Прошу розглянути програму реформування, що відповідає вимогам Стратегії реформування охорони здоров'я. Зауважу найголовніше, на запропоновані реформи із державного бюджету не потрібно витрачати гроші.
Програма реформування
1. Етап перший (2-5 років) – переведення закладів охорони здоров’я на самозабезпечення. Для цього:
• відміна статтей Конституції про безкоштовність медичних послуг;
• забезпечення на законодавчому рівні автономності медичних закладів;
• заборона на території лікарняних закладів та (в ідеалі) у радіусі 100 метрів від них приватних аптечних пунктів, лабораторій та діагностичних центрів;
• відкриття лікарняних (державних, підпорядкованих лікарняному закладу, в тому числі і фінансово) аптечних пунктів; модернізація лабораторій та діагностичних центрів. Це забезпечить основні фінансові надходження в заклади охорони здоров’я. Інформація про закупівельну ціну на препарати повинна бути відображена на офіційному сайті медичного закладу. Додана вартість не повинна перевищувати 50% закупівельної ціни. Податок на додану вартість встановити на загальнодержавному рівні.
• ввести плату за лабораторні та інструментальні дослідження та дієтичне харчування;
• реорганізація керівництва медичного закладу – введення посади менеджера охорони здоров’я та його заступників (в обов’язки яких будуть входити фінансові розрахунки, в тому числі залучення інвестицій, кредитування, прогнозування витрат та доходів, закупівля медичної апаратури і т.д.), скорочення обов’язків головного лікаря (залишити зв’язки із громадськістю та контроль за роботою медичного персоналу), скорочення/урізання посад начмедів;
• створення ради медичного закладу, до складу якої мають входити головний менеджер, головний лікар та завідуючі відділень. На зібранні даних рад повинні вирішуватися нагальні питання закладу охорони здоров’я – вибори головного лікаря, затвердження завідуючих відділень (кандидатури повинні обиратися персоналом відповідного відділення шляхом анонімного голосування), питання закупівлі медичного обладнання, виділення фінансування на дослідження та ін.
• створення лікарняної каси або каси подяки, де люди зможуть офіційно віддячити відділенню та лікарям. Податок на отримані кошти (не менше 20%) направляти в державний бюджет. Розподіл доходів даної каси вирішувати на раді медичного закладу.
• введення медичного страхування окремих видів патології для певних категорій громадян (пенсіонерів, інвалідів, вагітних, дітей дошкільного віку, сиріт, ветеранів бойових дій). Наприклад, пенсіонерів страхувати на випадок розвитку серцево-судинної патології та цукрового діабету, дітей дошкільного віку – інфекційні захворювання та травми, тощо. Даний вид страхування значно дешевший та покриває основні витрати на медичні послуги.
• організація роботи бригад швидкої допомоги – введення штрафів за необґрунтований виклик КШД (за надання медичної допомоги «на дому» та відмову від госпіталізації) після проведення роз’яснень населенню; введення штрафів лікарняним закладам за необґрунтовану відмову в госпіталізації пацієнтів.
• створення протоколів лікування (співробітниками кожного лікарняного закладу окремо (локальні протоколи) з подальшим загальнодержавним обговоренням та затвердженням). До того ж, протоколи мають бути двох-трьох рівневі – мінімальний, середній та максимальний, в залежності від грошових витрат;
• розробка та створення електронної загальнодержавної медичної бази даних.
• реорганізація міськ-, рай-, облздравів із створенням організацій типу організації прав захисту споживачів (відміна контролюючої функції);
• введення платних медичних послуг на планове лікування хронічної патології;
• введення для медичних працівників дисциплінарної та інших видів некримінальної відповідальності за хабарництво та пияцтво при виконанні професійних обов’язків.
Обґрунтування. Медична послуга має в своїй основі три складові – робота медичного персоналу, лабораторно-інструментальне обстеження та лікарські засоби. Нажаль, за більш як 20 років галузь охоро