Шановний пане Президенте!
Верховною Радою України прийнято Закон України № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16 січня 2020 року, яким вносяться суттєві зміни до оподаткування товарів, що відносяться до електронних сигарет та рідин для електронних сигарет, а саме:
1. Закон вводить до Податкового кодексу України наступні визначення таких понять як «електроні сигарети» та «рідини, що використовуються в електронних сигаретах»:
- п. 14.1.56-3 Податкового кодексу України: «електронна сигарета - виріб, який може бути використаний для споживання (вдихання) парів, що утворюються внаслідок нагрівання компонентами такого виробу рідин, що містять або не містять нікотин. Електронні сигарети можуть бути одноразовими або багаторазовими.»
- п. 14.1.56-4 Податкового кодексу України: «рідини, що використовуються в електронних сигаретах, - рідкі суміші хімічних речовин, що містять або не містять нікотин, використовуються для створення пари в електронних сигаретах та містяться, зокрема, в картриджах, заправних контейнерах та інших ємностях».
Звертаємо увагу, на те, що при формулюванні, що виключає обов’язковий вміст нікотину у рідинах що використовуються виробами, які можуть бути використані для споживання (вдихання) парів, підпадають не лише електронні сигарети, але і багато інших промислових виробів побутового призначення: інгалятори, ароматичні лампи, ароматичні палички, підставки для ароматичних паличок, ароматичні свічки, засоби для косметичних процедур – косметичні маски, сауни, парові бані, тощо.
Терміни, що визначають поняття рідин для електронних сигарет містить істотні смислові та синтаксичні неточності!
Визначення терміну .«рідини, що використовується в електронних сигаретах» прописане таким чином, що під формулювання («рідкі суміші хімічних речовин, що містять або не містять нікотин, використовуються для створення пари») підпадають більшість існуючих косметичних та ароматичних засобів, у тому числі парфумерні засоби, засоби для інгаляції, аромотерапії, тощо.
Визначення сформульовані настільки абсурдно, що до електронних сигарет та рідин для електронних сигарет можна віднести, навіть, звичайний електричний чайник, а до поняття "рідини, що використовуються в електронних сигаретах" можна віднести і воду, оскільки:
а) чайник містить нагрівальні елементи, здатні нагрівати речовини та рідини та перетворювати їх у газоподібний стан (пара);
б) в чайнику при кип’ятінні води утворюється пара;
в) водяну пару споживач може вдихати (спеціально або випадково);
г) пара є агрегатним станом води;
д) вода не містить нікотин;
е) вода зберігається в «інших ємностях»;
Таким чином, внесене до Податкового кодексу України формулювання цих термінів, є неправильним з юридичної та наукової точки зору, оскільки не має диспозитивної визначеності понять та термінів за конкретними кількісно-якісними ознаками, за якими електронні сигарети та рідини для них можуть чітко та недвозначно вирізнятись від інших побутових приладів та речовин.
Для уникнення цього, визначення "електронних сигарет" та "рідин, що використовуються в електронних сигаретах" повинно базуватись на наукових знаннях, і містити чітку визначеність, не тільки за ознаками призначення виробів (як це зроблено в чинній редакції), але і за їх якісним, кількісним та конструкційним складом.
При визначенні поняття рідин, що використовуються в електронних сигаретах, то в поясненні даного терміну має існувати визначеність за якісно-кількісним хімічним складом, за яким такі рідини чітко відрізняються від інших рідин, які використовуються у побуті та промисловості (так як, до прикладу, вміст спирту етилового визначає поняття алкогольних напоїв).
Такою кількісно-якісною ознакою у випадку електронних сигарет - є вміст нікотину, або його сольових похідних, оскільки більше ніде в побутових засобах нікотин не застосовується!
Але, з незрозумілих причин, головну ознаку за якою можна відрізняти рідини призначені для електронних сигарет повністю прибрано з визначення терміну «рідини, що використовується в електронних сигаретах»!
Ми вважаємо, що терміни повинні бути внесені до Податкового кодексу України таким чином, щоб не можна було будь-який нагрівальний пристрій здатний утворити пару визнати "електронною сигаретою", і щоб косметичний засіб, що здатний випаровуватись не могли визнавати "рідиною, що використовуються в електронних сигаретах". І навпаки, – щоб електронні сигарети не можна було маркувати як нагрівальний прилад, а рідину призначену для електронних сигарет не можна було маркувати як косметичний засіб, тощо!
2. Законом внесено зміни до п. 215.3.3-1 Податкового кодексу України, відповідно до яких на рідини, що використовуються в електронних сигаретах вводиться акциз у розмірі 3000 (три тисячі) грн за 1 літр рідини.
Ми вважаємо, що встановлення акцизного податку, в такому розмірі, призведе до різкого та необґрунтованого підвищення вартості для кінцевого споживача рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Наприклад, вартість одного флакона рідини для електронних сигарет об’ємом 60 мл, зросте на 180 гривень, без врахування інших податків!
Звертаємо Вашу увагу, що акцизні податки є регулюючими податками і в жодному разі не повинні вводитись з метою наповнення бюджету! Такі податки повинні вводитись на певні продукти масового попиту (предмети розкоші, тютюн, алкогольні напої, коштовні метали та інше) з метою регуляції ринку або компенсацію ймовірної шкоди здоров'ю людей чи екології, внаслідок існування такого ринку!
Звертаємо Вашу увагу, що останні роки в інформаційному полі України та світу існує дуже активна PR-компанія спрямована на дискредитацію електронних сигарет, як засобу для відмови від шкідливої звички тютюнопаління або більш безпечної альтернативи вживанню тютюну (саме з цією метою і були винайдено "електронні сигарети"), тому просимо Вас звернути увагу на наступну інформацію:
За науковими даними електронні сигарети є на 95% менш шкідливими ніж тютюнові вироби, і є більш безпечною альтернативою тютюнопаління. Нижче наведено наукові статті із світових видань, в яких опубліковано результати досліджень, що підтверджують такі дані:
1. Lee PN, Fry JS, Forey BA, Hamling JS, Thornton AJ., 2016. Environmental tobacco smoke exposure and lung cancer: A systematic review. World J Meta-Anal 2016; 4 (2): 10-43
2. McAuley T. R., Hopke P. K., Zhao J., & Babaian S., 2012. Comparison of the effects of e-cigarette vapor and cigarette smoke on indoor air quality. Inhalation toxicology, 24(12), 850-857.
3. Czogala J., Goniewicz M. L., Fidelus B., Zielinska-Danch W., Travers M. J., Sobczak A., 2014. Secondhand exposure to vapors from electronic cigarettes. nicotine & tobacco research, 16(6), 655-662.
4. Burstyn I., 2014. Peering through the mist: systematic review of what the chemistry of contaminants in electronic cigarettes tells us about health risks.BMC public health, 14(1), 1.
Хочемо також додати, що в тексті доповіді Сторін в рамках Конференції ВОЗ по боротьбі проти тютюну від 2014 року, наголошується, що шкідливість електронних сигарет не встановлено, та хоч деякі обмеження і потрібні, поки недостатньо офіційних наукових даних, тому прирівнювання електронних сигарет до тютюну є таким, що не відповідає науковим фактам та потребам суспільства.
З 2014 року, кількість досліджень щодо впливу електронних систем доставки нікотину значно збільшилась, та станом на 2020 рік, не знайдено жодних підтверджень щодо шкідливості заміщення вживання тютюну електронними системами доставки нікотину.
Public Health England (PHE) в доповіді 2015 року опублікувало дані, що електронні системи доставки нікотину на 95 % менш шкідливі ніж звичайні сигарети, тобто, інакшими словами: електронні сигарети в 20 разів менш шкідливі ніж звичайні сигарети, але в 5 разів шкідливіші ніж чисте повітря.
Світова медична практика, також, підтримує тенденцію переходу курців на електронні сигарети, наприклад, виконавчий директор Американської ради по науці та здоров’ю, доктор Росс Гілберт, зробив заяву, що надмірне регулювання ринку електронних сигарет здатне знищити популярність більш дешевої та значно менш шкідливої альтернативи сигаретам.
Зважаючи на те, що безпечність електронних сигарет у порівнянні із традиційним палінням тютюну, підтверджується науковими дослідженням, та підтримується світовою медичною спільнотою як більш безпечна заміна тютюну, акцизний податок на рідини для електронних сигарет повинен вводитись лише у такому розмірі, який хоч і буде призводити до зменшення споживання електронних сигарет населенням за рахунок додаткових витрат споживачів на використання електронних сигарет, але не призведе до того, що вживання електронних сигарет стане дорожчим ніж вживання тютюнових виробів!
Також, особливо звертаємо Вашу увагу на те, що введення акцизного податку на рідини, що не містять нікотин є необґрунтованим, оскільки саме вміст нікотину у рідинах визначає їх потенційну шкоду для організму та звикання, чим робить споживання електронних сигарет подібним до тютюнових виробів.
Без вмісту нікотину, рідини для електронних сигарет мають склад аналогічний більшості косметичних та ароматичних засобів (а також харчових додатків). Введення акцизного податку на такі рідини, при існуючій відсутності диспозитивності та визначеності значення терміну "рідини, що використовуються в електронних сигаретах", призведе до можливого обмеження реалізації засобів, які взагалі не мають ніякого відношення до електронних сигарет.
І так само як у випадку із завищеним розміром акцизного податку, введення акцизного податку на безнікотинові рідини для електронних сигарет, призведе до відходу ринку в тінь: з метою уникнення від сплати податку, будуть поширюватись схеми умисної реалізації населенню рідин для електронних сигарет під виглядом косметичних засобів та харчових додатків.
Така тінізація ринку значно погіршить урегульованість ринку та контроль якості продукції, що потрапляє до кінцевого споживача, що в свою чергу може призвести до випадків отруєнь населення неякісною продукцією.
Таким чином, коли нові норми Податкового кодексу України почнуть діяти, більшість ринку піде в тінь, зросте кількість контрафакту та фальсифікату, будуть поширюватись корупційні схеми і, так зване, “кришування” нелегального виробництва, збільшиться кількість випадків порушень прав споживачів, і буде практично повністю знищена ціла галузь легального малого бізнесу - підприємців які володіють невеликими магазинами з продажу електронних сигарет та рідин для них, і які не витримають конкуренції та підвищеного податкового навантаження на їх бізнес. Крім цього, в курців пропаде стимул переходити на дешевшу та безпечнішу тютюновим виробам альтернативу, оскільки, вартість споживання електронних сигарет відносно вартості споживання тютюнових виробів, стане набагато вищою!
Враховуючи вищевикладене, ми, як споживачі, яких хвилюють прийняті зміни до податкового законодавства, просимо:
Провести консультації з представниками громадських організацій, що представляють інтереси учасників ринку електронних сигарет та рідин що використовуються в електронних сигаретах і споживачів, для обговорення, розробки та вдосконалення термінів та розмірів акцизних податків для подальшого внесення змін до Податкового кодексу України, якими необхідно:
- Змінити визначення термінів «електронні сигарети», та «рідини, що використовуються в електронних сигаретах», та визначити вміст нікотину у рідинах як головну ознаку, що визначає та відокремлює рідини для електронних сигарет від харчових додатків, ароматизаторів, косметичних засобів та інших речовин і сумішей (за аналогією до віднесення напоїв до алкогольних за ознакою вмісту у напоях спирту етилового).
- Переглянути розміри акцизного податку для рідин що використовуються в електронних сигаретах, та встановити його у розмірі, не вищому ніж 1000 грн за 1 літр рідини. Встановити акцизний податок лише для нікотиновмісних рідин, що використовуються в електронних сигаретах.