Шановний Володимире Олександровичу!
Останнім часом зросла кількість викриттів шахраїв, що вдавали з себе волонтерів або були волонтерами, але присвоювали собі частину пожертв. Наразі, такі особи підпадають під дію ст. 190 КК України.
Однак, вважаємо, що така кваліфікація не повністю відповідає діянню. З 2014-го року волонтерський рух відіграє важливу роль у підтримці військових ЗСУ, цивільних, що постраждали внаслідок війни: як матеріальній, так і психічній. Також волонтери допомагають із порятунком тварин. Проте, часто, недобросовісні особи, користуючись високий рівнем довіри, та зловживаючи високим статусом представників волонтерського руху, вдаються до шахрайства.
Такі дії є не просто кримінальним правопорушенням, але й підривають довіру до волонтерського руху як такого. Почастішали випадки, коли люди побоюються жертвувати гроші навіть офіційним волонтерам. Така ситуація негативно впливає на можливості допомогти тим, хто цього потребує.
Проблема потребує вирішення, а саме - встановлення спеціальної кримінальної норми.
Необхідно при цьому розрізняти вчинення шахрайства, під виглядом волонтерської діяльності, особою, що видає себе за волонтера та вчинення аналогічного діяння особою, що має офіційний статус волонтера.
Це потрібно оскільки: у першому випадку, особа вводить людей в оману не маючи офіційного статусу волонтера, не перебуваючи у благодійних або громадських організаціях, що займаються волонтерською діяльністю, у другому випадку в оману вводить особа, що є офіційно зареєстрованим волонтером або дійсним членом благодійної або громадської організації, користуючись своїм становищем та рівнем довіри до свого статусу.
Для кращого розуміння структури:
Вчинення шахрайства, під виглядом волонтерської діяльності, особою, що видає себе за волонтера
Суб’єкт: Загальний
Суб’єктивна сторона: прямий умисел
Об’єкт: право власності
Об’єктивна сторона: заволодіння матеріальними благами або майновими правами, що передаються в пожертву, шляхом обману або зловживанням довірою під виглядом особи, що є волонтером.
Вчинення шахрайства під виглядом волонтерської діяльності особою, що має офіційний статус волонтера або є членом зареєстрованого об’єднання громадян, що займається волонтерською діяльністю
Суб’єкт: особа, внесена до державного реєстру волонтерів або є членом зареєстрованого об’єднання громадян, що займається волонтерською діяльністю
Суб’єктивна сторона: прямий умисел
Об’єкт: право власності
Об’єктивна сторона: заволодіння матеріальними благами або майновими правами, що передаються в пожертву, шляхом обману або зловживання довірою, користуючись відповідно отриманим статусом.
Кваліфікуючою ознакою може бути також воєнний або надзвичайний стан на території всієї країни або її частини. Вчинення шахрайства під виглядом волонтерської діяльності під час воєнного або надзвичайного стану потребує більш жорстких заходів впливу, аніж у мирний час.
Також необхідне покарання для осіб, що «покривали» таку незаконну діяльність як за допомогу у вчиненні конкретного злочину – заволодінні особою що вдає з себе волонтера або має такий зареєстрований статус матеріальними благами або майновими правами, що передаються в пожертву, шляхом обману або зловживання довірою.
Втім, звертаємо увагу, що багато осіб, котрі займаються волонтерською діяльністю – не мають зареєстрованого статусу, проте пожертвувані матеріальні блага передають або використовують за заявленим призначенням. Тому, у жодному разі, не можна вважати шахрайством сам факт того, що волонтерський збір здійснює особа, що не має офіційного статусу волонтера. Також просимо звернути увагу на неприпустимість звуження прав і можливостей доброчесних волонтерів, обмеження їх діяльності, адже внесок цих осіб у допомогу країні - колосальний. Необхідно теж врахувати потреби волонтерів у технічних витратах: їжа, пальне та інші витрати, що дають змогу займатися волонтерською діяльністю й виконувати задачі з допомоги тим, хто цього потребує. Здійснення таких витрат в необхідних межах не може вважатися привласненням благ.
Відповідно, до вказаного ПРОСИМО:
1. Розглянути цю петицію, у разі набрання достатньої кількості підписів;
2. Ініціювати розробку відповідних нововведень, допустивши до неї експертів у галузі кримінального права, криміналістики та представників волонтерських організацій;
3. Подати на розгляд Законодавчому органу розроблений та оформлений проєкт закону, користуючись законодавчою ініціативою відповідно до Регламенту Верховної Ради України.
Вважаємо, що таке доповнення зможе не тільки скоротити випадки шахрайства під виглядом волонтерства та покарати винних осіб, але й захистити репутацію волонтерського руху України.