Прошу Президента України врегулювати питання щодо автоматичного перерахування переплати, помилкових платежів за послуги з газопостачання від газ збутів до постачальника останньої надії ГК «Нафтогаз», бо ця проблема є всеукраїнською та загальнонаціональною. На практиці ці гроші повернути нереально по ряду причин. А також ініціювати аудиторську перевірку газ збутів під брендом «Твій газ збут».
З травня мільйони клієнтів багатьох українських газзбутів обслуговує постачальник останньої надії ГК "Нафтогаз". Але взагалі усіх своїх клієнтів газ збути не проінформували про зміну постачальника газу, що є порушенням Договору про постачання газу, де зазначено, що постачальник повинен письмово повідомити споживача про розірвання договору за 30 днів до дати розірвання. Споживачі платежі за травень надіслали своєму постачальнику, а також вдруге заплатили і ГК "Нафтогаз". Що склало дуже велике навантаження для сімейного бюджету, особливо для пенсіонерів, для безробітних тощо. Тобто, вина за це лежить на старому постачальнику, що не повідомив клієнтів про перехід їх на обслуговування до "Нафтогазу".
Українці, які переплатили за газ, мають право на повернення коштів. Це передбачено «Правилами постачання природного газу», затвердженими постановою НКРЕКУ від 30 вересня 2015 року в термін 5 днів. Буває, що у споживача є і переплата за газ, і він помилково заплатилив за газ вже колишньому постачальнику. Порядок зарахування коштів на розрахунковий рахунок регулює Закон України (далі ЗУ) «Про платіжні послуги» від 30.06.2021.Термінів повернення не зазначено, в Законі України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 № 2346-III, який вже втратив чинність, йшлося про 5 днів.
Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк, а згідно зі статтею 1 Закону України «Про Звернення громадян» (далі по тексту- ЗУ«Про Звернення громадян») громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
А на практиці повернути свої кошти, сплачені за газ попередньому постачальнику, є нереальним.
03.07.2022 мій батько та чоловік моєї сестри направили на електронну адресу ТОВ “ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ ЗБУТ” свої звернення щодо повернення переплати, помилкових платежів за газ, 2 місяці від останніх не надходило ніяких відповідей і на картки банківські гроші не повертали. Мій батько після операції все нервував з цього приводу, до цього ж йому вже 84 роки і він перед операцією лежав в лікарні, має цілу низку захворювань та до операції хоч якось пересувався за допомогою двох ціпків, зараз зовсім став слабкий, без сторонньої допомоги вже зовсім не взмозі обійтися. Я зателефонувала до ТОВ та запитала: "Коли моєму батькові та родичу повернуть переплату»? Представник газопостачальника була грубою, знервованою та неввічливою, повідомила, що заяви навіть не зареєстровані і що вони реєструють заяви тільки з електронним цифровим підписом, що є порушення статті 5 ЗУ«Про Звернення громадян», де зазначено, що застосування електронного цифрового підпису (ЕЦП) при надсиланні електронного звернення не вимагається, також про ЕЦП нічого не йдеться в вищезазначених нормативно-правових актах. На третій місяць після надсилання звернення, а саме 07.09.22 батько отримав такого листа: «Надані документи не відповідають вимогам. Заяву та скановані копії документів необхідно об'єднати в один файл (рекомендуємо зберігати у PDF форматі) та засвідчити його електронним цифровим підписом…
Мій батько надіслав їм ще 3 листа, де зазначив про неправомірність їх дій і 23.09.22 о 15.39 отримав таку відповідь: «Ми отримали Вашу Заяву та документи щодо повернення коштів, проте, для того щоб розпочати процедуру розгляду звернення нам важливо підтвердити Вашу особу. Ми розуміємо складність ситуації у нашій країні, але маємо запобігти можливому шахрайству з використанням Ваших особових даних, відповідно, просимо Вас надати цей пакет документів одним з наступних способів: 1. Заяву та скановані копії документів необхідно об'єднати в один файл (рекомендуємо зберігати у PDF форматі) та засвідчити його електронним цифровим підписом"… У листі, також вкажіть Ваш особовий рахунок та адресу та зазначили адресу, куди надіслати документи».
Але ж в зверненні від 03.07.22 вся необхідна інформація була зазначена, а саме: П,І,П, адреса реєстрації, номер тел. та електронна адреса, особовий рахунок, повні банківські реквізити картки, куди треба повернути гроші, зазначена сума помилкового платежу, додані: квитанція, скрін-шот екрану про переплату, фото паспорта, включаючи сторінку з пропискою, фото ІПН.
Також 23.09.22 0 18.07 моєму батькові була надіслана відповідь такого змісту: «Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ "Дніпропетровськгаз Збут", розглянувши Вашу заяву щодо повернення переплати, яка обліковується за Вашим особовим рахунком, повідомляє наступне. Як відомо, внаслідок збройної агресії російської федерації, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на всій території України було введено воєнний стан» (надалі – Указ Президента). Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", вказаний Указ Президента був затверджений Верховною Радою. Серед наслідків, з якими зіткнулось Товариство є внутрішнє переміщення частини співробітників, падіння рівня розрахунків за спожитий до 1 травня 2022 р. природний газ та обігових коштів, які можуть бути направлені Товариством на повернення переплати на поточний рахунок споживача.У зв’язку з наведеними вище винятковими обставинами, час розгляду заяв і звернень громадян на даний час в Товаристві збільшився. Електронні звернення побутових споживачів, що надсилаються на електронну пошту Постачальника, опрацьовуються в порядку черги. У той же час ТОВ "Дніпропетровськгаз Збут" розуміє необхідність вирішення питання щодо повернення коштів. Прохання набратися терпіння.
Але в той же час ТОВ "Дніпропетровськгаз Збут" невідомо звідки взяло, що в мене є борг в сумі аж 732 грн. і погрожує мені, надіславши лист такого змісту: «Якщо ви не погасите заборгованість впродовж 5 днів, ми будемо вимушені звернутись до суду з заявою про примусове стягнення вартості послуг з постачання природного газу. При цьому на вас буде додатково покладена сплата судового збору (мінімальна сума у 2022 році – 2481,00 грн.), витрати на правову допомогу, а також інфляційні та річні, які будуть нараховані за весь період прострочення.
Чинне законодавство (зокрема, Закон № 2456-IX від 27.07.2022 р.) встановлює обмеження для виконавчого провадження виключно стосовно рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово-комунальні послуги в територіальних громадах, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають чи перебували у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України».
Тобто, повертати чужі гроші за газ газ збутам не хочеться та ще й хочеться стягнути кошти за якісь невідомі «борги».
Чоловікові моєї сестри відповіли 23.09.22, що на його особовому рахунку не обліковується переплата, хоча в особистому кабінеті є переплата.
Я не здивуюся, якщо усі «народні гроші», тобто переплати чи/або помилкові платежі виведені вже в офшори і що скоро усі газ збути під брендом «Твій газ збут» оголосять себе банкрутами, бо облгази (оператори газорозподільчих мереж), а також газ збути під брендом «Твій газ збут» входять до «Регіональної газової компанії» («РГК») Дмитра Фірташа, які надають комплексну послугу з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам.
Багато українців також зіштовхнулися з такими або подібними проблемами, намагаючись повернути свої переплати від колишнього газопостачальника.