Відповідь Президента України на електронну петицію № 22/108562-еп «Ні карантину вихідного дня! Ні обмеженням в здійсненні підприємницької діяльності!», розміщену на вебсайті Офіційного інтернет-представництва Президента України 10.10.2020 громадянкою К.С.Єгоровою
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону України «Про звернення громадян» на вебсайті Офіційного інтернет-представництва Президента України було розміщено ініційовану громадянкою К.С.Єгоровою електронну петицію № 22/108562-еп «Ні карантину вихідного дня! Ні обмеженням в здійсненні підприємницької діяльності!», яку підтримали понад 25 000 громадян.
В Україні суспільні відносини щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій визначаються Законом України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» та Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб».
Згідно із статтею 30 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» з метою запобігання особливо небезпечним, небезпечним інфекційним хворобам, масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) та радіаційним ураженням Кабінет Міністрів України встановлює карантинно-обмежувальні заходи на території виникнення і поширення інфекційних хвороб та уражень людей.
Відповідно до статті 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та з 12 березня 2020 року встановлено карантин, який наразі продовжено до 31 грудня 2020 року, у тому числі заборони у вихідні дні – до 30 листопада 2020 року (постанова Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641).
Дякую всім, зокрема підприємницькій спільноті, за громадянську позицію щодо цієї суспільно значущої проблеми. Беззаперечно, така форма колективного звернення громадян до Президента України, як електронна петиція, все більш ефективно позначається на прийнятті рішень органами публічної влади.
Наголошую, що посилення протиепідемічних заходів здійснюється з метою максимального упередження подальших негативних наслідків поширення небезпечної хвороби. Переконаний, що свідоме дотримання кожним із нас встановлених протиепідемічних заходів є запорукою збереження здоров’я і життя, а також дає шанс уникнути більш жорстких обмежень діяльності бізнесу.
За моїм дорученням наразі вживаються заходи щодо розробки відповідних законодавчих ініціатив економічної підтримки громадян та бізнесу, що можуть втратити доходи у зв’язку з посиленням карантинних обмежень.
Стосовно порушеного у петиції питання проведення консультацій із громадськістю та бізнесом я звернувся до Прем’єр-міністра України Д.А.Шмигаля з проханням взяти під особистий контроль питання залучення громадськості до обговорення пов’язаних із карантином обмежень, які є настільки чутливими та важливими для бізнесу.
В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Відповідно до Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (частина друга статті 3); органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України (частина друга статті 6); в Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частини перша, друга статті 8); правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (стаття 19).
Відповідно до положень розділу II „Права, свободи та обов’язки людини і громадянина" Основного Закону України, зокрема:
1. кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (частина перша статті 42);
2. кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується; держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю (частини перша, друга статті 43);
3. громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом (частина перша статті 46);
4. кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (стаття 48);
5. кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади.
Згідно зі статтею 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України; в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Оцінюючи зміст публічних заяв у засобах масової інформації міністра охорони здоров’я М. СТЕПАНОВА та головного санітарного лікаря В. ЛЯШКО щодо розгляду можливості введення додаткових обмежувальних заходів для закладів громадського харчування, театрів, кінотеатрів, торгівельно-розважальних центрів, спортивних закладів, фітнес-центрів, басейнів, масово-культурних заходів і дитячих розважальних закладів із забороною діяльності їх у вихідні дні (далі - “карантин вихідного дня”), зазначаємо:
1. Впровадження «більш жорстких обмежень» у вихідні дні за словами міністра «може в тій чи іншій мірі стримувати розповсюдження вірусів», однак такі обмеження жодним чином НЕ ВПЛИВАЮТЬ на динаміку розповсюдження хвороби.
2. Введення карантину вихідного дня, у випадку затвердження Урядом, матиме КАТАСТРОФІЧНІ НАСЛІДКИ для економіки і соціокультурного життя українського суспільства, спричинить повну втрату прибутків, призведе бізнес до нерентабельності і закриття, з наступними наслідками:
• Масове звільнення десятків тисяч працівників, зокрема серед незахищених верств населення, жінок та молоді без джерел фінансування;
• Збільшення видатків Державного бюджету України і Державної служби зайнятості;
• Неможливість виконання своїх зобов’язань юридичними і фізичними особами -підприємцями, в тому числі щодо сплати орендних платежів, розрахунків з постачальниками товарів та послуг;
• Вкрай негативний вплив на ринок комерційної нерухомості;
• Значне зростання ризиків для банківського сектору через неможливість бізнесу і населення обслуговувати кредитні зобов’язання;
• Критичне зменшення податкових надходження до бюджетів усіх рівнів;
• Зупинення туристичних потоків і гальмування культурного, спортивного розвитку населення;
• Загострення соціальної кризи, що призведе до масштабного колапсу.
3. В Києві вже зараз введені обмеження роботи для закладів громадського харчування та розважальних закладів після 22:00, що вже зараз призвело до наслідків , зазначених вище, зокрема втрати прибутків, звільнення працівників, несвоєчасної сплати податків, збільшення звернень до Державної служби зайнятості та ін.
Враховуючи вищезазначене громадськість, представники бізнесу та експерти ринку висловлюють КАТЕГОРИЧНИЙ ПРОТЕСТ ініціативі введення «карантину вихідного дня» ТА ВИМАГАЮТЬ:
1. Не вводити в дію карантин вихідного дня, а в разі його введення скасувати!
2. Скасувати в Києві та інших містах, центрах України заборону на здійснення підприємницької діяльності як в цілому так і з обмеженням часу.
3. При прийнятті законодавчих та нормативних актів суворо дотримуватись Конституційних гарантій на підприємницьку діяльність, працю, соціальний захист та гарантій на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади.
4. Проводити консультації з громадськістю та представниками бізнесу кожного разу та з усіх питань щодо формування та реалізації державної політики згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010, зокрема щодо встановлення карантину та запровадження протиепідемічних заходів, врахування органами виконавчої влади у своїй роботі пропозицій громадськості та бізнесу для розв’язання суспільно значущих проблем.