Щодня в Україні скоюються злочини з використанням засобів зв'язку. Про багато з них громадяни не повідомляють правоохоронними органам, змирившись з фінансовими збитками через забюрократизованість процедур та складність подачі повідомлень про злочини, недовіру до державних органів в цілому.
Десятки тисяч злочинів, про які було повідомлено, залишаються не розкритими через обмеження законодавства та анонімність засобів, через які вони скоюються, або не використання всіх можливих інструментів пошуку злочинців через масовість явища. І, відповідно, закриваються за спливом строку, або як такі, які не мають складу злочину. Правосуддя не настає, злочинцям все сходить з рук.
Такі злочини є одними з наймасовіших, чим перевантажують правоохоронну систему, завдають збитків громадянам та посилюють недовіру до правоохоронних органів.
При цьому більшості з них можна запобігти превентивними цифровими інструментами, розвантаживши правоохоронців, що особливо актуально під час та перші роки після війни. Крім того, це дозволить боротись з кіберзлочинами, які здійснюють російські спецслужби з використанням українських засобів зв'язку.
Доцільно внести зміни до нормативно-правових актів, законодавства та розробити цифрові рішення щодо превентивних заходів боротьби зі злочинністю.
Поточне та прийняте законодавство, проекти законів не вирішують проблеми. І містять лише косметичні заходи. Поточна реєстрація в мобільних операторів досить не зрозуміла, і навіть після реєстрації абонентам ніде не показується, що він зареєструвався (ні в кабінеті на сайті, ні в застосунках), можна банально забути, чи зареєстрований чи ні, також не зрозуміло, що робити коли змінився паспорт (обмежений строк дії).
І так, як зекономити тисячі годин правоохоронців, а також мільйони гривень громадян.
Пропозиції:
1. Загальнообов'язкова реєстрація номерів телефонів українських мобільних операторів фізичними та юридичними особами (і громадянами України, і іноземцями).
Подібна норма є в багатьох країнах. Пропоную реалізувати наступним чином.
Загальне:
В абонентів має бути технічна можливість зміни власника телефону, що має бути здійснюватись через механізм передачі попереднім власником.
Перехідний період (поточні абоненти):
1.1) Має бути 2 способи реєстрації — через мобільного оператора та через Дію, і обидва способи мають бути об’єднаними (тобто відбуватись інтероперабельність, оскільки зараз більшість документів має обмежений строк дії).
1.2) Як через Дію (де факту лише внесення та передача даних оператору, та відображення даних від оператора):
- мобільний застосунок (громадяни України). Особа реєструється в застосунку, застосунок перевіряє чи номер SIM встановлений в телефоні і додатково надсилає SMS на цей номер, після підтвердження автоматично передає ці дані мобільному оператору;
- портал Дія — через SMS та ідентифікацію через цифрові підписи чи BankID, MobileID.
1.3) Через мобільних операторів (і мобільні застосунки, і портали):
- інтегрувати підтвердження особи через Дію (обмін документами), BankID, MobileID і SIM по SMS. Абоненти зареєстровані через операторів мають бачити це підтвердження в кабінетах в оператора та кабінетах в Дії.
Нові абоненти:
Купівля лише з ідентифікацією особи (фіз., або юр.). Відображення цього в застосунках і кабінетах оператора, застосунку та веб-сайті Дія.
2. Загальнообов'язкова реєстрація Альфа-імен для SMS-повідомлень юридичними особами
Де-факто зараз механізм реєстрації присутній (в різних компаній, що надають такі послуги), однак отримувачі таких SMS не можуть ніде дізнатися детальну інформацію про відправника. Доцільно реалізувати відкритий реєстр, де по альфа-імені можна дізнатись що це за юридична особа та її контакти.
3. Обов’язкова реєстрація IMEI телефонів імпортерами при ввезенні до України
Колись норма існувала (чорний, білий, сірий списки), але її обов’язковість скасували. Доцільно повернути в більш прозорому вигляді.
Також не зрозуміло як має відбуватись реєстрація, якщо фізична особа отримала телефон поштою з закордонного інтернет-магазину.
4. Добровільна реєстрація IMEI-кодів телефонів з паспортом, номером телефону
Дозволить зменшити кишенькові злочини, оскільки зробить їх недоцільними.
Пропоную реалізувати 2 способами:
1. Громадяни у кого є мобільний застосунок Дія, авторизувавшись в ньому можуть підтвердити, що це їх телефон і однією кнопкою зберегти дані IMEI (дані передаються оператору, і через інтероперабельність відображуються в Дії).
2. Очний візит до сервісного центра мобільного оператора з телефоном та документа, реєстрація там, обмін через інтероперабельність з Дією.
Про зміну власника описав в пропозиції 1, тут аналогічно.
5. Спрощення подачі заяв до поліції
Наразі через обмеження законодавства як такого електронного подання заяв до поліції не можливо. Навіть з ЕЦП, BankID і т.д.
Є лише подання електронних звернень, які спочатку розгадаються згідно ЗУ Про звернення громадян (становить до 30 днів), а потім можуть бути перекваліфіковані. Це затягує вирішення проблем та притягнення до відповідальності.
При очній подачі розглядається згідно Кримінально процесуального кодексу чи Кодексу про адмін. порушення, надається талон про внесення в реєстр досудових розслідувань, чим відрізняється від електронного звернення.
Доцільно внести зміни до законодавства, щоб спростити електронні повідомлення/заяви про злочини.