30.05.2022 року в Верховній раді України за номером 7418 було зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування» (надалі – Законопроект № 7418), зокрема яким пропонується виключити з Податкового та Митного кодексу України норми, які на час воєнного стану в Україні дозволяють фізичним особам здійснювати імпорт транспортних засобів без сплати мита, акцизного збору та ПДВ.
Ні для кого не є новиною, що з початку військової агресії на території України було знищено або пошкоджено велика кількість транспортних засобів (за оцінками деяких спеціалістів/експертних компаній – до 500 тис.).
В умовах війни, транспортний засіб є не просто способом комфортного пересування, а виступає інструментом, який рятує або може врятувати життя. Так, знищені або критично пошкоджені авто, вже врятували життя багатьом людям, які є найбільшою цінністю України.
Багато українців не могли евакуюватися з населених пунктів, які перебували під загрозою або все ж зазнали авіаційних, артилерійських обстрілів та навалу з боку рашистів, по одній простій причині – у них не було власного авто. І як наслідок, з частиною даних людей трапилися речі, про які страшно говорити всім, а частину з них, ми вже більше ніколи не побачимо…
Не потрібно також забувати, скільки транспортних засобів були доставлені та надалі доставляються на потреби ЗСУ, територіальної оборони, медиків, волонтерів!
Щодо власне Законопроекту № 7418, то це вже не перша спроба скасувати так зване в народі «нульове розмитнення». До цього вже були спроби його скасувати з ініціативи деяких депутатів (законопроекти № 7311, 7311-д та інші), що викликало значне обурення з боку суспільства.
В Законопроекті № 7418, як і в інших вищезазначених законопроектах, основним мотивом скасування так званого «нульового розмитнення» є ненадходження значних коштів до бюджету України (наводяться цифри – понад 13 млрд. грн.). Дана позиція є абсолютно необгрунтованою, оскільки необхідно враховувати той факт, що якщо б «нульове розмитнення» не було введено, громадяни України ввозили би авто в основному для потреб ЗСУ та точно не в такій кількості, як зараз, оскільки розміри митних платежів часто перевищують навість вартість самого авто. Дана думка також була наведена і у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної ради України (надалі – Управління ВРУ) «…неможливо однозначно стверджувати, що за відсутності встановлених податкових преференцій бюджет отримав би (чи отримає в майбутньому) саме вказану суму коштів. Зокрема, немає достатніх підстав вважати, що, наприклад, при ввезенні транспортних засобів на митну територію України в умовах необхідності сплати податку на додану вартість, акцизного податку та ввізного мита у повному обсязі об’єми такого ввезення були б такими самими (або ж будуть такими і надалі), що й і за умови повного звільнення від них, і, відповідно, бюджет отримав би (чи отримає) надходження саме у задекларованих у супровідних до проекту документах обсягах.».
Крім цього, Управління ВРУ в тому ж висновку наводить позитивні аргументи введення «нульового розмитнення» та вважає, що рішення щодо його прийняття було правильним:
«… Принагідно вважаємо за доцільне звернути увагу на те, що подібні законодавчі ініціативи (як щодо запровадження певних податкових преференцій, так і їх відміни чи послаблення), як правило, базуються на оцінках прямих втрат/вигод (надходження/недонадходження до бюджету) та не враховують опосередковані результати, які, зокрема, у частині вигод, можуть значно перевищувати їх прямі параметри. У випадку, наприклад, з ввезенням транспортних засобів такими опосередкованими вигодами, вочевидь, є підвищення (збереження) та розширення ділової активності, а отже і податкоспроможності, в певних сферах економічної діяльності, де такі транспортні засоби використовуються безпосередньо, формування попиту з боку власників транспортних засобів на запасні частини, пальне, послуги з ремонту та обслуговування тощо, розширення на цій основі податкової бази.».
«… Стосовно, наприклад, транспортних засобів (рішення щодо встановлення пільгового оподаткування ввезення яких на митну територію України, на нашу думку, було правильним, зважаючи на суттєві втрати транспортних засобів як фізичними, так і юридичними особами в результаті фізичного знищення через військові дії, викрадення, унеможливлення доступу до них через окупацію певної території України при одночасній потребі у транспортних засобах для власного користування та/або здійснення підприємницької діяльності, передачі Збройним Силам України, волонтерам тощо.».
Не потрібно забувати і про те, що при першій державній реєстрації в Україні, фізичні особи з кожного авто сплачують збір на обов'язкове державне пенсійне страхування (3, 4, 5 %, в залежності від вартості транспортного засобу), що також сприяє поповненню бюджету. У випадку віміни «нульвого розмитнення», що у свою чергу призведе до мінімуму завезення авто (в основному для ЗСУ та інших важливих категорій, для яких, скоріш за все, пільги і так залишаться), держава втратить навіть і такі надходження.
Також хочу звернути особливу увагу на проблему людей, які придбали авто за кордоном (з США, Канади, Кореї тощо) ще до 24.02.2022 року. Наразі ще велика кількість авто не доставлені в Україну та не будуть точно доставлені до 01.07.2022 року (дата в Законопроекті № 7418, з якої пропонують скасувати «нульове розмитнення»). Так, авто, які переправлялись в контейнерах за допомогою морських суден, у зв’язку з блокадою українських морських портів, були вимушено вивантажені в різних країнах (Грузія, Німеччина, Литва, Греція тощо). Після цього, у власників авто виникли додаткові клопоти з доставкою авто в Україну (відправлення довіреностей, пошук автоперевізників, черги на автовози тощо). Основною проблемою, з якою зіткнулась зазначена категорія людей, це необхідність вимушеної оплати за доставку авто з тимчасової транзитної країни до України (сума коливається від 1000 до 5000 доларів, в залежності від країни, де перебуває авто та інших непередбачуваних обставин). Єдиним втішенням для цих людей залишається саме «нульове розмитнення», завдяки якому власники авто зможуть хоча б якимось чином покрити вимушені збитки та вийти на рівень очікуваних витрат, розрахованих ще до війни.
Отже, на підставі вищевикладеного, можна дійти до висновку, що питання «нульового розмитнення» є дуже актуальним. Автори законопроектів, які намагаються скасувати «нульове розмитнення», не наводять достатніх та обгрунтованих аргументів. Думка суспільства, експертних установ щодо справедливості розмитнення, боротьби з так званими «перекупниками» тощо взагалі не береться до уваги під час розроблення та розгляду таких законопроектів.
У зв’язку з вищезазначеним, прошу виключити з розгляду Законопроект № 7418 та інші законопроекти (в тому числі майбутні) та створити експертну групу, яка вивчить проблемне питання та надасть своє бачення майбутнього законопроекту, який влаштує як суспільство так і державні органи України.