18 березня ц.р. очільники сепаратистів так званих «ЛДНР» закрили пункти пропуску на лінії розмежування та припинили пропуск громадян України та іноземців, які в’їжджають на підконтрольну Україні територію та виїжджають з підконтрольної Україні території.
Порядок в’їзду осіб на тимчасово окуповану територію та виїзду з неї передбачений положеннями ст. 10 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», відповідно до яких громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в’їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї через контрольні пункти в’їзду-виїзду за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
В’їзд іноземців та осіб без громадянства на тимчасово окуповану територію та виїзд з неї допускаються лише за спеціальним дозволом через контрольні пункти в’їзду-виїзду.
Порядок в’їзду іноземців та осіб без громадянства на тимчасово окуповану територію та виїзду з неї встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2019 №815 «Про затвердження Порядку в’їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях і виїзду осіб, переміщення товарів з таких територій» визначено, що в’їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї здійснюються через контрольні пункти.
Наказом командувача об’єднаних сил від 06.10.2019 №942 «Про визначення контрольних пунктів в’їзду/виїзду» затверджений перелік контрольних пунктів в’їзду/виїзду для перетинання лінії розмежування в межах Донецької та Луганської областей.
Разом з тим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2015 р. № 106-р «Про закриття пунктів пропуску через державний кордон» прийнято рішення про закриття пунктів пропуску через державний кордон України в Донецькій та Луганській областях(пунктів контролю), а саме: «Маринівка», «Новоазовськ», «Успенка», «Іловайськ», «Квашине», «Донецьк», «Должанський», «Червона Могила», «Ізварине», «Красна Талівка», «Юганівка», «Герасимівка», «Петрівка», «Луганськ».
Закриття пунктів контролю незаконними озброєними формуванням на лінії розмежування та відсутність можливості провести контрольні процедури органами державної влади в закритих пунктах пропуску через державний кордон робить неможливим перетнути встановленим порядком державний кордон України громадянами та іноземцями з дотриманням законодавства України, чим порушено права і свободи останніх.
На підставі вищевикладеного останні вимушені вчинити протиправне діяння, яке підпадає під ознаки адміністративного правопорушення за ст. 204-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі-КУпАП) та виїхати або в’їхати на тимчасово окуповану території в межах Донецької та Луганської областей через закриті Кабінетом Міністрів України пункти пропуску.
Фактично дії таких осіб вчинені в стані крайньої необхідності, поняття якої розкрито у ст. 18 КУпАП, та, відповідно, такі особи на підставі положень ст. 247 КУпАП повинні бути звільнені від адміністративної відповідальності.
Разом з тим існує вірогідність зловживання службовим становищем з метою отримання неправомірної вигоди посадовими особами Держприкордонслужби України, які залучаються до служби у пунктах пропуску через державний кордон та можуть вчинити протиправні діяння проти таких громадян шляхом вимагання коштів за не притягнення до адміністративної відповідальності.
Єдиними шляхом вирішення питання дотримання прав і свобод громадян на тимчасово окупованій території України в межах Донецької та Луганської областей, внести зміни до діючого законодавства України та призупинити дію положень, якими передбачена адміністративна відповідальність за перетинання державного кордону у закритих пунктах пропуску через державний кордон на час до відкриття руху незаконними озброєними формуваннями вздовж лінії розмежування.
На підставі вище викладеного пропоную внести зміни до положень ст. 10 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», положення якої доповнити частину 3, яка дозволяє здійснити в’їзд та виїзд з тимчасово окупованої території на час до відкриття пунктів контролю на непідконтрольній території.
Пропонується викласти ст. 10 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» у новій редакції наступного змісту:
Стаття 10. Порядок в’їзду осіб на тимчасово окуповану територію та виїзду з неї
1. Громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в’їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї через контрольні пункти в’їзду-виїзду за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
2. В’їзд іноземців та осіб без громадянства на тимчасово окуповану територію та виїзд з неї допускаються лише за спеціальним дозволом через контрольні пункти в’їзду-виїзду.
3. Дозволити в’їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї через лінію державного кордону України, яка знаходиться в межах тимчасово окупованої території України Донецької та Луганської областей до моменту початку функціонування пунктів контролю на тимчасово окупованій громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які мають відповідні документи на право в’їзду/виїзду, визначені законодавством України.
Дія цієї статті розповсюджується тільки на правовідносини, що регулюють перетинання державного кордону особами. Порядок ввезення та вивезення товарі і транспортних засобів комерційного призначення на тимчасово окуповану територію регулюється Митним Кодексом України та іншими законодавчими актами.