Майже для третини населення України російська мова є рідною, тобто такою, якою людина користується від народження. Російською говорить значна частина етнічних українців та осіб, які належать до неросійських меншин.
Частиною третьою статті 10 Конституції України передбачено, що держава гарантує вільний розвиток, використання і захист російської мови. А другою частиною статті 24 Конституції України заборонені всі види «привілеїв чи обмежень за ознаками раси, [...] за мовними або іншими ознаками».
Проте, українські громадяни, які розмовляють російською мовою, зазнають дискримінації. Вони знаходяться у найменш сприятливому становищі у порівнянні не тільки з україномовними громадянами, а й у порівнянні із представниками корінних народів, та представниками національних меншин, що використовують мови Євросоюзу.
Особи, які спілкуються російською мовою, зазнають дискримінації в сферах освіти, науки, ЗМІ.
Так, законодавство про освіту передбачає можливість тільки початкової освіти російською мовою, починаючи з п’ятого класу російською мовою викладається тільки 20 % предметів. По факту це не навчання російською мовою, а просто вивчення російської мови як шкільного предмету. І це за умови, що набереться достатня кількість бажаючих для того, щоб створити відповідний клас. Якщо клас не буде створений, російська мова не вивчатиметься взагалі.
При цьому, на нову мовну модель навчання російськомовні громадяни перейшли вже з першого вересня поточного року, а для національних меншин, які використовують мови Євросоюзу українізацію навчання відтерміновано до 2023 року. І навіть тоді вони матимуть змогу від 40 % до 80 % шкільних предметів вивчати рідною мовою, на відміну від 20 % для російськомовних.
Дискримінаційними також є норми про те, що наукові публікації оприлюднюються державною мовою, англійською та/або іншими офіційними мовами ЄС. Російською – ні.
Через рік набудуть чинності положення закону, які вимагатимуть для друкованих російськомовних ЗМІ обов’язкове видання такого ж тиражу українською мовою. В той час як не потребують українського перекладу видання кримськотатарською або іншими корінними мовами, та ті, які видаються англійською або іншими офіційними мовами ЄС.
Сприяння розвитку державної мови, проєвропейська політика України чи конфлікт з Росією не можуть бути виправданням порушення прав громадян України – носіїв російської мови, дискримінації їх за мовною ознакою.
Звертаємось до Президента, як до гаранта дотримання Конституції України та суб'єкта законодавчої ініціативи, з пропозицією внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо виконання рекомендацій Венеційської комісії шляхом внесення змін в Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 року, Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 року, Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 року:
- про скасування положень зазначених законів, що передбачають диференційоване ставлення до мов національних меншин, які є офіційними мовами ЄС, та мов національних меншин, які не є офіційними мовами ЄС;
- усунути в законодавстві різне ставлення до осіб, які розмовляють мовами Євросоюзу та осіб, що розмовляють російською мовою та іншими мовами, які не є офіційними мовами Євросоюзу.