Одним з основних завдань на сучасному історичному етапі розвитку України для набуття повноправного членства у Європейському Союзі є побудова незалежного та справедливого правосуддя, якому довірятиме суспільство, без чого неможливим є утвердження правової та демократичної держави, проведення будь-яких правових, економічних та соціальних реформ.
Враховуючи практику роботи та рівень корумпованості наших сьогоднішніх судів просте копіювання досвіду роботи судової системи європейських країн навряд чи буде ефективним і дієвим у наших реаліях. Тим більше ,не можна вважати судовою реформою внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів при цій раді . Потрібні рішучі і кардинальні зміни у нашій суддівській системі.
Саме тому прошу Вас , шановний Володимире Олександровичу, підготувати проект Закону «Про самоочищення суддівської гілки влади» ,головними нормами якого було б наступне:
1.Звільнення усіх суддів, які приймали рішення, що були оскаржені і відмінені судами вищої інстанції в апеляційному порядку.
2.Всезагальні позапартійні вибори суддів першої інстанції на наявні вакантні посади на територіях (судових округах), які вони обслуговують.
Вимоги до кандидатів на посаду судді:
- yспішне проходження кваліфікаційного іспиту, який проводиться шляхом складення кандидатом на посаду судді письмового анонімного тестування та виконання анонімно письмового практичного завдання з метою виявлення рівня знань, практичних навичок та умінь у застосуванні закону та веденні судового засідання.
– професійна юридична діяльність та проживання на території судового округу не менше 10 років.
3.Конкурси на наявні вакантні посади суддів апеляційної та вищої інстанцій проводить Вища кваліфікаційна комісія суддів. У конкурсах мають право приймати участь судді першої інстанції та апеляційних судів, рішення яких не були оскаржені і відмінені.
4.Надалі ведення Вищою кваліфікаційною комісією суддів спеціальних реєстрів суддів, рішення яких були відмінені в апеляційному порядку і набрали законної сили:
1) реєстр суддів, рішення яких були відмінені в апеляційному порядку перший раз (жовтий реєстр);
2) реєстр суддів, рішення яких були відмінені в апеляційному порядку вдруге (червоний реєстр);
3) ) реєстр суддів, рішення яких були відмінені в апеляційному порядку втретє (чорний реєстр).
Судді , рішення яких були відмінені в апеляційному порядку втретє звільняються із займаних посад і надалі не мають права займатися судовою практикою.
Якщо, наприклад, Європейський Суд з прав людини відміняє винесене остаточне рішення на національному рівні, то відповідно судді усіх інстанцій, у тому числі і Верховного Суду України, які ухвалювали відмінені рішення, вносяться Вищою кваліфікаційною комісією суддів у відповідний реєстр і відповідно до Закону приймаються ті чи інші рішення відносно цих суддів.
Запровадження подібного порядку дозволить працювати на посаді судді довічно тим законослухняним суддям ,які виносять правосудні рішення, і позбавить будь-якого впливу на судову систему олігархів, органів влади та політичних партій.