Частиною п’ятою статті 4 Закону України “Про державні фінансові
гарантії медичного обслуговування населення” визначено:
“5. Програма медичних гарантій затверджується Верховною Радою
України у складі закону про Державний бюджет України на відповідний
рік.
Обсяг коштів Державного бюджету України, що спрямовуються на
реалізацію програми медичних гарантій, щорічно визначається в Законі
України про Державний бюджет України як частка валового
внутрішнього продукту (у відсотках) у розмірі не менше 5 відсотків
валового внутрішнього продукту України. Видатки на програму медичних
гарантій є захищ
В 2020 році ця норма Закону не була виконана, так як початок
другого етапу медичної реформи був перенесений з 1 січня на 1 квітня.
2
В 2021 році Програма медичних гарантій має працювати весь рік, а отже
має бути забезпечена повноцінним фінансуванням.
В Пояснюючій записці до внесеного Кабінетом Міністрів України
законопроєкті №4000 від 14.09.2020 “Про державний бюджет на 2021 рік”,
що внутрішній валовий продукт (ВВП) на 2021 рік складає 4 505,9 млрд.
гривень.
В проєкті видатків Держбюджету на 2021 рік передбачена сума на
реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування
населення (КПКВК-2308060 в додатку 3) в обсязі 123,4 млрд.гривень, що
на 101,9 млрд.гривень менше від суми 225,3 млрд. грн. (5% ВВП), яка
мала б бути відповідно до абзацу другого частини п’ятої статті 4 Закону
України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування
населення”.
Кабінет Міністрів України при схваленні проєкту Державного
бюджету на 2021 рік не виконав чинну норму Закону, не забезпечив
верховенство права і порушив статтю 19 Конституції, згідно якої “Органи
державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи
зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України.”
Якщо Уряд помилково вважає, що норма 5% ВВП фінансування
державних гарантій медичного обслуговування населення це занадто
висока, то слід звернути увагу на те, що видатки на надання медичної
допомоги та лікарські засоби в США складають 16,9% ВВП, в Швейцарії
– 12,2% ВВП, в Німеччині, Франції, Швеції, Японії по 11% ВВП, середнє
значення в країнах членах Організації економічного співробітництва та
розвитку складає - 8,8% ВВП і з кожним роком зростає.
В США видатки на охорону здоров’я в 2019 році досягли 10 тисяч
доларів США на душу населення.
В Україні в 100 разів менше – 105 доларів США на одного пацієнта.
Пандемія коронавірусу COVID19 стала перевіркою системи охорони
здоров’я на спроможність рятувати життя та боротись з хворобами
пацієнтів, моментом істини, який засвідчив, що медичні заклади країни
не можуть далі животіти на такому мізерному фінансуванні.
Медичні працівники у важких умовах працюють на передових
позиціях протистояння пандемії COVID19. Сумною є статистика – з
початку року захворіли близько 18 тисяч медичних працівників.
Пане Президенте, скажіть вагоме слово Гаранта Конституції
України та доручіть Верховній Раді Україні разом з Кабінетом Міністрів
України виконати частину п’яту статті 4 Закону України “Про державні
фінансові гарантії медичного обслуговування населення”, тобто
3
визначити в Законі України “Про Державний бюджет України на 2021
рік” обсяг коштів Державного бюджету України, що спрямовуються на
реалізацію програми медичних гарантій у розмірі не менше 5 відсотків
валового внутрішнього продукту України, а саме 225,3 млрд. грн. (5% від
ВВП 4 505,9 млрд.грн.) .
А якщо Вас не почують чи не послухають, то застосуйте право вето.
Реформа охорони здоров’я потребує захисту.
Впевнена, що ця петиція швидко набере необхідну кількість голосів,
бо не існує розбіжності між громадянами в тому, чи бажали б вони для
себе, рідних та близьких довгого щасливого життя та міцного здоров’я,
запорукою якого є сучасна системи охорони здоров’я з належним рівним
фінансування.
Зробимо це разом.