У зв'язку з почастішавшими випадками суміщення посадовими особами органів місцевого самоврядування місцевих рад (особливо це стосується сільських рад) своїх посадових обов'язків з діяльністю депутатів цих самих рад (в той час як депутати ВР складають свої повноваження йдучи в Уряд) було направлено запит до Комітету Виборців України щодо правомірності такого суміщення. На цей запит прийшла відповідь з юридичного відділу КВУ:
"Запитання: Чи може посадова особа (землевпорядник, бухгалтер та інші особи місцевої ради) бути депутатом цієї ж ради?
Відповідь: Стаття 7 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачає несумісність статусу депутата місцевої ради з деякими посадами та видами діяльності та вказує, що депутат місцевої ради, який перебуває на посаді керівника місцевого органу виконавчої влади чи на іншій посаді, на яку поширюються вимоги Конституції (254к/96-ВР) та законів України щодо обмеження сумісництва, не може поєднувати свою службову діяльність на цій посаді з посадою сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови та заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, а також з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті.
В свою чергу ч.1 ст.3 ЗУ "Про запобігання корупції" вказує, що суб'єктами, на яких поширюються дія цього закону, є: п. в)державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування. Водночас інша стаття цього Закону, а саме ст.25 встановлює обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, зокрема такі як пп. 1 (1), 2)), 2.
Отже, землевпорядник. бухгалтер та інші посадові особи місцевої ради, обрані депутатами цієї ради, підпадають під встановлені вище обмеження щодо сумісництва".
Але й крім вказаних статей закону наведених КВУ, враховуючи те, що землевпорядник, бухгалтер та деякі інші посадові особи місцевої ради є фактично працівниками виконавчого комітету ради, інше джерело дає більш чітку і однозначну відповідь:
Ст. 51 Закону України "Про місцеве самоврядування":
п. 7. На осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.
та п. 9. До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.
Наслідком такого сумісництва, в подальшому, може бути породження конфлікту інтересів під час прийняття деяких рішень ради (наприклад, затвердження Положення про преміювання, при якому частина депутатів, що працюють в раді на постійній основі, встановлює сама собі певний розмір премій та періодичність їх виплат).
Таким чином, у разі коли посадова особа стає депутатом відповідної місцевої ради, припинення її повноважень як посадової особи місцевого самоврядування, здійснюється місцевою радою відповідно до положень абзацу п'ятого частини першої ст. 20, частини четвертої ст.12 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", частин 7 та 9 ст.51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (за відсутності власної ініціативи такої особи).
У разі відсутності власної ініціативи посадової особи та відповідного рішення місцевої ради про припинення її повноважень, до такої посадової особи може бути застосована ст.172-4 "Кодексу України про адміністративні правопорушення" з автоматичнм звільненням з займаної посади, а до керівника ради - ст.172-9 цього кодексу. Крім того, у випадку виявлення конфлікту інтересів під час прийняття деяких рішень до "невиявлених" посадових осіб-сумісників може бути застосована ст.172-7 цього ж кодексу.
Тому, у світлі вище викладеного, вважаю за необхідне зобов'язати прокуратуру через місяць після завершення кожних місцевих виборів здійснювати перевірку місцевих рад на наявність озвучених корупційних правопорушень посадовими особами місц