№22/107744-еп

Про внесення на розгляд Верховної Ради законопроєкту про повну заборону виробництва, імпорту, продажу та використання фосфатовмісних мийних засобів в Україні

Автор (ініціатор): Яковлєва Вікторія Олександрівна
Дата оприлюднення: 28 жовтня 2020
В Україні, на відміну від Європи, масово застосовуються мийні засоби на основі фосфатів. Фосфати, що надходять до навколишнього природного середовища внаслідок використання синтетичних мийних засобів, є одним з головних чинників забруднення поверхневих водних об’єктів.
Зауважуємо, що фосфати, потрапляючи разом зі стоками у природні водойми, призводять до активного росту синьо-зелених водоростей, які в спекотну пору розкладаючись виділяють у великих кількостях аміак, метан, сірководень, що негативно впливає на стан водних ресурсів, зокрема, тих що є джерелами питного водопостачання, а також до розвитку таких негативних процесів як евтрофікація (цвітіння) води.
Приготування з такої річкової води питної води вимагає від водоканалів більших енергозатрат та більших дозувань реагентів для її очистки. Подальше погіршення якості води у джерелах водозабору призведе до здорожчання водопідготовки, що неодмінно позначиться на тарифах для населення.
В той же час проблема видалення сполук фосфору із стічних вод не має оптимального вирішення. Оскільки існуючі біологічні методи не дозволяють досягти необхідного ступеню очистки стічних вод від сполук фосфору, а фізико-хімічні методи потребують значних витрат і додатково створюють проблему необхідності обробки осадів, що утворюються при реагентній обробці, цивілізовані країни світу давно вже відмовились від застосування мийних засобів на фосфатній основі, щоб не забруднювати ними свої водойми. У Європейському Союзі прийнято цілий ряд законодавчих актів з питань зменшення негативного впливу мийних засобів на здоров’я людини та довкілля.
Щоб підвищити рівень безпеки українців і навколишнього природного середовища, українське законодавство потребує термінового вдосконалення національної нормативно-правової бази, що стосується виробництва і застосування безпечної побутової хімії шляхом адаптації її до міжнародних вимог, зокрема до законодавства Європейського Союзу.
Станом на сьогодні основними нормативно-правовими актами, які встановлюють вимоги до біорозкладання поверхнево-активних речовин (ПАР), вмісту фосфатів в мийних засобах, маркування вмісту небезпечних речовин є Регламент (ЄС) № 648/2004 Європейського Парламенту та Ради «Про миючі засоби» від 31 березня 2004 року та постанова Кабінету Міністрів України від 20.08.2008 № 717 «Про затвердження Технічного регламенту мийних засобів».
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.2013 № 408 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2008 р. № 717» затверджено нову редакцію Технічного регламенту мийних засобів (далі – Технічний регламент). Ця постанова мала на меті приведення положень Технічного регламенту у відповідність до стандартів Регламенту Європейського Парламенту та Ради 648/2004/ЄС від 31 березня 2004 р. про мийні засоби, зокрема, щодо обмеження використання фосфатів при виробництві мийних засобів.
На сьогоднішній день на 1 прання в автоматичній машині витрачається в середньому 100-200 г фосфатного прального порошку в залежності від об’єму білизни та жорсткості води. Такі фосфатні пральні порошки в Україні містять в середньому 30% фосфатів, тобто на 1 таке прання припадає 30-60 г фосфатів. В той час, як згідно з Додатком 1 до Технічного регламенту починаючи з 26.12.2014 у пральному порошку загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,5 грама в рекомендованій кількості та/або дозуванні прального порошку для використання в основному циклі процесу прання у жорсткій воді для стандартного завантаження пральної машини. А з 01.01.2017 в мийних засобах для побутових посудомийних машин загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,3 грама в стандартній дозі мийного засобу для використання в основному циклі миття для завантаження посудомийної машини столовим набором на 12 персон.
Впровадження вимог постанови Кабінету Міністрів України від 12.06.2013 № 408 за умови наявності контролю за дотриманням цих вимог дозволяє зменшити кількість фосфатів у стічних водах у 60–120 разів, проте повністю не вирішує дану проблему. Для повного вирішення проблемного питання необхідне прийняття законодавчого акту, згідно з яким виробництво, імпорт, продаж та використання фосфатовмісних мийних засобів було б повністю заборонено
29.08.2019 у Верховній Раді України було зареєстровано проєкт Закону № 1170 «Про державне регулювання у сфері мийних засобів», норми якого направлені на поліпшення охорони навколишнього природного середовища; збереження здоров’я людини і охорони навколишнього природного середовища; створення умов для переходу до виробництва мийних засобів без вмісту фосфатів та основі здатності до біологічного розкладу поверхнево-активних речовин, розвитку алергійних хвороб, уражень внутрішніх органів.
Проте, парламент відхилив вказаний законопроєкт, який передбачає обмеження щодо виробництва, використання, ввезення та розповсюдження на території України мийних засобів на основі фосфатів та поверхнево-активних речовин для мийних засобів, які не відповідають вимогам ЄС, стимулювання заходів спрямованих на розуміння суспільством необхідності обмеження обігу мийних засобів на основі фосфатів та поверхнево-активних речовин для мийних засобів та створення у подальшому належних правових підстав та умов для розвитку підприємництва у сфері виробництва екологічно безпечних мийних засобів. Відповідне рішення підтримали 240 народних депутатів України.
З метою поліпшення охорони навколишнього природного середовища, збереження здоров’я людини і охорони навколишнього природного середовища ВИМАГАЄМО внести на розгляд Верховної Ради законопроєкт, яким передбачити повну заборону виробництва, імпорту, продажу та використання фосфатовмісних мийних засобів в Україні.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Статкевич Павло Вячеславович
28 січня 2021
2.
Дідук Руслан Юрійович
28 січня 2021
3.
Кравченко Петро Олексійович
28 січня 2021
4.
Тумашевич Максим Вікторович
28 січня 2021
5.
Хоменко Олександр Миколайович
27 січня 2021
6.
Курінько Андрій Володимирович
27 січня 2021
7.
Бондаренко Сергій Петрович
27 січня 2021
8.
Драмарецький Олег Миколайович
27 січня 2021
9.
Родінов Віталій Едуардович
27 січня 2021
10.
Басков Валерій Миколайович
27 січня 2021
11.
Нестеренко Тетяна Григорівна
26 січня 2021
12.
Довгошея Валерій Вільгельмович
26 січня 2021
13.
Миронюк Денис Сергійович
26 січня 2021
14.
Татарин Іван Васильович
26 січня 2021
15.
Слободенюк Олена Анатоліївна
25 січня 2021
16.
Пожар В'ячеслав Валентинович
25 січня 2021
17.
Овдієнко Кристина Русланівна
25 січня 2021
18.
Хорошилова Любов Лазарівна
25 січня 2021
19.
Саприга Марина Анатоліївна
25 січня 2021
20.
Люкшина Ірина Володимирівна
25 січня 2021
21.
Подобрий Сергій Олександрович
25 січня 2021
22.
Грабовський Олексій Зеновійович
25 січня 2021
23.
Волк Ольга Юріївна
24 січня 2021
24.
Привалов Руслан Олександрович
24 січня 2021
25.
Сич Максим Володимирович
24 січня 2021
26.
Бородій Костянтин Петрович
24 січня 2021
27.
Бригоцька Розалія Леонідівна
24 січня 2021
28.
Токар Олексій Ніконорович
24 січня 2021
29.
Бугера Дмитро Ігорович
24 січня 2021
30.
Чуб Людмила Власівна
24 січня 2021
3236
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено