№22/106696-еп

Скасувати дискримінуючу Постанову Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 897, яка вносить суттєві звіни в Порядок відшкодування вартості послуг догляду за дитиною до 3х років "Муніципальна няня"

Автор (ініціатор): Христюк Євгенія Вікторівна
Дата оприлюднення: 09 жовтня 2020
Я є мамою двох дітей і, одночасно, є муніципальною нянею. Доглядаю за своїми дітьми та допомагаю новоспеченим батькам з доглядом за їхніми дітками. Звернутись з цією петицією мене змусили наступні обставини.
Муніципальна няня – це держана ініціатива, яка почала працювати з січня 2019 року.
За цією програмою батьки, у яких є діти до трьох років, можуть офіційно найняти на роботу няню і отримувати за це щомісячну компенсацію в розмірі 1779 грн (розмір виплат прирівнюється до мінімального прожиткового мінімуму на дітей до 6 років).

Послуги муніципальної няні є вкрай необхідною ініціативою, адже окрім грошової компенсації така послуга має важливий соціальний ефект.
Я сама є мамою та розумію, що кожна мати хоче відчути себе жінкою та мати особистий вільний час. Відвідати лікаря, купити продукти, сплатити комуналку, чи просто відпочити. Ці кілька годин на тиждень стали можливими саме завдяки роботі "муніципальної няні" .
Крім того, ситуація з поширенням короновірусної хвороби «COVID-19» в умовах відсутності будь-якої фінансової підтримки з боку держави змушує багатьох батьків виходити на роботу для того, щоб отримати кошти для утримання сім’ї, але куди їм діти дитину, якщо кількість дітей, за якими доглядатиме муніципальна няня стала обмежена?
Так, згідно Змін до Порядку відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня
2020 року № 897, починаючи з 01 січня 2021 року, муніципальна няня, якщо вона працює як підприємець, може доглядати не більше ніж за 3 трьома дітьми!

Така позиція Уряду щодо обмеження кількості дітей, за якими може здійснюватися догляд не тільки звужує доступ до послуги, але й може бути підставою як для корупційних ризиків з боку посадових осіб, відповідальних за прийняття рішення про призначення грошової компенсації, так і до значного підвищення вартості послуг офіційних нянь.

Крім того, більшість ФОПів-нянь змушена буде знову піти у "тінь", адже, по-перше, не кожна сім'я має змогу найняти офіційну няню на повний робочий день і забезпечити їй достойну зарплатню. Тому, догляд за декількома дітьми одночасно був прекрасною альтернативою, адже Няня могла доглядади по 2-3и дитини одночасно по декілька годин на день декілька разів на тиждень, і за день доглянути 8-10 діток (за тиждень 20-30 діток). А тепер, як зазначено було вище, постанова обмежила нянь у кількості дітей.
По-друге, ця постанова значно звужує коло отримувачів наших офіційних послуг (відміняє компенсацію матерям які знаходяться в офіційній декретній відпустці, студентам, батькам які стоять на облік в центрах зайнятості, звичайним не працевлаштованим жінкам і т. д), адже без державної компенсації "муніципальна няня" цим верствам населення послуги офіційних нянь стануть не цікавими (не зважаючи на юридичну відповідальність і наявність медичних книжок), тому що "неофіційна" няня коштуватиме батькам 60 грн/година, в той час як офіційна - від 100 грн/година.
Таким чином, Постанова №897 обмежила офійних Нянь ФОПів у діяльності, що суперечить Господарському кодексу України "Стаття 43. Свобода підприємницької діяльності. 1. Підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом."

Крім того, викликає занепокоєння й перелік документів зазначений в постанові, які необхідно надати для отримання компенсації послуги «муніципальна няня". З батьків ФОПів вимагається надання довідки за формою ОК-7, відомості до якої для самозайнятих осіб і ФОПів, вносяться Пенсійним фондом України один раз на календарний рік - в кінці року. Фактично, батьки-самозайняті особи та ФОП - позбавлені права на компенсацію послуги «муніципальна няня», тому що звіт за поточний рік не відображає данних про страховий стаж і не може підтвердити їх діяльність.
А з батьків, які є найманими працівниками, вимагають трудову книжку, яка зберігається у роботодавця і який, в свою чергу, не видає її на руки працівнику до звільнення з роботи. Таким чином стає неможливим надати трудову книжку співробітникам УПСЗН, і тому навіть офіційно працевлаштовані батьки позбавлені права стати отримувачем компенсації "муніципальна няня".
Тоді хто в результаті має право на компенсацію? Лише інваліди?

Також дивує непослідовність та колізії, які створюють ці правки:
Згідно внесених правок у п.5, абзац 4 - Компенсація послуги “муніципальна няня” не призначається батькам, які є батьками - вихователями дитячих будинків сімейного типу, прийомними батьками, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства, отримувачам послуги "муніціпальна няня", які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Проте вже у пункті 9 вимагають справку про відпустку "та документа з місця роботи, що підтверджує надання відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку"
Тобто право на отримання компенсації батькам, які пішли у відпустку для догляду за дитиною, не надається, проте вимагається принести цей документ?

Невизначеність та колізійніть документа надає дискредаційні права працівникам управлінь соц захисту на вільне трактування тексту та створює додаткові корупційні ризики.

Таким чином, Постанова №897:
- не відповідає вимогам юридичної визначеності та грамотності, які ставляться до нормативно-правових актів (зокрема не зрозуміло, чи няня не може одночасно доглядати більше 3х дітей чи укладати більше 3х договорів в цілому),
- містить внутрішні суперечності (мама у декретній відпустці позбавлена права компенсації, але є вимога надати документ про відпустку)
- створює юридичні колізії (вимога надати трудову книжку, яка згідно з нормами Кодекса законів про працю видається після звільнення особи)
- порушує конституційне! право мами на працю, згідно з яким праця - це право, а не обов'язок. Суттєво дискредитує мам, які є домогосподарками. Це теж праця, і нелегка. Навіть Сімейний кодекс захищає майнові права жінки при розлученні, яка не працювала і була домогосподаркою. Чому тоді держава в особі КМУ принижує їх права!
- порушує права ФОП і обмежує їх діяльність.

Враховуючи вищесказане, дана постанова дискредитує співробітників Міністерства соціальної політики, як законотворців і обумовлює необхідність приведення положень Постанови у відповідність до Господарського кодексу України, Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» та до Закону України "Про Зайнятість населення" .

Тож закликаю коллег, молодих батьків та всіх небайдужих приєднатися до цієї петиції, якою прошу скасувати дискримінуючу Постанову Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 897.


Аналогічні петиції:
https://petition.president.gov.ua/petition/106558
https://petition.president.gov.ua/petition/106552
https://petition.president.gov.ua/petition/106478
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Федорців Адріан Віталійович
09 січня 2021
2.
Гнєтнєв Костянтин Борисович
09 січня 2021
3.
Воробей Тетяна Петрівна
08 січня 2021
4.
Новоселецька Оксана Миколаївна
08 січня 2021
5.
Вознюк Юлія Юріївна
08 січня 2021
6.
Ролдугіна Марія Вікторівна
08 січня 2021
7.
Вірт Оксана Миколаївна
07 січня 2021
8.
Щоголь Галина Леонідівна
07 січня 2021
9.
Борисова Світлана Юріївна
07 січня 2021
10.
Трєбусовська Катерина Вікторівна
06 січня 2021
11.
Бондарчук Наталія Євгенівна
05 січня 2021
12.
Гринь Юлія Юріївна
05 січня 2021
13.
Гома Сергій Миколайович
04 січня 2021
14.
Гребенкіна Ірина Ігорівна
04 січня 2021
15.
Чумакова Олена Олександрівна
04 січня 2021
16.
Калініна Євгенія Геннадіївна
04 січня 2021
17.
Руденький Володимир Миколайович
25 грудня 2020
18.
Петренко Олена Володимирівна
23 грудня 2020
19.
Гнітецька Любов Валеріївна
22 грудня 2020
20.
Різник Віктор Семенович
19 грудня 2020
21.
Бурка Ярослав Валерійович
19 грудня 2020
22.
Жевлакова Юлія Володимирівна
12 грудня 2020
23.
Подчасюк Євгеній Васильович
10 грудня 2020
24.
Сопіна Надія Євгенівна
08 грудня 2020
25.
Чеверда Тетяна Іванівна
06 грудня 2020
26.
Пархоменко Максим Вікторович
05 грудня 2020
27.
Гафітуліна Ірина Іванівна
04 грудня 2020
28.
Ющенко Олена Володимирівна
03 грудня 2020
29.
Валіхновська Надія Миколаївна
03 грудня 2020
30.
Валіхновська Іванна-Вікторія Миколаївна
03 грудня 2020
636
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено