Прийнятий 20.09.2019 Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг" набирає чинності 01.08.2020 року (за винятком окремих положень, які набувають чинності з 01.01.2021 року).
Разом з тим можна констатувати, що на даний час суспільство не готове до тих змін і нововведень, які пропонує в сфері ведення бізнесу зазначений законодавчий акт. Це підтверджується, зокрема, висловлюваннями і заходами з боку представників малого та середнього бізнесу.
Згідно з дослідженнями МВФ оцінки тіньової економіки для 158 країн світу у відрізку 20 років (автори Леандро Медіна, Фрідріх Шнайдер), розмір тіньової економіки в Україні дорівнює 44,8%. Адже, дія цих окреслених нормативно-правових актів посилила фіскальне та регуляторне навантаження на тих, хто залишився в легальному сегменті, тобто для них фіскальна напруга тільки посилюється. Таким чином, з’являється нова порція бажаючих піти в тінь , як наслідок, ми розвиваємо тіньову економіку.
Реформа податкових, судових, силових гілок влади відбулися в неналежному форматі, відповідно, розширюючи зону фіскалізації, ми збільшуємо «корупційні ризики» для бізнесу, а малий бізнес, не маючи інструментів захисту, стає ще більш уразливим.
Потрібен більш тривалий час для реформи контролюючих органів, адаптації відповідного законодавства задля того, щоб Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» № від 20.09.2019 № 128-IX та Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг» від 20.09.2019 № 129-IX (надалі – закони 128 та 129), що розроблені з метою «детінізації торгівлі та послуг» відповідали своїй назві та були спрямовані на виявлення структур, які зловживають ССО.
Крім того, в зв’язку з поширенням на території України хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, введеним урядом режимом карантину та пов’язаними з цим обмежувальними заходами (зокрема, обмеження та заборона багатьох видів господарської діяльності), відповідно, - зменшенням доходів підприємців, всі без винятку суб’єкти господарювання потребують певного часу на фінансово–економічне відновлення, а також підтримки з боку держави, а не збільшення адміністративного, регуляторного та податкового тиску.
Одночасно, враховуючи світову фінансову кризу, яка передбачена аналітиками і вже входить в дію, будь-які нові обмеження та додаткові зобов’язання для бізнесу на даний час несуть величезні ризики для нормального функціонування підприємницького сектору економіки і, як наслідок, благополуччя всієї держави.
Все вищевикладене наштовхує на висновок, що запровадження відповідних змін до законодавства повинно бути відкладене на час, необхідний для відновлення економіки та адаптації підприємців до нових правил ведення бізнесу. З урахуванням вище викладеного даний законопроект пропонує відстрочення набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг" до 01.08.2023 року, а окремих його положень – до 01.01
.2024 року
Наша позиція: тільки після реформи ДПС, з поновленням довіри до податкової служби, з чіткими (KPI), які можна побачити в позитивній динаміці у вигляді моніторингу поважної соціологічної компанії (наприклад: Transperansy international) та наведенням ладу у вже фіскалізованих галузях економіки, можна переходити до подальшого розроблення справжніх, ефективних механізмів боротьби з тіньовим бізнесом.
Законопроєкт – № 3494 – спрямований на реалізацію головної мети підтримку малого бізнесу.
При цьому проєкт №3494 досягає мети лише частково, внаслідок відтермінування зазначених вище ризиків та проблем.