Верховною Радою України прийнято законопроект 1210, яким суттєво змінюється принцип оподаткування електронних сигарет та рідин і картриджів для електронних сигарет.
Громадська організація "Спілка вейперів" представляє інтереси саме споживачів електронних сигарет хвилюють питання суттєвого обмеження реалізації електронних сигарет та збільшення податкового навантаження на кінцевого споживача, оскільки виписані в законі 1210 ставки акцизів, призведуть до суттєвого удорожчання рідин для електронних сигарет, що суттєво зменшить їх доступність та буде стимулювати вживання споживачами електронних сигарет тютюнових виробів, які після введення акцизу стануть дешевшими (навіть за умови підняття акцизу на тютюнові вироби на ті ставки які вказані у тому ж законі 1210).
Громадська організація «Спілка вейперів», яка представляє інтереси споживачів та має значні зауваження та пропозиції до законопроекту № 1210, прийнятого Верховною Радою 15.01.2020р. Зокрема:
1. Відповідно до пункту 14.1.564 рідини, які не містять нікотин, підпадають під дане поняття “рідини для електронних сигарет”. Таке трактування суперечить директивам ЄС, Конституції України, та є неграмотним з юридичної та наукової точки зору, оскільки містить правову невизначеність, що може призвести до значних зловживань та поширення корупційних схем серед представників виконавчої влади, на яких покладені контролюючі функції за дотриманням чинного законодавства.
2. Акцизний збір у розмірі 3 гривні за 1 мл (три тисячі гривень за 1 літр) рідини призведе до підвищення флакона рідини об’ємом 60 мл. 180 гривні, без врахування інших податків, що означає підвищення вартості рідин для електронних сигарет одразу в 3 рази. В пояснювальній записці до законопроекту перед голосуванням, вказано що введення такого акцизного збору дозволить отримати надходження до бюджету. Звертаю увагу, що акцизні збори не є податками і в жодному разі не можуть нести бюджетоутворюючої функції, а вводяться з метою регуляції ринку, а надходження від акцизних зборів повинно спрямовуватись виключно на регуляцію ринку або компенсацію можливої шкоди від існування такого ринку. Оскільки електронні сигарети є в 20 разів менш шкідливими ніж тютюнові вироби, і є більш безпечною альтернативою тютюнопаління, то акцизний збір може бути введений лише у такому розмірі, який хоч і буде призводити до фінансових витрат споживача електронних сигарет, але такі витрати повинні бути нижчими ніж витрати споживачів традиційних тютюнових виробів. В зв’язку із цим пропонуємо зменшення акцизного збору до 1 грн на мл на усі нікотиновмісні рідини для електронних сигарет.
При цьому, вводити акцизний збір на рідини що не містять нікотин є неправильним, оскільки саме вміст нікотину у рідинах визначає їх потенційну шкоду для організму та звикання, чим робить споживання електронних сигарет подібним до тютюнових виробів. Без вмісту нікотину, рідини для електронних сигарет мають склад аналогічний більшості косметичних засобів, що призведе з одного боку до правової невизначеності, та можливості обмежувати реалізацію косметичних засобів, а з іншого призведе до можливої реалізації учасниками ринку рідин для електронних сигарет під виглядом косметичних засобів. Таким чином контрольованість ринку та контроль якості продукції що потрапляє до кінцевого споживача знизиться, що суперечить основній меті введення акцизних зборів як методу регуляції ринку для покращення якості продукції.
3. Враховуючи необхідність виробникам рідин для електронних сигарет реалізувати залишки, та враховуючи принцип незворотності дії Законів у часі, усі рідини які вироблені та імпортовані в Україні до прийняття та початку дії закону мають реалізовуватись без акцизного збору та обмежень що вводиться цим законом, а тому пункт 226.9 цього закону підлягає доопрацюванню для приведення у відповідність із нормами права та Конституції України.
Усе Вищевикладене є лише частиною спірних, суперечливих та юридично неправильних змін до законодавства України, внесених даним законопроектом. Якщо законопроект у теперішньому вигляді набере чинності, більшість ринку піде в тінь, що означає неможливість контролю за якістю виробленої продукції, виникне суперечливість у цільовому призначенні акцизних зборів, які не є податками та не можуть мати бюджетоутворюючої функції, зросте небезпека розвитку корупційних схем та так званого “кришування”, зросте кількість випадків порушень прав споживачів. Більше того, такі зміни означають практично абсолютне знищення цієї галузі малого бізнесу і стимулювання людей переходити на споживання безпечніших альтернатив тютюновим виробам.
Керуючись вищевикладеним, вважаю, що законопроект потребує змін та консультації з представниками громадської організації яка представляє інтереси кінцевих споживачів.