Де знаходиться така реклама?
1) Веб-сайти
Часто рекламу такої тематики навіть неможливо сховати та поскаржитися на неї. Ситуацію погіршує і той факт, що це можуть побачити й діти!
Але останнім часом активно просуває таку рекламу й google.
Була помічена реклама на одному сайті за участю Валерія Харчишина (гурт Друга Ріка) з iqos в руці)
2) Вітрини в (продуктових) магазинах (вони завжди оформлені яскраво і так, щоб максимально привертати увагу, в т.ч дітей та підлітків). Причому текст на вітринах оформлений так, щоб створювати позитивний імідж альтернатив для куріння (вказується що це стильно. Або що це піклування про ближніх, адже це менш шкідливо ніж традиційне куріння).
Екрани в магазинах, транслюються різні альтернативи для куріння (iqos, glo, velo). Так само добре привертають увагу.
3) Невеликі вивіски ззовні магазинів з позначенням наявності iqos/glo та стіків до них.
Вивіски із зображенням iqos (як завжди з підсвіткою, для максимального привернення уваги)
4) Instagram лідерів думок (блогерів)
Оскільки в цих людей є багатотисячна (чи навіть багатомільйонна) аудиторія, тютюнові компанії можуть фактично рекламувати свій товар вустами цих блогерів на багато людей зразу. Скільки людей теж захочуть спробувати, побачивши що їх кумир палить iqos/glo, підносячи це як "стильний пристрій"?
5) Брендовані авто
Зазвичай це Nissan qashqai, рекламують iqos.
6) Вивіски iqos friendly у кафе, ресторанах.
7) Зустрічалася реклама logic на екранах у вагонах метро та наклеєною на тролейбусі.
Також деколи на зупинках громадського транспорту.
8) Youtube
При перегляді відео в якості реклами вмикається відео про альтернативи куріння. Вони можуть надходити з каналів, в яких є одне/декілька відео на дану тематику, але які займаються чимось іншим (наприклад, технікою. Канал "Огляд UA". А можуть надходити з каналів, які саме цим і займаються (наприклад, канал "знаю все про iqos", "iqos Україна").
9) Кар'єрні дні в університетах
В корпусах та гуртожитках університету клеються оголошення про зустріч з роботодавцями, серед роботодавців присутні тютюнові корпорації (наприклад, philip morris).
Під час виставок роботодавці пропонують студентам роботу. Серед роботодавців деколи присутні і тютюнові корпорації, які запрошують працювати до себе!
Чому iqos та інші альтернативи для куріння - це зло?
1) Дуже багато людей (серед тих що раніше не курили) вирішують все ж спробувати якусь альтернативу для куріння.
Тобто альтернативи для паління - це не про зменшення шкідливого впливу. Це залучення нової аудиторії для тютюнових корпорацій! І тютюнові корпорації будуть шукати всі способи, щоб залучити до куріння практично всіх. Для них - це надприбуток. А для курців та їх оточення - втрата здоров'я на рівному місці, адже в людини від народження немає потреби в курінні. А крім втрати здоров'я і втрата грошей, теж на рівному місці.
2) При переході з традиційних цигарок на будь-яку альтернативу паління, курець починає палити частіше. Дехто починає "смоктати" iqos/glo в режимі 24/7.
Про яку безпеку тоді може йти мова?
3) Альтернативи для куріння значно збільшують кількість курців серед дітей/підлітків.
Закон не забороняє продавати підліткам, дані вироби в головах багатьох сприймаються як "стильні/модні/статусні".
4) Останні роки рівень поширеності куріння в Україні знижувався. Але "дякуючи" iqos/glo/кальянам/вейпам тощо він знову росте!
5) Незважаючи на заперечення курців, запах iqos/glo добре чути з відстані декількох метрів. Це гидотний та дуже специфічний запах. Теоретично він навіть здатен викликати легке запаморочення в певної категорії людей.
6) Реклама алтернатив часто нахабна і брехлива.
Так наприклад iqos пропагується як стильний засіб. Як засіб, який можна палити в машині/вдома/на роботі.
В результаті з'являються люди, які палять iqos при своїх дітях (а уявіть скільки часу ці діти змушені вдихати цей непотріб!), в громадському транспорті, в будівлях)
7) В результаті збільшення кількості курців та зменшення кількості місць де курці не палять (за рахунок поширення альтернатив для куріння), порушується конституційне право непалячих громадян на чисте повітря!
Чому я/інші непалячі люди/діти/тварини мають вдихати цей отруйний непотріб до того ж все частіше, бо для когось iqos/glo/кальян/вейп тощо - це дуже стильно чи конче необхідно?
Особливо образливо за останні 2 категорії, адже вони тут безсильні і не можуть навіть зробити зауваження.
8) Компанії, що займаються альтернативами для куріння сплачують менші податки в держбюджет, ніж ті, що займаються традиційними. А при спробах підвищення податків починається шантаж.
9) Компанії, що займаються альтернативами для куріння - надто хитрі. Вони беруть участь в різних заходах для "відбілення" своєї репутації. І це може сформувати неправильну думку людей про компанію. Адже компанія яка повільно але впевнено вбиває силенну кількість людей, отримуючи при цьому надприбутки, жертвує певну суму грошей на благодійність (тільки ця сума грошей - це крапля в морі, порівняно з її прибутками, від шкідливої до речі діяльності). Зокрема philip morris жертвувала гроші на боротьбу з covid, і не тільки.
При цьому такі компанії стають партнерами ВУЗів. Наприклад, в списку партнерів КНУ ім.Шевченка є philip morris (це нормально взагалі?)
То що ж потрібно робити?
1) Забрати з продуктових магазинів екрани з рекламою альтернатив для куріння, а також стенди (сховати товар, щоб його не було видно). Продаж здійснювати тільки на прохання покупця.
Заборонити продавати даний товар магазинам з технікою (наприклад "алло" є офіційним представником iqos).
2) Заборонити яскраво оформлювати офіційні магазини такої продукції, заборонити розташовувати такі магазини на видних місцях з великим скупченням людей.
3) Заборонити розташування різного роду табакерок (що зазвичай спеціалізуються на продажі кальянів та іншого подібного мотлоху) в одному приміщенні поруч біля великих продуктових магазинів всередині ТРЦ.
4) Заборонити рекламодавцям транслювати в Україні рекламу даних товарів в інтернеті.
5) Заборонити компанії philip morris та подібним брати участь у благодійних заходах.
6) Заборонити партнерство компанії philip morris та подібних з університетами та іншими державними установами.
7) Створення негативного іміджу альтернативам для куріння. glo - це не стильно, iqos - це не чудовий подарунок на новий рік, кальян - це не чудовий спосіб провести час з друзями!
8) Збільшити акциз.
9) Заборонити брендувати автівки.
10) Заборонити в Україні youtube-канали та окремі відео на тему альтернатив для куріння.
Заборонити використовувати блогерів як спосіб реклами такої продукції на багатотисячну/багатомільйонну аудиторію.
11) Заборонити продаж альтернатив неповнолітнім до 18 (а краще до 21) року.
12) Заборонити вивішувати таблички "iqos friendly". Заборонити куріння кальяну у звичайних кафе та ресторанах (чому некурці змушені це вдихати, прийшовши поїсти? Так кафе і ресторани можуть і втрачати частину клієнтів, а не тільки набувати!).