Прошу ініціювати зміни до законодавства, які дозволять вдосконалити механізм конфіскації активів російських олігархів в Україні, за рахунок чого можливо здійснити відшкодування збитків, завданих Україні та народу України російською військовою агресією та якнайшвидшу конфіскацію таких активів уповноваженими на це органами.
В Україні, попри війну, яку веде на винищення української нації режим путіна, продовжують працювати компанії, бенефіціарами яких є російські олігархи:
АТ «Альфа-Банк», мережа автозаправних комплексів AMIC (колишній Lukoil), Миколаївський глиноземний завод (належить компанії «РусАЛ»), "ВСМПО титан Україна" (належить російському ПАТ «Корпорація ВСМПО-АВІСМА»), IDS Borjomi (близько половини акцій належить російській «Альфа-груп») та інші.
Власниками та ключовими особами в цих компаніях є російські олігархи Михайло Фрідман, Петро Авен, Вагіт Алекперов, Олег Дерипаска, Михайло Шелков, Сергій Чємєзов, Герман Хан та інші.
Власники цих компаній знаходяться під міжнародними санкціями, що заморозили діяльність їхніх бізнесів в США, ЄС, Великій Британії, Канаді, Австралії, Новій Зеландії, Швейцарії та Японії. Уряди цих країн працюють над питанням конфіскації таких активів з метою відшкодування збитків, нанесених нашій країні. Водночас, в Україні компанії підсанкційних олігархів продовжують працювати та приносити прибутки їх власникам та через них російській владі.
Бізнес російських олігархів є невіддільним від держави-агресора, оскільки отриманий в результаті корупційного розподілу ресурсів між наближеними до Путіна особами.
Європейський Союз при застосуванні санкцій відносно більшості олігархів зазначив, що вони залежні від путіна та не діють самостійно. Жоден представник російського олігархату публічно не засудив путінський режим за ведення агресивної війни проти суверенної держави Україна.
Вимагаючи застосування санкцій у вигляді вилучення активів путінських олігархів у всьому світі, на жаль, ми не маємо швидкого та дієвого механізму вилучення таких активів в Україні.
Закон України «Про санкції» зі змінами, внесеними Законом № 2257 від 12.05.2022 р. передбачає застосування нового виду санкцій – стягнення в дохід держави. Втім закон не містить чітких шляхів реалізації цієї санкції та не дає розуміння чи є вона тотожною конфіскації. Санкція стягнення в дохід держави, так як вона визначена в законі, дає власниками російських активів в Україні широкі можливості оскарження будь-якого рішення, прийнятого на основі цього закону. На відміну від санкції блокування активів фізичних та юридичних осіб, санкція стягнення в дохід держави фактично не застосовується на практиці.
Крім того, Закон № 2257 містить суттєве часове обмеження можливості застосування санкція стягнення в дохід держави - санкція може бути застосована лише в період дії правового режиму воєнного стану.
Закон України № 2116-IX від 3 березня 2022 р. «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» не має обмежень по строках примусового вилучення, проте вирішує питання конфіскації майна виключно у випадках, якщо саме держава агресор є власником майна, і не дає жодного механізму щодо вилучення майна підсанкційних російських олігархів.
Прошу ініціювати внесення змін в Закон України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», якими розширити коло осіб, активи яких можуть бути вилучені в порядку передбаченому цим законом, визначивши осіб, щодо яких застосовано санкції США, ЄС, Великої Британії, інших країн та РНБО України як резидентів, на яких дія цього закону поширюється безумовно та доручити уповноваженим органам вилучення активів російських олігархів в Україні.