Відповідь Президента України
на електронну петицію № 22/177712-еп
"Відновити декларування статків посадовців
та депутатів", розміщену на вебсайті
Офіційного інтернет-представництва
Президента України
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону України
"Про звернення громадян" мною розглянуто розміщену на вебсайті Офіційного
інтернет-представництва Президента України 30 січня 2023 року електронну
петицію О.Гриценка "Відновити декларування статків посадовців та депутатів",
яку підписали понад 25 тис. осіб.
Дякую всім за активну громадянську позицію та небайдужість у питанні
удосконалення антикорупційного законодавства України в умовах воєнного
стану.
За результатами розгляду електронної петиції інформую, що за чинною
редакцією підпункту 2-7 Розділу ХІІІ Закону України від 14.10.2014
№ 1700-VII «Про запобігання корупції» суб’єкт декларування зобов’язаний
подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або
місцевого самоврядування, кінцевий строк подання якої припадає на період дії
воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом
України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного
стану в Україні", протягом дев’яноста календарних днів з дня його припинення
чи скасування.
Відповідні законодавчі положення було внесено Законом України від
08.07.2022 № 2381-IX «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання
корупції» щодо особливостей застосування законодавства у сфері запобігання
корупції в умовах воєнного стану» з метою встановлення спеціального правового
регулювання на період дії воєнного стану.
Водночас повідомляю, що 23.09.2022 народним депутатом України
Д.Арахамією у Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону України від
23.09.2022 № 8071 «Про внесення змін до деяких законів України з метою
виконання вимог Європейської Комісії щодо набуття Україною статусу члена
Європейського Союзу», який, зокрема, має на меті відновлення обов’язку
подання декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або
місцевого самоврядування.
Згідно з вимогами статті 19 Конституції України органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
Стаття 85 Конституції України визначає, що виключно до повноважень
Верховної Ради України належить прийняття законів.
Законодавча процедура, зокрема порядок внесення та розгляду проектів
законів парламентом, підготовка прийнятих законів до направлення на підпис
Президенту України тощо, визначається Розділом IV Регламенту Верховної Ради
України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 № 1861–VI.
Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному вебпорталі Верховної
Ради України, визначений головним Комітет Верховної Ради України з питань
антикорупційної політики ухвалив рішення рекомендувати парламенту
включити законопроект «Про внесення змін до деяких законів України з метою
виконання вимог Європейської Комісії щодо набуття Україною статусу члена
Європейського Союзу» (реєстр. № 8071) до порядку денного дев’ятої сесії
Верховної Ради України дев’ятого скликання і за наслідками розгляду в першому
читанні прийняти його за основу з урахуванням викладених у Висновку до
законопроекту пропозицій Комітету (протокол засідання зазначеного Комітету
від 17.10.2022 № 121).
Постановою Верховної Ради України від 7 лютого 2023 року № 2911-IX
вказаний законопроект включено до порядку денного дев’ятої сесії Верховної
Ради України дев’ятого скликання.
Водночас Президент України відповідно до наданих частиною другою
статті 94 Конституції України повноважень після отримання прийнятого
Верховною Радою України закону підписує його, беручи до виконання, та
офіційно оприлюднює або повертає із вмотивованими пропозиціями до
парламенту для повторного розгляду.
В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Поки українські воїни віддають життя за батьківщину, серед чиновників лишаються ті, хто дозволяє собі займатися корупцію. Під час війни держава має швидко виявляти та карати таких осіб. Як це сталося із затриманим НАБУ і, як наслідок, звільненим заступником міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України та багатьма іншими чиновниками, які стали фігурантами антикорупційних розслідувань за останній час.
Важлива передумова для виявлення корупціонерів – відновлення електронного декларування публічних службовців.
Свого часу запровадження електронного декларування публічних службовців стало одним із найбільших успіхів антикорупційних реформ в Україні. Завдяки цьому антикорупційні органи та громадськість змогли виявити десятки службовців із незаконно набутими статками.
Втім, з березня 2022 року публічні службовці в Україні звільнені від обов’язку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Поки минає перший місяць 2023 року, публічні службовці не подали майнові декларації навіть за 2021 рік.
Наразі це рішення є необгрунтованим. Адже для переважної більшості публічних службовців немає об’єктивних перешкод для подання декларацій: вони не перебувають на лінії фронту, боронячи державу, й мають змогу заповнити інформацію про свої доходи і статки.
Відновивши декларування, влада продемонструє свою нетерпимість до проявів корупції під час воєнного стану. Усі, хто на своїх посадах у часи війни дозволяє собі красти державні кошти, а не працювати для перемоги держави, – мають бути виявлені та понести відповідальність. Подані декларації службовців допоможуть у цьому.
Рішення про поновлення обов’язку декларування лише зміцнить довіру суспільства до державної влади, а також довіру міжнародних партнерів. Це є критично важливим для збереження держави та перемоги України у війні.
Закликаю Президента України Володимира Зеленського підтримати відновлення обов’язку подання декларацій в умовах воєнного стану.