В Україні, на відміну від Європи, масово застосовуються мийні засоби на основі фосфатів. Фосфати, що надходять до навколишнього природного середовища внаслідок використання синтетичних мийних засобів, є одним з головних чинників забруднення поверхневих водних об’єктів.
Зауважуємо, що фосфати, потрапляючи разом зі стоками у природні водойми, призводять до активного росту синьо-зелених водоростей, які в спекотну пору розкладаючись виділяють у великих кількостях аміак, метан, сірководень, що негативно впливає на стан водних ресурсів, зокрема, тих що є джерелами питного водопостачання, а також до розвитку таких негативних процесів як евтрофікація (цвітіння) води.
Приготування з такої річкової води питної води вимагає від водоканалів більших енергозатрат та більших дозувань реагентів для її очистки. Подальше погіршення якості води у джерелах водозабору призведе до здорожчання водопідготовки, що неодмінно позначиться на тарифах для населення.
В той же час проблема видалення сполук фосфору із стічних вод не має оптимального вирішення. Оскільки існуючі біологічні методи не дозволяють досягти необхідного ступеню очистки стічних вод від сполук фосфору, а фізико-хімічні методи потребують значних витрат і додатково створюють проблему необхідності обробки осадів, що утворюються при реагентній обробці, цивілізовані країни світу давно вже відмовились від застосування мийних засобів на фосфатній основі, щоб не забруднювати ними свої водойми. У Європейському Союзі прийнято цілий ряд законодавчих актів з питань зменшення негативного впливу мийних засобів на здоров’я людини та довкілля.
Щоб підвищити рівень безпеки українців і навколишнього природного середовища, українське законодавство потребує термінового вдосконалення національної нормативно-правової бази, що стосується виробництва і застосування безпечної побутової хімії шляхом адаптації її до міжнародних вимог, зокрема до законодавства Європейського Союзу.
Станом на сьогодні основними нормативно-правовими актами, які встановлюють вимоги до біорозкладання поверхнево-активних речовин (ПАР), вмісту фосфатів в мийних засобах, маркування вмісту небезпечних речовин є Регламент (ЄС) № 648/2004 Європейського Парламенту та Ради «Про миючі засоби» від 31 березня 2004 року та постанова Кабінету Міністрів України від 20.08.2008 № 717 «Про затвердження Технічного регламенту мийних засобів».
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.2013 № 408 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2008 р. № 717» затверджено нову редакцію Технічного регламенту мийних засобів (далі – Технічний регламент). Ця постанова мала на меті приведення положень Технічного регламенту у відповідність до стандартів Регламенту Європейського Парламенту та Ради 648/2004/ЄС від 31 березня 2004 р. про мийні засоби, зокрема, щодо обмеження використання фосфатів при виробництві мийних засобів.
На сьогоднішній день на 1 прання в автоматичній машині витрачається в середньому 100-200 г фосфатного прального порошку в залежності від об’єму білизни та жорсткості води. Такі фосфатні пральні порошки в Україні містять в середньому 30% фосфатів, тобто на 1 таке прання припадає 30-60 г фосфатів. В той час, як згідно з Додатком 1 до Технічного регламенту починаючи з 26.12.2014 у пральному порошку загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,5 грама в рекомендованій кількості та/або дозуванні прального порошку для використання в основному циклі процесу прання у жорсткій воді для стандартного завантаження пральної машини. А з 01.01.2017 в мийних засобах для побутових посудомийних машин загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,3 грама в стандартній дозі мийного засобу для використання в основному циклі миття для завантаження посудомийної машини столовим набором на 12 персон.
Впровадження вимог постанови Кабінету Міністрів України від 12.06.2013 № 408 за умови наявності контролю за дотриманням цих вимог дозволяє зменшити кількість фосфатів у стічних водах у 60–120 разів, проте повністю не вирішує дану проблему. Для повного вирішення проблемного питання необхідне прийняття законодавчого акту, згідно з яким виробництво, імпорт, продаж та використання фосфатовмісних мийних засобів було б повністю заборонено
29.08.2019 у Верховній Раді України було зареєстровано проєкт Закону № 1170 «Про державне регулювання у сфері мийних засобів», норми якого направлені на поліпшення охорони навколишнього природного середовища; збереження здоров’я людини і охорони навколишнього природного середовища; створення умов для переходу до виробництва мийних засобів без вмісту фосфатів та основі здатності до біологічного розкладу поверхнево-активних речовин, розвитку алергійних хвороб, уражень внутрішніх органів.
Проте, парламент відхилив вказаний законопроєкт, який передбачає обмеження щодо виробництва, використання, ввезення та розповсюдження на території України мийних засобів на основі фосфатів та поверхнево-активних речовин для мийних засобів, які не відповідають вимогам ЄС, стимулювання заходів спрямованих на розуміння суспільством необхідності обмеження обігу мийних засобів на основі фосфатів та поверхнево-активних речовин для мийних засобів та створення у подальшому належних правових підстав та умов для розвитку підприємництва у сфері виробництва екологічно безпечних мийних засобів. Відповідне рішення підтримали 240 народних депутатів України.
З метою поліпшення охорони навколишнього природного середовища, збереження здоров’я людини і охорони навколишнього природного середовища ВИМАГАЄМО внести на розгляд Верховної Ради законопроєкт, яким передбачити повну заборону виробництва, імпорту, продажу та використання фосфатовмісних мийних засобів в Україні.