Звертаюся до Президента України із проханням кардинально переглянути навчальні програми в школах і ВУЗах.
Не секрет, що більшість навчального матеріалу є складним і насиченим. В такому динамічному процесі дитині важко розвивати свої навики і вміння, до яких є хист. Абсолютну більшість знань, що ми отримуємо у школі і ВУЗі, забуваються відразу після здачі екзамену. А те, що ще залишилося в пам`яті, ми майже ніколи не використовуємо у реальному житті.
Наприклад, складні хімічні формули застосовуються лише у дослідних лабораторіях чи наукових центрах тощо; невелику частину математичних формул застосовують у сфері проектування чи будівництва.
Я та інші громадяни добре розуміємо, що вікові надбання науки потрібно зберігати і передавати з покоління в покоління. Для цього є бібліотеки, наукові об`єднання, інші джерела зберігання наукової інформації. Проте, це не одначає, що потрібно безсистемно захаращувати дитячий мозок цими всіма знаннями одночасно. Адже, навіть сам вчитель не вчить всі навчальні дисципліни відразу, а має лише вузький напрямок по своєму предмету. Так само і кожен лікар має свою спеціалізацію, а не лікує все і зразу.
То чому ж тоді діти мають вивчати все-все за принципом "знання заради знань"?
Слід перейняти деякий досвід в системі освіти таких країн як Швеція, Фінляндія, Сінгапур, Великобританія, Південна Корея та ін. Це такі заходи:
- із програми виключити непотрібні теоретичні знання, які ніколи не використовуються у повсякденному житті (що становить, на думку багатьох громадян, не менше 60-80% всієї навчальної програми);
- проаналізувати наявні навчальні предмети, матеріал по яких є подібний за змістом, і об`єднати їх;
- відмінити оцінювання (хоча б у молодших та середніх класах) або перетворити по системі "зараховано-не зараховано";
- не задавати або суттєво скоротити домашні завдання;
- творчі предмети (наприклад, музичне мистецтво, образотворче мистецтво) перетворити з обов`язкових на факультативні;
- відмінити тотальний контроль за роботою викладачів, скасувавши такі бюрократичні елементи як план-конспекти, звіти тощо;
- вивільнений навчальний час частково заповнити тими знаннями, з якими стикається доросла людина (планування сімейного бюджету, етикет, Правила дорожнього руху, страхування, перша медична допомога тощо);
- професійне орієнтування учнів у школі (щоб діти знали чим характеризується кожна професія);
- скорочення щоденного навчального часу;
- можливість для учнів старших класів обирати пріоритетні предмети, які вони бажають вивчати.
При реалізації хоча б частини цих пропозицій, я впевнений, що якість освіти в Україні значно підвищиться. А це відобразиться на розвитку нашої держави та інтелекті громадян.