Україна має дуже трагічну статистику дорожньо-транспортних пригод. В середньому кожні 12 хвилин в Україні трапляється ДТП, а кожні дві години гине людина. За 29 років незалежності України у ДТП загинули 174 095 осіб, а це населення, приміром, більше цілого Ужгорода, а постраждали – понад 1 мільйон 264 тисяч. За показниками смертності у ДТП Україна - серед сумних лідерів у Європі. Розрахунки свідчать, що показник смертності у ДТП на 1 млн. Статистика в 2 рази більше ніж в інших країнах Європи.
В Україні щодня в аваріях гине до 20 осіб (майже третину загиблих становить молодь до 25 років) та біля сотні - травмуються. Серед причин друге місце після перевищення швидкості посідає керування автомобілем у нетверезому стані.
Керування транспортним засобом у стані алкогольного сп'яніння є "головним болем" сучасного суспільства.
Водіння автомобілем в нетверезому стані є самим серйозним порушенням правил дорожнього руху, покарання за яке дуже сильно відрізняється в різних країнах. У деяких країнах за це можуть навіть стратити. Так, в Китаї водія, який знаходився у стані алкогольного сп'яніння, засудили до розстрілу. Після всього цього всі суди отримали вказівки про посилення відповідальності за керування автомобілем у стані алкогольного сп'яніння. І тепер китайські водії, які сідають за кермо нетверезими, ризикують за це поплатитись своїм життям.
Важливо також на законодавчому рівні встановити в Україні максимально допустиму концентрацію алкоголю в крові водія, а також шкалу посилення відповідальності в залежності від ступеню алкогольного сп'яніння. Адже в Україні відповідальність водія, який випив умовно одну пляшку пива, нічим не відрізняється від відповідальності водія, який випив 2 літра горілки і керує автомобілем з кількістю проміле алкоголю в крові, що за медичними характеристиками є смертельним отруєнням.
У 1967 році відповідно до Методичних вказівок МОЗ для практичної експертної роботи була рекомендована наступна орієнтовна схема для визначення ступеню алкогольної інтоксикації: відсутність впливу алкоголю - до 0,5 проміле; легка ступінь сп'яніння - 0,5 - 1,5 проміле; середня ступінь сп'яніння - 1,5 - 2,0 проміле; сильна ступінь сп'яніння - 2,0 - 3,0 проміле; важке отруєння - 3,0 - 5,0 проміле (при концентрації алкоголю в крові понад 3 проміле може наступити смерть); смертельне отруєння понад 5,0 проміле.
Важливо, що Віденська конвенція 1968 року про дорожній рух рекомендує кожній країні - учасниці договору вказувати гранично допустимий рівень порогового алкоголю в своєму законодавстві. Причому цифра повинна бути більше нуля, але менше або дорівнює 0,8.
Таким чином, вважаємо за необхідне проведення реформування законодавства про відповідальність за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння.
Пропонується залишити адміністративну відповідальність за перебування за кермом у стані легкого алкогольного, наркотичного та іншого сп'яніння (від 0,3 до 0,5; від 0,51 до 1; від 1 - 1,2 (за кожене підвищення - важче відповідальність адміністративна) проміле алкоголю або аналогічний вміст наркотичних, психотропних речовин), і запровадити кримінальну відповідальність за водіння автомобіля при середньому, сильному, важкому та умовно-смертельному алкогольному сп'янінні та аналогічному стану наркотичного чи іншого сп'яніння.
Наявність диференційованої системи, яка враховує ступінь та силу сп'яніння, необхідна для розумного, логічного та справедливого винесення покарання, адже загроза для суспільства є різною від водія - "трохи напідпитку" з вмістом алкоголю, наприклад, 1,0 проміле та "п'яного вщент" водія, який не може стояти на ногах і розмовляти, але намагається керувати автомобілем.
При цьому, відмова від проходження медичного огляду на стан сп'яніння має прирівнюватись до перебування особи в умовно-смертельному ступені алкогольного сп'яніння.
У разі дорожньо-транспортної пригоди з постраждалими або загиблими пропонується посилити міру кримінальної відповідальності п'яного водія, якщо ДТП сталося внаслідок порушення ним правил дорожнього руху.
Крім цього, пропонується як крайній захід і виключно до п'яних водіїв-"рецидивістів" застосовувати у якості додаткового покарання - конфіскацію транспортного засобу, адже за американською статистикою від 50 % до 75 % водіїв, які втратили права через вживання алкоголю за кермом, продовжують керувати автомобілями без відповідних документів.