніж витрати споживачів традиційних тютюнових виробів. В зв’язку із цим пропонуємо зменшення акцизного збору до 1 грн на мл на усі нікотиновмісні рідини для електронних сигарет.
При цьому, вводити акцизний збір на рідини що не містять нікотин є неправильним, оскільки саме вміст нікотину у рідинах визначає їх потенційну шкоду для організму та звикання, чим робить споживання електронних сигарет подібним до тютюнових виробів. Без вмісту нікотину, рідини для електронних сигарет мають склад аналогічний більшості косметичних засобів, що призведе з одного боку до правової невизначеності, та можливості обмежувати реалізацію косметичних засобів, а з іншого призведе до можливої реалізації учасниками ринку рідин для електронних сигарет під виглядом косметичних засобів. Таким чином контрольованість ринку та контроль якості продукції що потрапляє до кінцевого споживача знизиться, що суперечить основній меті введення акцизних зборів як методу регуляції ринку для покращення якості продукції.
3. Враховуючи необхідність виробникам рідин для електронних сигарет реалізувати залишки, та враховуючи принцип незворотності дії Законів у часі, усі рідини які вироблені та імпортовані в Україні до прийняття та початку дії закону мають реалізовуватись без акцизного збору та обмежень що вводиться цим законом, а тому пункт 226.9 цього закону підлягає доопрацюванню для приведення у відповідність із нормами права та Конституції України.

Усе Вищевикладене є лише частиною спірних, суперечливих та юридично неправильних змін до законодавства України, внесених даним законопроектом. Якщо законопроект у теперішньому вигляді набере чинності, більшість ринку піде в тінь, що означає неможливість контролю за якістю виробленої продукції, виникне суперечливість у цільовому призначенні акцизних зборів, які не є податками та не можуть мати бюджетоутворюючої функції, зросте небезпека розвитку корупційних схем та так званого “кришування”, зросте кількість випадків порушень прав споживачів. Більше того, такі зміни означають практично абсолютне знищення цієї галузі малого бізнесу і стимулювання людей переходити на споживання безпечніших альтернатив тютюновим виробам.

Керуючись вищевикладеним, вважаю, що законопроект потребує змін та консультації з представниками громадської організації яка представляє інтереси кінцевих споживачів.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Коваль Дмитрий Анатолійович
19 жовтня 2020
2.
Красовський Роман Анатолійович
17 жовтня 2020
3.
Таран Олег Володимирович
16 жовтня 2020
4.
Папіженко Володимир Володимирович
07 жовтня 2020
5.
Шерстюк Анастасія Євгенівна
06 жовтня 2020
6.
Мисак Ярослав Любомирович
04 жовтня 2020
7.
Нівня Іван Георгійович
03 жовтня 2020
8.
Семенов Сергій Володимирович
12 вересня 2020
9.
Такуєв Олександр Валерійович
10 вересня 2020
10.
Коросташ Анатолій Анатолійович
06 вересня 2020
11.
Брітвін Артур Юрійович
04 вересня 2020
12.
Чиж Вікторія В'ячеславівна
31 серпня 2020
13.
Кутенський Ігор Олегович
30 серпня 2020
14.
Мар'євич Артем Русланович
26 серпня 2020
15.
Матвієнко Руслан Сергійович
26 серпня 2020
16.
Радченко Софія Михайлівна
26 серпня 2020
17.
Козак Ян Володимирович
22 серпня 2020
18.
Піняжко Андрій Мирославович
22 серпня 2020
19.
Андріянов Владислав Олександрович
20 серпня 2020
20.
Литвинов Денис Анатолійович
17 серпня 2020
21.
Садова Ірина Вікторівна
16 серпня 2020
22.
Бахметов Ігор Сергійович
11 серпня 2020
23.
Мацевитий Ернест Валерійович
10 серпня 2020
24.
Кича Світлана Вікторівна
10 серпня 2020
25.
Нажді Олена Петрівна
09 серпня 2020
26.
Зубенко Олексій Миколайович
09 серпня 2020
27.
Локайчук Сергій Анатолійович
09 серпня 2020
28.
Ільченко Юрій Євгенович
08 серпня 2020
29.
Мозговий Віталій Віталійович
07 серпня 2020
30.
Тураш Василь Михайлович
05 серпня 2020
302
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено