Питання не про відміну застосування реєстраторів розрахункових операцій, це окреме питання, а про не зовсім зрозуміле трактування змін , які внесено до п. 12 розділу II “Прикінцеві положення” Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, за якими абзац набув вигляду:
“12. Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог цього Закону не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.”
На перший погляд можна трактувати , що Закон № 2118-IX від 03 березня 2022 року скасовує штрафи за недотримання Закону про РРО на період дії воєнного стану на території України, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів. А саме, тимчасово скасовуються штрафи у розмірі 100% від непроведеної операції через РРО або ПРРО – за перше порушення та 150% – за всі наступні порушення до яких відноситься не проведення або часткове не проведення готівкової операції через РРО або ПРРО. Але вже Законом №2120- IX від 15 березня 2022 року було дозволено перевірки щодо дотримання вимог Закону про РРО.
Багато підприємців працюють в умовах, коли немає світла, відсутній інтернет, хтось працює на окупованих територіях, хтось втратив можливість використовувати РРО/ПРРО з технічних причин, в когось більшість бізнесу було знищено під час бойових дій. Є підприємці, які надали послуги чи продали товар, але не отримали кошти, тому що, або самі були змушені виїхати за кордон, або клієнти виїхали. Хтось повернувся і отримав кошти, але не зміг або не встиг зареєструвати РРО/ПРРО, бо то обстріли, то немає світла, хтось проводив кошти через термінал, але не проводив через РРО/ПРРО, але всі розраховували, що Закон на їх стороні, але у фіскальних органів своє трактування Законів. І формулювання НА ПЕРІОД ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ, а не ЗА ПЕРІОД ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ є прогалиною у Законі, внаслідок чого бізнес не позбувається відповідальності, а лише отримує відтермінування такої відповідальності на період воєнного стану.
Логічним є запитання багатьох підприємців: чи буде контролюючий орган мати право після закінчення воєнного стану перевіряти період з 24.02.2022р. по останній день воєнного стану та накладати штрафні санкції за порушення в цей період?
В законах № 2118-IX та №2120- IX нічого не сказано про те, як будуть перевіряти контролюючі органи після закінчення воєнного стану період з 24.02.2022 і по останній день воєнного стану та чи будуть накладатися потім штрафи за цей період. Тому податківці дійшли висновку, що період з початку і до закінчення воєнного стану контролюючі органи мають право перевіряти в загальному порядку. Тож і застосовувати штрафні санкції до порушень, які були під час воєнного стану будуть, але тільки після припинення дії воєнного стану на території України.
Штрафи за невикористання просто величезні-100% -150% від задекларованого доходу , непроведеного через РРО або ПРРО, тому багато підприємців задаються питаннями, а чи варто взагалі декларувати той дохід? Якщо зміни в Закон не будуть внесені, то той же бюджет не отримає значну суму податків, які бізнес не заплатить, бо не задекларує доходи. Бізнес хоче і готовий працювати, але не виживати, і йому потрібен правовий захист від Держави.