На сьогоднішній день Україна стабільно займає одні з перших місць по кількості смертей в дорожньо-транспортних пригодах у Європі. Згідно інформації, яка розміщена на веб-сайті World Life Expectancy (використовує дані ВООЗ та має одну з найбільших баз даних глобального здоров'я та очікування життя у світі), смертність на дорогах України складає 8,87 особи на 100 тисяч чоловік і в загальноєвропейському рейтингу наша країна посідає 4 місце (гірша ситуація, ніж у нас лише в Білорусі, Боснії- Герцеговині та Албанії). Недавнім наявним підтвердженням цього є ДТП, яке сталося у місті Харків 26 жовтня 2021 року.
Причин, які призвели до цієї ганебної ситуації є багато, але однією з них є низький рівень правосвідомості водіїв та досить лояльне законодавство щодо порушень у сфері дорожнього руху.
Враховуючи вищезазначене, вважаю, що усі гілки влади (в тому числі Президент України) мають негайно вжити заходи для кардинальної зміни ситуації в сфері дорожнього руху. Таким чином, прошу вивчити та розглянути можливість запровадження наступних кроків у сфері дорожнього руху:
1. Розробити та внести зміни в статтю 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення та інші законодавчі акти, які стосуються порушення встановлених обмежень швидкості руху з метою скасування існуючого перевищення швидкості в +20 км/год, за який не передбачене накладення штрафу. Тобто за будь-яке порушення встановленого обмеження швидкості повинен накладатися штраф.
2. Розглянути можливість встановлення різних розмірів штрафів за порушення ПДР водіями легкових транспортних засобів в залежності від вартості транспортного засобу. Наприклад, для власника автомобілю Daewoo Lanos вартістю 80 000 грн існуючий штраф за перевищення швидкості у розмірі 340 грн є істотним і складає 0,04% від вартості автомобіля, але для власника Mercedes-Benz S class вартістю 5 000 000 грн такий штраф є несуттєвим і складе всього 0,007% від вартості автомобіля. Тому цілком логічно, щоб штраф для цього водія складав, наприклад, ті ж самі 0,04% від вартості автомобіля – 2 000 грн.
3. Розробити законодавство, яке дозволить будь-яким учасникам дорожнього руху подавати в патрульну поліцію інформацію про порушення ПДР іншими учасниками. Наприклад, при фіксації порушення ПДР автомобільним реєстратором, громадянин подає звернення через відповідний розділ веб-сайту/мобільний додаток до поліції та прикладає наявні докази правопорушення, а співробітники поліції здійснюють перевірку і, у випадку підтвердження наявності правопорушення, накладають відповідне стягнення на правопорушника.
4. Збільшити кількість камер відеофіксації ПДР на дорогах України, а особливо у населених пунктах, де зареєстрована найбільша кількість транспортних засобів і, відповідно, більша кількість ДТП. Для прикладу, у столиці РФ – Москві – кількість камер відеофіксації порушень ПДР станом на 2019 рік складала 1,09 камера на кв.км, а в Києві станом на 2021 рік – всього 0,025 камери на кв.км.
5. Запровадити фіксацію усіх можливих порушень ПДР за допомогою камер відеоспостереження: наприклад, проїзд на забороняючий сигнал світлофору, порушення вимог дорожньої розмітки, агресивне водіння і т.п. На сьогоднішній відбувається фіксація лише порушення швидкісного режиму та виїзду на смугу руху громадського транспорту.
6. Внести зміни до законодавства та запровадити кримінальну відповідальність за наступні правопорушення:
- керування транспортним засобом у стані алкогольного та/або наркотичного сп'яніння;
- керування транспортним засобом особою, яка позбавлена або не має права керування транспортними (тобто, взагалі не проходила навчання та не отримувала водійське посвідчення);
- будь-які злісні систематичні порушення ПДР (наприклад, понад будь-яких 5 порушень ПДР протягом календарного року, або після 3-го порушення ПДР за однією і тією самою статтею протягом 5 років).
7. Розробити законодавство та запровадити бальну систему позбавлення права керування транспортним засобом. Тобто нараховувати кожному водію бали, які будуть зніматися при будь-якому порушенні ПДР, а після закінчення балів – водій автоматично буде позбавлятися права керування транспортним засобом.