Відповідь Президента України на
електронну петицію № 22/165654-еп
"Визнати право платника податків
(податкового агента) на презумпцію
невинуватості", розміщену на вебсайті
Офіційного інтернет-представництва
Президента України 06.10.2022
громадянином Д.Є.Боярчуком
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону
України "Про звернення громадян" мною розглянуто розміщену на вебсайті
Офіційного інтернет-представництва Президента України 6 жовтня 2022 року
громадянином Д.Є.Боярчуком електронну петицію "Визнати право платника
податків (податкового агента) на презумпцію невинуватості", яку підтримали
понад 25 тисяч громадян. У зазначеній петиції, зокрема, наголошується на
необхідності зміни підходів у здійсненні податковими і митними органами
контрольних функцій, що б унеможливило негативний вплив відповідних
заходів на господарську діяльність сумлінних платників податків.
Дякую всім, хто долучився і висловив позицію з порушеного питання.
Ефективна система гарантій забезпечення прав платників податків є
важливим компонентом у сукупності передумов зміцнення економічного
потенціалу держави, а її розбудова – одне із пріоритетних завдань державної
влади у відповідній сфері.
На шляху реалізації відповідного завдання у 2020 році Законом України
№ 466-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо
вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних
неузгодженостей у податковому законодавстві" впроваджено низку кроків,
спрямованих на захист прав особи у податкових правовідносинах. Серед таких
кроків – запровадження нової концепції фінансової відповідальності
платників податків за вчинення податкових правопорушень, що ґрунтується,
зокрема, на встановленні й доведенні контролюючими органами вини
платника податків та наявності умислу при вчиненні податкового
правопорушення (крім окремих випадків) із врахуванням обставин, що
пом’якшують відповідальність особи за вчинення такого правопорушення чи
звільняють від відповідальності.
Водночас питання розбудови сприятливого податкового середовища для
сумлінних платників податків залишається вкрай актуальним, про що свідчить
і підтримка понад 25 тисячами громадян петиції, що розглядається.
Виходячи з конституційних повноважень, а також згідно з Законом
України "Про Кабінет Міністрів України" Уряд України забезпечує
проведення державної економічної, фінансової, податкової та правової
політики, вживає заходів щодо запобігання і протидії корупції, спрямовує та
координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, здійснює
контроль за їх діяльністю, додержанням законодавства органами виконавчої
влади, їх посадовими особами.
З огляду на викладене Прем'єр-міністру України Д.Шмигалю
запропоновано забезпечити всебічне опрацювання згідно з компетенцією
порушених в електронній петиції питань, включаючи проведення аналізу
міжнародного досвіду у відповідній сфері, та вжити за результатами
необхідних заходів, у тому числі спрямованих на посилення захисту прав
платників податків під час практичного застосування нормативно-правових
актів.
Про результати відповідної роботи автора електронної петиції
поінформує Кабінет Міністрів України.
В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Українська податкова система базується на презумпції вини платника податків/ податкового агента перед державою. Усі процедури налаштовані таким чином, що на кожному кроці підприємець повинен доводити, що він не задумав недоброго. Можливість заблокувати податкові накладні, можливість зупинити роботу підприємства перевіркою – це все елементи системи, де за основу взято презумпцію вини платника податків. Це неправильно. Це порушує базові права українських платників податків та податкових агентів. І це те, що лишає Україну економічно відсталою вже 30 років поспіль.
У розвинених країнах підприємцям дозволено робити усе, що не заборонено законом. І тільки якщо в суді буде доведено вину – платника податків (податкового агента) чекає покарання пропорційне скоєному порушенню. Це називається верховенство права та невідворотність покарання. Однак, в Україні закони не працюють. Про це яскраво свідчить Індекс верховенства права Світового Банку. Згідно цього Індексу судова та правоохоронна система в Україні у 2020-му році навіть не наблизилась до того рівня, який існував у Польщі, Словаччині та Балтійських країнах ще на початку 90-х. А коли закони не працюють, то законність заміняють тотальним контролем. Як наслідок, чиновнику дають право втручатись в діяльність підприємця та навіть зупиняти його роботу на розсуд чиновника, бо вважається, що немає нічого більш важливого ніж доходи бюджету.
Ми заявляємо, що цей підхід потрібно змінити. Ми заявляємо, що робота держави, яку ми утримуємо на свої податки, в першу чергу полягає у побудові ефективної системи верховенства права. Ми заявляємо, що держава не має права перекладати свою неспроможність забезпечити невідворотність покарання на плечі підприємців. Робота підприємців – створювати робочі місця і розвивати економіку. Робота держави – слідкувати за законністю і не заважати підприємцям робити свою справу.
Ми вимагаємо визнати на найвищому політичному рівні право платника податків (податкового агента) на презумпцію невинуватості. Це стане відправною точкою для перегляду усієї податкової та митної практики в Україні.