Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Соціальні виплати, які виплачуються громадянам соціальної категорії (матері з дітьми, особи з інвалідністю тощо) прив'язуються до відповідних показників мінімальних прожиткових мінімумів доходів громадян.
Законом України "Про прожитковий мінімум" встановлено:
Прожитковий мінімум - вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування , а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг (далі - набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Статтею 3 Закону України "Про прожитковий мінімум" встановлені принципи формування наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг.
1. Набір продуктів харчування та набір непродовольчих товарів визначаються в натуральних показниках, набір послуг - у нормативах споживання не рідше одного разу на п'ять років -а ось ціни на дані товари не відповідають цінам поточного року, закладеним в показники прожиткових мінімумів доходів громадян, бо ціни вільні.
Основними принципами формування набору продуктів харчування є:
- забезпечення дитини повноцінним харчуванням для розвитку організму;
- забезпечення дитини віком від 6 до 18 років додатковим харчуванням для активного соціального та фізичного розвитку;
- задоволення організму працюючої особи у відтворенні працездатності, збереження працездатності для безробітного, відновлення у необхідних випадках працездатності для особи, яка її втратила;
- підтримання повноцінного функціонування організму людини похилого віку.
З показниками прожиткового мінімуму встановленому Міністерством ФІнансів України не можливо реалізувати всі потреби людини передбачені вище названими принципами наборів харчування, бо вони не відповідають реальним потребам людини.
Основними принципами формування набору непродовольчих товарів є:
- забезпечення збереження здоров'я та підтримання життєдіяльності організму людини;
- урахування особливостей потреб осіб, які відносяться до різних соціальних і демографічних груп населення;
- урахування культурно-побутових потреб особистості.
В показниках прожиткових мінімумів доходів громадян встановлені Мінфіном України не закладені дані обовязкові потреби людини.
Відповідно ч.4 ст. Закону України "Про прожитковий мінімум доходів громадян" до набору послуг включаються житлово-комунальні, транспортні, побутові послуги, послуги зв'язку, закладів культури, освіти, охорони здоров'я та інші.
Основними принципами формування набору послуг є:
- задоволення мінімальної потреби громадян у житлі, організації побуту, користуванні транспортом, закладами культури, у підтриманні зв'язку з навколишнім середовищем;
- задоволення потреби громадян у користуванні закладами освіти, охорони здоров'я;
- визначення житлово-комунальних послуг (по водопостачанню, теплопостачанню, газопостачанню, електропостачанню, водовідведенню, утриманню та експлуатації житла та прибудинкових територій, сміттєзбиранню, утриманню ліфтів) виходячи із соціальної норми житла та нормативів споживання зазначених послуг;
- урахування особливостей потреб осіб, які належать до різних соціальних і демографічних груп населення.
Якщо прожитковий мінімум доходів громадян включає в свої показники 100% витрат на житлово-комунальні псолуги, для чого держава виплачує субсидію? А чи не краще вірно розрахувати показники прожиткових мінімумів громадян та виключити абсудні субсидії, які не додають громадянам блага на життя, а навпаки, принижує людей, та змушує додатково витрачати час на черги за грошіма на життя, які в наслідок виплачуються з невірними розрахунками. Звертаю увагу за грошіма звертається соціальна категорія, які по тим чи іншим причинимам важно це зробити, бо є не дієздатними особами, або особами, які здійснюють догляд за недієздатними особами, які не можуть самостійно звернутись за даними грошіма.
Саме найстрашніше, що до показників прожиткового мінімуму доходів громадян, які встановлені Міністерством фінансів України з 2000 року по теперішній час 2021 рік не включені кошти на мінімальні набори послуг, а потреби в них нікуди не ділись..... ЖАХ.
Наказом №178/147/31 від 03.02.2017 Міністерства соціальної політики України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Державної служби статистики України затверджена "Методика визначення прожиткового мінімуму"
Частиною 4 даної методики встановлено, що прожитковий мінімум для основних соціальних і демографічних груп населення розраховується, виходячи з наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг, схвалених експертною комісією з проведення науково-громадської експертизи цих наборів на принципах соціального партнерства та визначених постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 780 "Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення".
Якщо здійснити розрахунок показників прожиткового мінімуму згідно даної методиці, то виявляється, що до показників прожитковоих мінімумів доходів громадян включені лише витрати на хорчування, решта витрат на набори послуг та непродовольчих товарів не включені, як наслідок громадяни змушені звертатись до кредитних установ та жити в борг, за кредитні кошти ще сплачуючи відсотки за користування даними грошіма,а не краще здійснити вірні розрахунки по цінам поточного року, а не 20-ти річної давнини та з урахуванням всіх потреб людини та з включенням всіх наборів до показників прожиткового мінімуму доходів громадян за реальними цінами та реальними фізичними потребами людини????