№22/149344-еп

Створення урядом України задокументованої стратегії, яка б визначала можливість надання міжнародним судам/організаціям юрисдикції щодо розслідування екологічних злочинів, вчинених рф на території України в результаті повномасштабного вторгнення, та створення спеціоналізованих екологічних судів задля притягнення винних у вчиненні еко-злочинів осіб, що затримані на території нашої держави.

Автор (ініціатор): Квашук Дмитро Олександрович
Дата оприлюднення: 21 липня 2022
Починаючи з 24-го лютого, війська рф своїми агресивно-військовими діями завдають колосальних втрат абсолютно усім сферам українського суспільства. Вочевидь, серед таких втрат наявні і безліч порушень пов’язаних з екологією і з кожним днем кількість злочинів проти українського довкілля лише росте, а уповноважені суб’єкти в свою чергу безперервно фіксують та обраховують збитки довкіллю від дій окупантів. Відповідні документи згодом повинні бути передані до міжнародних судів, що розглядатимуть військові злочини, а Україна, як вважає в.о. міністра захисту довкілля та природних ресурсів Руслан Стрілець, може стати країною, яка максимально отримує відшкодування тих збитків, які нанесені навколишньому середовищу в результаті воєнних дій.
На жаль, вже на сьогодні задокументовано більше 200 екологічних злочинів рф на території України та в акваторії Чорного моря. Це завдає суттєвої шкоди екосистемам, призводить до забруднення довкілля, зменшення популяцій видів рослин та тварин. Зважаючи на проаналізовані факти об’єктивної дійсності, слід звернути увагу на необхідність негайного запровадження заходів державного правового регулювання компенсації екологічної шкоди завданої повномасштабним вторгненням рф.
На мій погляд, в риториці представників української влади наявна певна невизначеність позиції саме щодо органів, які б розглядали відповідні справи. Певно це пов'язано з тим, що на сьогодні історія майже не має прецедентів притягнення винних у вчиненні міжнародних еко-злочинів. Однак я все ж переконаний, що уряду необхідно створити задокументовану стратегію, яка б передбачала подальше звернення до визначених міжнародних організацій/судів, яким би належала юрисдикція щодо розгляду питань компенсації за завдану екологічну шкоди. Або ж, як варіант, відповідною стратегією може бути передбачена можливість створення спеціального міжнародного трибуналу, який би розглядав саме справи пов’язані з екологічними порушеннями, що вчинені окупантами. Також, такий документ повинен містити в собі чітку послідовність дій влади в сприянні процесу відшкодування. На наш погляд, такий порядок мав би наслідком ефективність та швидкість в процесі притягнення винних до відповідальності. Цей акт був би важливим кроком у цьому питанні, оскільки закріплював би ту саму визначеність та впевненість влади в реалізації права держави на відшкодування шкоди спричиненої навколишньому середовищу внаслідок війни.
Також, не слід забувати і про юрисдикцію національних судів. В Україні екологічні справи передаються судам загальної юрисдикції, а тому не мають окремої процесуальної форми. Залежно від особливостей тої чи іншої справи, їх розглядають у цивільних, кримінальних, адміністративних та конституційних судах. На території нашої держави з початку війни періодично затримуються військові російської армії, які можуть бути причетними до вчинення різноманітних воєнних злочинів об’єктом яких може бути і навколишнє природнє середовище. Необхідно зазначити, що задля ефективного та швидкого розгляду справ пов’язаних з екологічними порушеннями в світі доволі поширена важлива та перспективна практика щодо створення спеціалізованих екологічних судів, їх переваги полягають у ефективності, підготовленості, спеціалізації суддів, а також у швидкості розгляду. Обґрунтовували перспективи створення в України судів екологічної юрисдикції розглядали і вітчизняні науковці. Тому я вважаю, що з огляду на світову практику та думки науковців владі слід розглянути можливість створення таких судів екологічної юрисдикції задля притягнення винних у вчиненні еко-злочинів осіб яких затримано на території України і на яких поширюється національна юрисдикція.
Переконаний, що такі рішення будуть важливим кроком до повної компенсації всієї шкоди, що завдана нашій державі в результаті вчинення російської федерацією воєнних злочинів. Слава Україні!
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Садула Іван Валерійович
14 вересня 2022
2.
Ісса Тетяна Віталіївна
19 серпня 2022
3.
Угрин Василь Ілліч
15 серпня 2022
4.
Гиря Ніна Олексіївна
10 серпня 2022
5.
Богуславська Анна Олегівна
08 серпня 2022
6.
Коновальчук Юрій Олександрович
07 серпня 2022
7.
Фрей Наталія Михайлівна
07 серпня 2022
8.
Томачинський Євгеній Костянтинович
05 серпня 2022
9.
Гладиш Андрій Михайлович
02 серпня 2022
10.
Свистун Ігор Петрович
02 серпня 2022
11.
Бурмаченко Оксана Іванівна
02 серпня 2022
12.
Олішкевич Віктор Валерійович
01 серпня 2022
13.
Стецула Ярослав Васильович
31 липня 2022
14.
Довбуш Анна Олександрівна
29 липня 2022
15.
Афанасьєв Андрій Анатолійович
28 липня 2022
16.
Маркевич Людмила Іванівна
28 липня 2022
17.
Яценко Олена Олександрівна
27 липня 2022
18.
Ярошевич Марина Юріївна
27 липня 2022
19.
Пащенко Олена Дмитрівна
27 липня 2022
20.
Чернова Любов Семенівна
27 липня 2022
21.
Агапієв Дмитро Миколайович
27 липня 2022
22.
Сандул Вадим Анатолійович
27 липня 2022
23.
Каландирець Дмітрій Андрійович
26 липня 2022
24.
Бучка Федір Сергійович
26 липня 2022
25.
Долгальов Андрій Валерійович
26 липня 2022
26.
Кіт Дмитро Олександрович
26 липня 2022
27.
Пушкова Євгенія Леонідівна
26 липня 2022
28.
Сіньковський Вадим Олегович
26 липня 2022
29.
Білоока Ганна Іванівна
26 липня 2022
30.
Тучинська Галина Леонідівна
26 липня 2022
135
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено