В опалювальному сезоні 2021-2022рр. власники приміщень у багатоквартирних будинках, що обладнані автономними системами опалення, отримали від тепломереж - «Рахунки на оплату послуг з постачання теплової енергії». Тепломережі провели такі нарахування керуючись Постановою №830 (зі змінами) Кабінету Міністрів України, та затвердженою у ній Методикою № 315 Мінрегіону.
Відповідно до норм затверджених у цих законодавчих актах, власникам приміщень з індивідуальним опаленням, нараховано оплату по трьом статтям: опалення МЗК (місць загального користування), втрати теплової енергії у технічних приміщеннях (підвали, горища то що) у зв’язку з функціонуванням внутришньобудинкової мережі теплопостачання, втрати теплової енергії на ділянках трубопроводів що розташовані у приміщеннях з індивідуальним опаленням.
Ми, громади міст та селищ, Народ України, звертаємо вашу увагу на те що - такі нарахування не відповідають принципам соціальної справедливості, громадської рівності, та основам норм майнового права, з огляду на наступне:
• При нарахуванні оплати за опалення МЗК.
По перше. Методика № 315 передбачає що такі нарахування складають від 2% до 10% загального теплоспоживання будівлі . Але!!! Існує чимало будівель, у яких в МЗК відсутні і опалювальні прилади, і взагалі будь які трубопроводи систем теплопостачання, а отже послуга з опалення МЗК фактично не надається, та не може бути надана як така! Температура у таких МЗК, підтримується на належному рівні, виключно за рахунок теплопередачі від опалюваних приміщень ( в тому числі і приміщень з індивідуальним опаленням) через несучі та/або огороджувальні конструкції . У Методиці ж взагалі не передбачено такий варіант – що кількість теплової енергії на опалення МЗК дорівнює нулю.
По друге. Згідно з Постановою та Методикою, нарахування за опалення МЗК , відбуваються безпосередньо кожному співвласнику будівлі. Але!!! У переважній більшості будинків, для утримання спільного майна - створено ОСББ, єдиною метою якого, відповідно до закону є: «Об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна…». Відповідно, споживачем послуги саме з опалення МЗК , у таких випадках, може виступати виключно Об’єднання (чого у зазначених актах законодавства також не передбачено), а аж ні як - кожен окремий співвласник.
• При нарахуваннях за втрати теплової енергії у технічних приміщеннях.
Цілком зрозуміло що при функціонуванні будь якої системи наявні втрати. Але!!! Хто має покривати такі втрати? Цілком очевидно що той - для кого функціонує така система! Тобто кінцевий споживач ПОСЛУГИ (будь то окремий співвласник, чи ОСББ у разі наявності опалення МЗК) . Власники приміщень з індивідуальним опаленням ( яке до речі так само є невід’ємною інженерною системою будівлі в цілому), ПОВНІСТЮ, ВИКЛЮЧНО за власний рахунок, утримують такі системи в належному стані, та несуть усі витрати пов’язані з їх функціонуванням, окрім того, вони ще сплачують свою частку в утриманні загально будинкових мереж теплопостачання, наявність та функціонування яких для них не є необхідним.
Отже власники АО (автономного опалення), вже несучи більші витрати на утримання загально будинкових систем, у порівнянні з споживачами послуг ЦО (центрального опалення), згідно з Постановою та Методикою, ще мають нести подвійні витрати пов’язані з функціонуванням системи ЦО. Та фактично ставати абонентом тепломереж, не споживаючи ПОСЛУГУ що тепломережа надає, і це також є категорично неприйнятним!!!
• При нарахуванні за втрати теплової енергії на ділянках трубопроводів що розташовані у приміщеннях з індивідуальним опаленням.
Методика позиціонує такі втрати як - «обсяг теплової енергії витрачений на опалення опалюваних приміщень», а Постанова відповідно як –« надання ПОСЛУГИ з постачання теплової енергії» . Але!!! Саме поняття «Послуга» передбачає - діяльність виконавця з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального чи нематеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб (Закон України від 12.05.1991 № 1023-XII). Відповідно, ні про яку послугу з постачання теплової енергії мова йти не може, оскільки за жодних обставин, при відсутності у приміщенні опалювальних приладів, теплонадходження від транзитних ділянок трубопроводів, і близько, не в змозі забезпечити у приміщенні температурного режиму що відповідає діючим санітарним нормам, та навіть не в змозі підняти температуру у таких приміщеннях до такого рівня, нижче якого оплата не нараховується навіть для приміщень з центральним опаленням! Отже в даному випадку наявні саме ВТРАТИ при постачанні ПОСЛУГИ кінцевим СПОЖИВАЧАМ, так само як і в попередній статті нарахувань, і з такими ж відповідними висновками.
Окрім всього, тепломережі здійснюють постачання свого товару (теплову енергію визнано товаром) своїм кінцевим споживачам , транзитом, через приватну власність власників приміщень з АО. Наразі це питання власниками таких приміщень не підіймається. Але…
Зважаючи на вище викладене, Народ України, вимагає від вас наступного:
1. В межах повноважень Президента – як голови виконавчої гілки влади, вжити усіх можливих заходів впливу що до негайного скасування норм Постанови Уряду № 830 (зі змінами) від 21 серпня 2019р., та Методики затвердженої Наказом № 315 Мінрегіонбуду від 22 листопада 2018р. які призводять до дискримінації прав, та майнових інтересів власників приміщень з системами автономного опалення.
2. В межах повноважень Президента - як гаранта Конституції України, та ідейного засновника правлячої партії монобільшості у Парламенті, негайно виступити з законодавчою ініціативою що до приведення у відповідність до Конституції, норм деяких Законів у сфері житлово-комунального господарства - зокрема скасування ч.6 ст.10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» як такої що порушує рівність майнових прав співвласників приміщень з системами автономного та центрального опалення.
3. В межах повноважень Президента – як голови виконавчої гілки влади, вжити відповідні заходи направлені на термінове прийняття норм законодавства, якими буде врегульовано питання що зазначені у тексті цієї петиції, з обов’язковим урахуванням викладених вище зауважень, принципами соціальної справедливості, громадської рівності, та основам норм майнового права що гарантовані Головним законом Конституцією України, та іншими ратифікованими нормами міжнародного права.
Окремо просимо надати відповіді на два наступних питання:
1. За для яких цілей приймаються нормативно правові акти у сферах які вже врегульовано, при тому що такі нові акти несуть лише непорозуміння та напруженість у суспільстві? Зокрема наприклад, Постанова КМУ № 830 замість аналогічної Постанови КМУ №630, або Методика затверджена Наказом №315 замість аналогічної Методики затвердженої Наказом №359.
2. Що є вирішальним при таких «реформах» законодавства, інтереси суспільства – Народу України, чи вимоги «міжнародного валютного фонду» зафіксовані у відповідних меморандумах?