Відповідь Президента України на
електронну петицію № 22/182942-еп
«Прирівняти курсантів вищих військових
навчальних закладів до
військовослужбовців контрактної служби в
мирний час та особливий
період(військовий стан)», розміщену на
вебсайті Офіційного інтернет-
представництва Президента України
13 березня 2023 року громадянином
Ю.Гаврилишиним
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону
України «Про звернення громадян» мною розглянуто електронну петицію
№ 22/182942-еп «Прирівняти курсантів вищих військових навчальних
закладів до військовослужбовців контрактної служби в мирний час та
особливий період (військовий стан)», ініційовану громадянином
Гаврилишиним Юрієм Івановичем, яку підтримали понад 25 тисяч громадян.
Дякую всім, хто долучився до використання такої форми взаємодії влади
і суспільства, як електронна петиція, та висловив відповідну позицію.
Стосовно порушених у петиції питань зазначаю таке.
Конституцією України встановлено, що органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України (частина друга статті 19).
Правові відносини між державою і громадянами України у зв’язку з
виконанням ними конституційного обов’язку щодо захисту Вітчизни,
незалежності та територіальної цілісності України, а також визначення
загальних засад проходження в Україні військової служби регулюються
Законом України «Про військовий обов’язок та військову службу».
Так Закон визначає, що одним із видів військової служби є військова
служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів та
закладів вищої освіти, які мають у своєму складі військові інститути,
факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення
військової підготовки (далі – вищі військові навчальні заклади та військові
навчальні підрозділи закладів вищої освіти), а також закладів фахової
передвищої військової освіти (частина шоста статті 2).
Гарантії правового і соціального захисту громадян України, які
перебувають на військовій службі, забезпечуються відповідно до законів України, зокрема «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та
членів їх сімей». Стаття 9 цього Закону України унормовує питання грошового
забезпечення військовослужбовців, зокрема визначає його складові
(посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види
грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати,
винагороди, які мають постійний характер, премію); одноразові додаткові
види грошового забезпечення), передбачає залежність його від посади,
військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби,
кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Відповідно до частини четвертої цієї статті розміри грошового забезпечення
військовослужбовцям, у тому числі курсантам вищих військових навчальних
закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, а також
закладів фахової передвищої військової освіти встановлюються Кабінетом
Міністрів України.
З урахуванням зазначеного та конституційних повноважень Кабінету
Міністрів України щодо забезпечення проведення політики у сфері
соціального захисту, здійснення заходів щодо забезпечення обороноздатності
і національної безпеки України я звернувся до Прем’єр-міністра України
Д.Шмигаля з проханням опрацювати порушені в петиції питання та про
результати їх розгляду поінформувати автора.
В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Прошу Президента України внести до розгляду Верховної Ради України та профільних міністерств законопроєкт:
«Про прирівняння курсантів вищих військових навчальних закладах до військовослужбовців контрактної служби в мирний час та особливий період(військовий стан)».
В умовах російсько-української війни, категорія КУРСАНТІВ, майбутніх офіцерів, прирівнюються до військовослужбовців строкової служби. Перебуваючи в цьому статусі, курсанти постійно зіштовхуються з упередженим, низьковартісним відношенням з боку інших військовослужбовців, оскільки військовослужбовці строкової служби тягнуть за собою низку стереотипів, які вкрай негативно позначаються на вихованні та статусі майбутніх офіцерів. Також це стосується і грошового забезпечення, яке станом на зараз складає 20% від прожиткового мінімуму.
Таким чином, протягом усього часу навчання, єдиним реальним мотиваційним фактором для курсантів є отримання диплому про вищу освіту, що є зневажливим до вихованців вищих військових навчальних закладах, тим паче в умовах війни з росією.
Прошу доручити профільним міністерствам і комітетам ВРУ прирівняти курсантів вищих військових навчальних закладів до військовослужбовців контрактної служби.
Дана петиція передбачена:
ст. 17 Конституції України
Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». Наказу МО «Про порядок
виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам»
Дана петиція спрямована на можливість:
1. Підвищення конкурентоспроможності відбору до ВВНЗ, підняття статусу майбутніх офіцерів;
2. Реалізацію ефективних дисциплінарних покарань, стягнень по відношенню до курсантів, для забезпечення належного рівня військової дисципліни.
3. Підвищення грошового забезпечення на рівні з військовослужбовцями контрактної служби, як одного з головних мотиваційних елементів військовослужбовців, оскільки на даний момент курсанти також завдання з підтримки обороноздатності, як і військовослужбовці контрактної служби, які не знаходяться в районах виконання бойових (спеціальних) завдань.
Курсанти, на момент вступу і прийняття присяги на вірність Батьківщині роблять свідомий вибір і тим самим залишаються в рядах Збройних Сил мінімум на 9 років, 4 з яких курсанти постійно зіштовхуються з упередженим ставленням, що є негідним для майбутнього офіцера.
Отже, враховуючи вищевикладене та прирівнявши курсантів вищих військових навчальних закладів до військовослужбовців контрактної служби, вирішується ряд проблемних питань, які безперечно позитивно вплинуть на підвищення обороноздатності держави в умовах війни, а саме: ефективний та якісний відбір до вищих військових навчальних закладів; підвищення мотивації майбутніх офіцерів за рахунок прирівняння курсантів вищих військових навчальних закладів до військовослужбовців контрактної служби із відповідним грошовим забезпеченням; дієвий дисциплінарний вплив за рахунок фінансових стягнень.
1.
Скуренок Анастасія Анатоліївна
05 червня 2023
2.
Єреміца Тарас Васильович
05 червня 2023
3.
Корж Андрій Андрійович
05 червня 2023
4.
Агаєв Ельмір Талетагайович
05 червня 2023
5.
Тишкевич Дмитро Віталійович
05 червня 2023
6.
Сидоренко Павло Григорович
05 червня 2023
7.
Онисько Тарас Вікторович
05 червня 2023
8.
Невеличко Регіна Дмитрівна
05 червня 2023
9.
Кукушкін Олександр Миколайович
05 червня 2023
10.
Калімах Олена Миколаївна
05 червня 2023
11.
Хвалько Віта Богданівна
05 червня 2023
12.
Сліпущенко Олена Миколаївна
05 червня 2023
13.
Рябовол Олександр Андрійович
05 червня 2023
14.
Чепіга Валентина Ярославівна
05 червня 2023
15.
Цабенко Ілля Миколайович
05 червня 2023
16.
Венгер Анжела Олександрівна
05 червня 2023
17.
Яценко Альона Сергіївна
04 червня 2023
18.
Гринчак Юрій Михайлович
04 червня 2023
19.
Озеров Микита Аркадійович
04 червня 2023
20.
Антонов Андрій Станіславович
04 червня 2023
21.
Гірак Юрій Олегович
04 червня 2023
22.
Кікоть Антон Олександрович
04 червня 2023
23.
Сорока Валентина Леонідівна
04 червня 2023
24.
Васильковський Володимир Сергійович
04 червня 2023
25.
Киричок Андрій Вікторович
04 червня 2023
26.
Глодан Юлія Олексіївна
04 червня 2023
27.
Шульга Людмила Володимирівна
04 червня 2023
28.
Пугач Антон Андрійович
04 червня 2023
29.
Мірошниченко Альвіна Володимирівна
04 червня 2023
30.
Тарасюк Назарій Михайлович
04 червня 2023