Шановний Володи́мир Олекса́ндрович!
Остання редакція ЗУ “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” 06.12.2019 № 361-IX, який набрав чинність 28.04.2020 року (надалі ЗУ №361), спричинив масове занепокоєння серед громадського сектора: посилюються вимоги до фінмоніторингу, до необхідності закріплення структури власності та вказання кінцевих бенефіціарних власників юридичних осіб (КБВ).
Слід зауважити, що наявні законопроєкти по пом'якшенню норм ЗУ # 361 про відтермінувати подачі документів-відомостей про КБВ, про пільгу громадських організацій не подавати відомості про кінцевих бенефіціарних власників, не вирішують проблеми.
Тут не справа в термінах подачі документів чи в наданні пільги тільки громадським організаціям не подавати відомості.
Проблема, що автори ЗУ № 361 забули, що “статус неприбутковості” апріорі унеможливлює «наявність кінцевих бенефіціарних власників”.
На сайті ДФС України вказано, що: “в жовтні 2014 року до законодавства введено поняття «кінцевий вигодоодержувач підприємства», яке потім законодавець перейменував у термін «кінцевий бенефіціарний власник (контролер) юридичної особи». Цей термін по своїй юридичній природі визначає осіб, які мають корпоративні права, мають право отримувати диведенти, отримувати майно при ліквідації юридичної особи.
А статус неприбутковості все це унеможливлює.
Так, неприбуткові організації
- не мають статутного капіталу;
- члени не мають корпоративних прав, їм заборонено розподіл майна під час діяльності та ліквідації юридичної особи, отримання дивідентів;
- засновники громадських об'єднань втрачають права у день заснування;
- бенефіціарами благодійних програм не можуть бути учасники (засновники) та члени органів управління благодійних організацій;
- члени неприбуткових, які є членами вищого керівного органу (Загальних зборів тощо), не вносяться в ЄДР, їх прийняття та вихід не може бути якось зафіксовано із боку держави, кількість не обмежена (більше 2), це відбувається лише по внутрішнім документам (протоколам, рішенням, або навіть усній згоді);
- у меті та цілях Статуту, що є основою статусу неприбутковості, закріплено суспільно важливу мету, без визначення будь якої особи та/або осіб, яка може отримувати вигоду (окрім окремих категорій громадян України, яких не можна порахувати чи ідентифікувати);
- продажа, дарування неприбуткових організацій не можлива, без наявності статутного капіталу нічого не можна продавати чи дарувати, можливо лише передати комусь керівництво та інше.
По суті, членство, заснування чи керівництво у неприбуткових організаціях можна розглядати, як номінальне керівництво чи утримування, яке хоча і здійснює вплив на діяльність юридичної особи, але робить це в інтересах 3 осіб — ДЕРЖАВИ ТА СУСПІЛЬСТВА.
Детальне пояснення позиції надаємо за посиланням, стаття на Ліга блог “Кінцевий бенефіціарний власник та громсектор. Останній бій. Вирішальний”.
Ми розуміємо, що є громадські, благодійні організації, громадські спілки та інші форми, які втрачають чи свідомо не отримують подібний статус неприбутковості. У такому випадку вони працюють як прибуткові організації, сплачуючи податки по загальній системі. В принципі їх члени можуть мати корпоративні права (виплачувати комусь дивіденти чи розподіляти майно тощо) та бути кінцевими бенефіціарними власниками. У той же час випадків, коли організація свідомо не отримує статус неприбутковості — мізерна кількість, а загалом це просто “забуті” юридичні особи, відносно яких більш доцільним буде примусова ліквідація.
На підставі вищевказаного,
від імені громадського сектору, окремих активістів, юристів та бухгалтерів,
звертаємось із вимогою закріпити на законодавчому рівні, що неприбуткові організації (громадські організації, громадські спілки, благодійні організації та інші організаційно правові форми),
не зважаючи на кількість членів, засновників та осіб у вищих органах,
у разі наявності діючого статусу неприбутковості (передбачає отримання довідки неприбутковості у відповідному управлінні Державної фіскальної служби України та дотримання відповідних процедур),
не мають кінцевих бенефіціарних власників (ПРИЧИНА ВІДСУТНОСТІ - ВІДСУТНІ ФІЗИЧНІ ОСОБИ, ЯКІ ВІДПОВІДАЮТЬ СТАТУСУ КІНЦЕВОГО БЕНЕФІЦІАРНОГО ВЛАСНИКА ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ).
І відповідно до цього не мають подавати відомості про наявність чи відсутність кінцевих бенефіціарних власників уповноваженим органам.
Уточнення закріпити шляхом внесення відповідних змін у ЗУ № 361 та інші нормативно правові акти спеціального законодавства.
Ми просимо Вас не перекладати на нас та відповідних спеціалістів реєстраційних служб те, що має відбуватись автоматично! Ви особисто обіцяли “країну в смартфоні”!
Тому, якщо громадська чи благодійна організація, громадська спілка чи інші організаційно правові форми УСПІШНО пройшли процедуру отримання статусу неприбутковості в ДФС Україні,
дотримуються цих правил впровадження діяльності,
то автоматично із реєстрацією цієї юридичної особи у реєстрі неприбуткових організацій,
має оновлюватись інформація в ЄДР про відсутність в цій організації кінцевих бенефіціарних власників.
З повагою,
громадський сектор України, юристи, бухгалтери та просто пересічні громадяни, яким не байдуже майбутнє країни.