№22/107744-еп

Про внесення на розгляд Верховної Ради законопроєкту про повну заборону виробництва, імпорту, продажу та використання фосфатовмісних мийних засобів в Україні

Автор (ініціатор): Яковлєва Вікторія Олександрівна
Дата оприлюднення: 28 жовтня 2020
В Україні, на відміну від Європи, масово застосовуються мийні засоби на основі фосфатів. Фосфати, що надходять до навколишнього природного середовища внаслідок використання синтетичних мийних засобів, є одним з головних чинників забруднення поверхневих водних об’єктів.
Зауважуємо, що фосфати, потрапляючи разом зі стоками у природні водойми, призводять до активного росту синьо-зелених водоростей, які в спекотну пору розкладаючись виділяють у великих кількостях аміак, метан, сірководень, що негативно впливає на стан водних ресурсів, зокрема, тих що є джерелами питного водопостачання, а також до розвитку таких негативних процесів як евтрофікація (цвітіння) води.
Приготування з такої річкової води питної води вимагає від водоканалів більших енергозатрат та більших дозувань реагентів для її очистки. Подальше погіршення якості води у джерелах водозабору призведе до здорожчання водопідготовки, що неодмінно позначиться на тарифах для населення.
В той же час проблема видалення сполук фосфору із стічних вод не має оптимального вирішення. Оскільки існуючі біологічні методи не дозволяють досягти необхідного ступеню очистки стічних вод від сполук фосфору, а фізико-хімічні методи потребують значних витрат і додатково створюють проблему необхідності обробки осадів, що утворюються при реагентній обробці, цивілізовані країни світу давно вже відмовились від застосування мийних засобів на фосфатній основі, щоб не забруднювати ними свої водойми. У Європейському Союзі прийнято цілий ряд законодавчих актів з питань зменшення негативного впливу мийних засобів на здоров’я людини та довкілля.
Щоб підвищити рівень безпеки українців і навколишнього природного середовища, українське законодавство потребує термінового вдосконалення національної нормативно-правової бази, що стосується виробництва і застосування безпечної побутової хімії шляхом адаптації її до міжнародних вимог, зокрема до законодавства Європейського Союзу.
Станом на сьогодні основними нормативно-правовими актами, які встановлюють вимоги до біорозкладання поверхнево-активних речовин (ПАР), вмісту фосфатів в мийних засобах, маркування вмісту небезпечних речовин є Регламент (ЄС) № 648/2004 Європейського Парламенту та Ради «Про миючі засоби» від 31 березня 2004 року та постанова Кабінету Міністрів України від 20.08.2008 № 717 «Про затвердження Технічного регламенту мийних засобів».
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.2013 № 408 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2008 р. № 717» затверджено нову редакцію Технічного регламенту мийних засобів (далі – Технічний регламент). Ця постанова мала на меті приведення положень Технічного регламенту у відповідність до стандартів Регламенту Європейського Парламенту та Ради 648/2004/ЄС від 31 березня 2004 р. про мийні засоби, зокрема, щодо обмеження використання фосфатів при виробництві мийних засобів.
На сьогоднішній день на 1 прання в автоматичній машині витрачається в середньому 100-200 г фосфатного прального порошку в залежності від об’єму білизни та жорсткості води. Такі фосфатні пральні порошки в Україні містять в середньому 30% фосфатів, тобто на 1 таке прання припадає 30-60 г фосфатів. В той час, як згідно з Додатком 1 до Технічного регламенту починаючи з 26.12.2014 у пральному порошку загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,5 грама в рекомендованій кількості та/або дозуванні прального порошку для використання в основному циклі процесу прання у жорсткій воді для стандартного завантаження пральної машини. А з 01.01.2017 в мийних засобах для побутових посудомийних машин загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,3 грама в стандартній дозі мийного засобу для використання в основному циклі миття для завантаження посудомийної машини столовим набором на 12 персон.
Впровадження вимог постанови Кабінету Міністрів України від 12.06.2013 № 408 за умови наявності контролю за дотриманням цих вимог дозволяє зменшити кількість фосфатів у стічних водах у 60–120 разів, проте повністю не вирішує дану проблему. Для повного вирішення проблемного питання необхідне прийняття законодавчого акту, згідно з яким виробництво, імпорт, продаж та використання фосфатовмісних мийних засобів було б повністю заборонено
29.08.2019 у Верховній Раді України було зареєстровано проєкт Закону № 1170 «Про державне регулювання у сфері мийних засобів», норми якого направлені на поліпшення охорони навколишнього природного середовища; збереження здоров’я людини і охорони навколишнього природного середовища; створення умов для переходу до виробництва мийних засобів без вмісту фосфатів та основі здатності до біологічного розкладу поверхнево-активних речовин, розвитку алергійних хвороб, уражень внутрішніх органів.
Проте, парламент відхилив вказаний законопроєкт, який передбачає обмеження щодо виробництва, використання, ввезення та розповсюдження на території України мийних засобів на основі фосфатів та поверхнево-активних речовин для мийних засобів, які не відповідають вимогам ЄС, стимулювання заходів спрямованих на розуміння суспільством необхідності обмеження обігу мийних засобів на основі фосфатів та поверхнево-активних речовин для мийних засобів та створення у подальшому належних правових підстав та умов для розвитку підприємництва у сфері виробництва екологічно безпечних мийних засобів. Відповідне рішення підтримали 240 народних депутатів України.
З метою поліпшення охорони навколишнього природного середовища, збереження здоров’я людини і охорони навколишнього природного середовища ВИМАГАЄМО внести на розгляд Верховної Ради законопроєкт, яким передбачити повну заборону виробництва, імпорту, продажу та використання фосфатовмісних мийних засобів в Україні.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Ворфлік Анрій Ігорович
03 грудня 2020
2.
Широкопояс Богдан Миколайович
03 грудня 2020
3.
Мазур Олександр Вікторович
03 грудня 2020
4.
Сметаніна Ніна Миколаївна
03 грудня 2020
5.
Гула Дарина Сергіївна
03 грудня 2020
6.
Беседівський Денис Вікторович
03 грудня 2020
7.
Кобець Яна Вадимівна
03 грудня 2020
8.
Королович Катерина Миколаївна
03 грудня 2020
9.
Кудрявцева Ганна Вікторівна
03 грудня 2020
10.
Аляшевич Юлія Анатоліївна
03 грудня 2020
11.
Оксененко Василь Іванович
03 грудня 2020
12.
Сукрут Олександр Анатолійович
03 грудня 2020
13.
Сивак Людмила Володимирівна
03 грудня 2020
14.
Буйвал Максим Сергійович
03 грудня 2020
15.
Чала Наталія Станіславівна
03 грудня 2020
16.
Чалий Олександр Іванович
03 грудня 2020
17.
Федоренко Сергій Миколайович
03 грудня 2020
18.
Мірошніченко Олександр Сергійович
03 грудня 2020
19.
Стовба Олександр Анатолійович
03 грудня 2020
20.
Голубченко Ігор Олегович
03 грудня 2020
21.
Пурикіна Галина Степанівна
03 грудня 2020
22.
Приходченко Неля Іванівна
03 грудня 2020
23.
Милка Сергій Миколайович
03 грудня 2020
24.
Волікова Наталія Михайлівна
03 грудня 2020
25.
Гара Роман Володимирович
03 грудня 2020
26.
Кравченко Микола Сергійович
03 грудня 2020
27.
Крижанівська Анастасія Павлівна
03 грудня 2020
28.
Головко Олександр Юрійович
03 грудня 2020
29.
Радченко Марія Сергіївна
03 грудня 2020
30.
Казанцев Василь Валерійович
02 грудня 2020
2104
голосів з 25000
необхідних
Статус: Триває збір підписів
Залишилося 56 днів
Для того, щоб підтримати петицію, необхідно авторизуватися.