№22/174844-еп

Унеможливити вплив держави-терориста (рф) на процедуру отримання громадянства України та прибрати із закону України частину, яка зобов'язує громадян України поповнювати російський бюджет(вона є)

Автор (ініціатор): Гриб Костянтин Геннадійович
Дата оприлюднення: 29 грудня 2022
Як виявилося в Законі України є недолік, що дозволяє державі-терористу впливати на процедуру отримання громадянства України та зобов'язує громадян України поповнювати російський бюджет(Це не жарт).

Очевидний факт, що держава-терорист веде криваву війну проти громадян України не тільки військовим, а й дипломатичним, пропагандистським та всіма іншими доступними способами. Своїми терористичними методами вони намагаються знищити суверенітет України, зокрема на юридичному полі бою. Як виявилося, через прогалину в законодавстві навіть в умовах війни росія має вплив на внутрішні правові процеси України, пов'язані з інститутом набуття громадянства.

У цьому зверненні йтиметься про один із таких способів тиску на осіб, які отримують громадянство України, а також про методи здійснення державою-терористом зазначеного впливу та про можливі шляхи протидії цій загрозі.

Як відомо, за 1991-2022 роки досить велика кількість етнічних українців повернулася до своєї країни. Це ті люди, їхні діти та онуки, сім'ї яких ще за часів радянських репресій масово під загрозою смерті в примусовому порядку були виселені з України на віддалені землі для їхнього "освоєння". Цих людей було відірвано від своєї Батьківщини і насильно перевезено на Камчатку, Далекий схід, заслано до Сибіру тощо. Наприклад, у Приморському краї є цілі села, де люди продовжують говорити українською мовою. Після розпаду СРСР з'явилася можливість і багато хто з цих українців або їхні нащадки повернулися на свою Батьківщину й отримали громадянство України за походженням.

Завдяки правильній політиці держави, починаючи від дня Незалежності, керівництво України (окрім окремих діячів, оцінку багатьом діям яких дадуть у кращому разі правоохоронні органи та судова система, а в гіршому - лише історики), захищало свій суверенітет і заохочувало возз'єднання етнічних українців зі своєю споконвічною Батьківщиною.
Для реалізації цієї політичної лінії було започатковано та реорганізовано чимало інститутів права, зокрема було створено процедуру набуття статусу закордонного українця для етнічних українців та процедуру спрощеного набуття громадянства за територіальним походженням. Ці заходи вели і без сумнівів продовжують вести до безпрецедентного зміцнення суверенітету незалежної України.

Процедура набуття громадянства України для етнічних українців за територіальною ознакою цілком логічна і здійснюється у два етапи. Спершу людина, довівши можливість отримання громадянства за спрощеною процедурою, отримує статус громадянина України, а також бере на себе зобов'язання припинити громадянство іншої країни. Після підтвердження факту припинення громадянства іншої країни з'являється можливість отримання паспорта громадянина України. До війни ця процедура ефективно працювала, і етнічні українці могли повертатися додому без будь-яких складнощів.


Держава-терорист, вочевидь, з метою приховати реальну статистику величезної кількості людей, які бажають відмовитися від громадянства росії, яке було нав'язане, зокрема, репресіями і переселенням, і яке, з урахуванням останніх геополітичних подій, стало просто нестерпним тягарем для будь-кого, хто своєю батьківщиною вважає Україну, вирішило вдатися до чергового неправового методу і повністю заблокувало процедуру виходу з громадянства рф для нових громадян України.

У чинному законодавстві України є абсолютно логічна вимога про дотримання новим громадянином України процедури виходу з громадянства тієї країни, від громадянства якої він має відмовитися. Але під час проекції цієї норми закону на людей, які намагаються вийти з громадянства росії, виходить, що в цьому випадку закон України вимагає від громадян України дотримуватися закону росії. А в реаліях сьогодення росія не дає вийти зі свого громадянства особам, які отримують громадянство України.

Під удар потрапили сотні українців, які отримали громадянство за спрощеною формою. Через неможливість виконати свої зобов'язання і через відсутність у законі України захисного механізму від неправомірних дій рф, ці люди опинилися на межі позбавлення громадянства України

Хочу підкреслити, що ці люди - це етнічні українці, які набули громадянство за спрощеною формою через своє походження. Багато з них повернулися в Україну понад десять років тому. У них тут сім'ї, робота і своє майбутнє вони пов'язують з Україною. Ці люди повернулися за своїм бажанням, за своїми переконаннями возз'єдналися зі своєю Батьківщиною - незалежною Україною, але через позицію держави-терориста і відсутність у законодавстві України заходів із протидії подібній загрозі опинилися у статусі осіб, які взяли на себе зобов'язання вийти з громадянства іншої країни, але не виконують цього зобов'язання. Вони юридично є громадянами України, але фактично не можуть отримати паспорт громадянина України.

Уся ця ситуація повністю суперечить політиці держави щодо об'єднання українців і повернення їх додому з усіх частин світу.

Заблокувавши процедуру виходу зі свого громадянства для нових українців, рф досягає одразу кількох цілей:

1)ставить під загрозу позбавлення громадянства безліч нових громадян України;

2)приховує реальну статистику величезної кількості осіб, готових вийти з громадянства;

3)створює пропаганді привід для розмов про етнічних українців, які захотіли отримати громадянство України, але не можуть це зробити. Подаючи це так, ніби Україна “кидає” Українців;

4)на кінець чиновники рф просто отримують задоволення від створення своїми діями правового хаосу в Україні.

Чому вийти з громадянства росії стало неможливо?

Раніше вихід із громадянства росії здійснювався шляхом подання відповідної заяви до посольства/консульства, що знаходиться в Україні. Нині це неможливо через повний і обґрунтований розрив дипломатичних відносин. Здавалося б вихід простий - звернутися до дипломатичних представництв рф у третіх країнах. Але росія, реалізуючи свій терористичний план, повністю заблокувала можливість подачі такого клопотання в інші консульські установи по всьому світу.

Країна-терорист віднедавна перестала приймати документи на вихід зі свого громадянства, вимагаючи від українців посвідку на постійне проживання в тій країні, на території якої розташоване консульство.

Тобто коли новий громадянин України виконуватиме свої зобов'язання перед Україною щодо припинення громадянства рф і подасть відповідну заяву в консульство росії на території, наприклад, Молдови, то таку заяву прийнято до розгляду не буде. Заявника проінформують про необхідність спершу отримати постійну посвідку на проживання Молдови і стати її резидентом. Тільки після цього можна подати клопотання на вихід із громадянства. Посвідка на тимчасове проживання не підходить для цієї процедури.
Крім цього, для осіб, які отримали документ на постійне проживання в третій країні, висували й інші мотиви неприйняття їхніх клопотань.

Таким чином, держава-терорист, усвідомлено унеможлививши процедуру подачі клопотань про вихід із громадянства рф українцями, здійснює прямий вплив на внутрішні правові процеси в Україні. У цьому плані дії держави-терориста узгоджуються з її ідеологією, спрямованою на знищення суверенітету України.

На існування цієї проблеми було звернуто увагу в статтях, опублікованих на сайті Громадської організації "Харківська Правозахисна Група", де йдеться про неможливість припинення російського громадянства, та про вимоги Державної Міграційної Служби України до громадян України у дотриманні російського законодавства у зв'язку з існуванням відповідних вимог у законі про громадянство України.

У чому полягає прогалина у законодавстві?

Як було зазначено раніше, виходячи зі ст. 8 Закону України "Про громадянство України" 18.01.2001 № 2235-III, випливає, що процедура набуття громадянства України за територіальним походженням здійснюється у два етапи.

Спершу українець за територіальним походженням набуває громадянства України. І, ставши повноправним громадянином, бере на себе зобов'язання протягом 2х років припинити громадянство іншої держави. При цьому йому видається Тимчасове посвідчення громадянина України. Після надання документа, що підтверджує факт припинення іншого громадянства, тимчасове посвідчення громадянина замінюється паспортом.

Для окремих випадків, коли вихід із громадянства неможливий, передбачено так званий "декларативний вихід". Він здійснюється шляхом підписання декларації про припинення другого громадянства, яка замінює довідку про припинення громадянства. Подання такої декларації можливе і в разі, якщо особа не може покинути громадянство з незалежних від неї обставин, що передбачено абзацом 7 ст. 8 Закону України "Про громадянство України".

Фактично, дії держави-терориста щодо заборони прийняття клопотань від українців щодо припинення російського громадянства, є саме такими обставинами, що не залежать від волі заявника і про які йдеться в законі.

Проте, згідно з абзацом 13 ст.1 Закону України "Про громадянство України",“незалежна від особи причина неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) - невидача особі, в якої уповноважені органи держави її громадянства (підданства) прийняли клопотання про припинення іноземного громадянства (підданства), уповноваженим органом такої держави документа про припинення громадянства (підданства) особи у встановлений законодавством іноземної держави строк (крім випадків, коли особі було відмовлено у припиненні громадянства (підданства) чи протягом двох років з дня подання клопотання, якщо строк не встановлено, або відсутність у законодавстві іноземної держави процедури припинення її громадянства (підданства) за ініціативою особи чи нездійснення такої процедури;”

Таким чином, законодавство України передбачає, що під час виходу з громадянства/підданства іншої країни у громадянина України можуть виникнути не залежні від його волі обставини, які завадять здійснити таку процедуру. Також передбачається, що можливо такі обставини виникнуть у зв'язку з діями/бездіяльністю іноземної держави. Але не враховано варіант, коли іноземна держава не приймає звернення нового громадянина України.

Виходячи з викладеного вище, можна зробити висновок, що держава-терорист, реалізуючи свою мету зі знищення суверенітету України та перешкоджаючи возз'єднанню етнічних українців зі своєю Батьківщиною, заблокувавши ухвалення клопотань про припинення свого громадянства, впливає на внутрішні правові процеси України, що є вочевидь неприпустимим, а за нинішніх геополітичних обставин потребує якнайшвидшого виправлення.

Така саме думка була відображена у висновку про політичне переслідування, який винесла лауреатка Нобелівської премії миру 2022 року громадська організація "Центр Громадянських Свобод", а також громадська організація "Харківська правозахисна група", підписаний відомим в усьому світі українським правозахисником, автором звітів для органів ООН, Ради Європи, Європейського Союзу, ОБСЄ і Міжнародного кримінального суду в Гаазі, а також автором звітів для органів ООН, Ради Європи, ОБСЄ і Міжнародного кримінального суду в Гаазі, яка ввійшла до топ-25 найвпливовіших жінок світу за версією журналу Financial Times, Олександрою Матвійчук.

Висновок та методи протидії.

Очевидно, що вся ця ситуація безпосередньо стосується інтересів самої України та перешкоджає її політичній меті щодо об'єднання етнічних українців, сильно тисне на громадян України, адже вони не можуть фізично виконати свої зобов'язання щодо припинення громадянства країни-агресора, а також, що важливіше, дає змогу рф впливати своїми внутрішніми рішеннями на здійснення процедури набуття громадянства України.

На превеликий жаль, як зазначено вище, якщо буквально розглянути законодавство України в цій галузі, захисту від подібного впливу просто немає.

Для захисту громадян України від російських терористичних методів з дестабілізації інституту набуття громадянства в Україні потрібно внести зміни до законодавства.

А саме необхідно затвердити в законі можливість визнавати факт виходу з громадянства країни-агресора "декларативним шляхом". Наприклад, для осіб, які публічно заявили про відмову від цього громадянства і надіслали поштою до росії клопотання про припинення громадянства в разі, якщо громадянство України набуто у спрощеному порядку за походженням. Або розширити тлумачення терміна "незалежна від особи причина неполучення документа про припинення іноземного громадянства (підданства)" шляхом внесення змін до абзацу 13 ст.1 Закону України "Про громадянство України".

Адже змушувати їхати нових громадян України, які возз'єдналися зі своєю Батьківщиною, до росії з метою відмови від громадянства, щонайменше нераціонально, бо це наражає їх на небезпеку. Їх можуть заарештувати і вбити. Але навіть за відсутності наслідків для безпеки, життя, здоров'я і честі громадян України в таких поїздках, вони будуть вимушено поповнювати бюджет рф у вигляді податків від продажу щоденно необхідного продовольства, надання послуг з переміщення територією країни-агресора і тимчасового проживання там. А податкові надходження можуть бути успішно використані для продовження бойових дій в Україні.

Наразі в Україні понад тисяча етнічних українців, які отримали громадянство, перебувають у "підвішеному" стані та через терористичні дії країни-агресора не можуть фізично відмовитися від минулого громадянства.

На підставі викладеного прошу для захисту прав громадян України від посягань з боку держави-терориста, а також з метою унеможливити вплив рф на внутрішні правові процеси в Україні, вжити заходів шляхом виступу з відповідною законодавчою ініціативою.

У разі потреби готовий надати детальний аналіз законодавства в цій галузі, а також залучити юристів з відповідною кваліфікацією для розробки проєкту зміни нормативних актів.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Рудакова Наталя Анатоліївна
29 березня 2023
2.
Стегура Софія Станіславівна
29 березня 2023
3.
Самусєва Оксана Сергіївна
29 березня 2023
4.
Жучок Катерина Олександрівна
29 березня 2023
5.
Літвін Катерина Юріївна
29 березня 2023
6.
Кравцов Сергій Станіславович
28 березня 2023
7.
Ткаченко Юрій Миколайович
28 березня 2023
8.
Куделін Євгеній Олексійович
28 березня 2023
9.
Ковальська Ольга Сергіївна
28 березня 2023
10.
Гончаренко Віталій Віталійович
28 березня 2023
11.
Луценко Наталія Володимирівна
27 березня 2023
12.
Огороднік Вадим Дмитрович
27 березня 2023
13.
Мурафа Соломія Олегівна
27 березня 2023
14.
Бригадир Роман Тарасович
27 березня 2023
15.
Онищук Олександр Михайлович
27 березня 2023
16.
Стрижак Дмитро Юрійович
27 березня 2023
17.
Монич Олег Вадимович
27 березня 2023
18.
Рябова Наталія Михайлівна
25 березня 2023
19.
Блажків Вікторія Володимирівна
25 березня 2023
20.
Померанцева Тетяна Степанівна
24 березня 2023
21.
Неделько Володимир Леонідович
24 березня 2023
22.
Тищенко Ганна Вікторівна
24 березня 2023
23.
Ромашко Віталіна Геннадіївна
23 березня 2023
24.
Тарасов Олег Володимирович
23 березня 2023
25.
Люльчук Інга Анатоліївна
23 березня 2023
26.
Кліщ Оксана Вікторівна
22 березня 2023
27.
Кравченко Руслан Леонідович
22 березня 2023
28.
Буглак Юрій Михайлович
21 березня 2023
29.
Карлічук Ольга Дмитрівна
21 березня 2023
30.
Сологуб Любов Григорівна
21 березня 2023
963
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено