Останні місяці в українському інфопросторі регулярно з'являються повідомлення про можливі вибори в умовах воєнного стану: спочатку від західних політиків, потім - від українських, а згодом - від керівництва держави. Зокрема, Президент України в інтерв'ю заявив, що вибори можливі за певних умов, Голова Верховної Ради звернувся до інших парламентів, щоб "вивчити досвід виборів під час війни", а Міністр закордонних справ заявив, що Президент "зважує "ЗА" і "ПРОТИ".
Вибори під час дії воєнного стану прямо заборонені ч. 1 ст. 19 Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Заборона законом стосується всіх видів виборів: вибори Президента України, Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Закон може бути змінений голосуванням Верховної Ради України. Конституція України прямо говорить лише про неможливість проведення парламентських виборів в умовах воєнного стану. Теоретично, зміни до законодавства можуть розблокувати президентські та місцеві вибори під час воєнного стану.
Ця ідея несе пряму загрозу національній безпеці України, життю та здоров'ю громадян і суперечить конституційним вимогам до виборів.
1. В нинішніх умовах неможливо організувати виборчий процес, гарантувавши безпеку всім його учасникам. Враховуючи терористичні методи держави-агресора, кожна виборча дільниця буде потенційною ціллю для ракетних ударів. Закриття дільниць під час повітряної тривоги не вирішить проблеми: загроза застосування балістичної зброї або підняття в повітря МіГ-31к (носіїв ракети "Кинджал") на тривалий час легко зірве день голосування. Облаштувати дільниці в укриттях неможливо через замаленьку кількість цих укриттів і непридатність до організації там виборчих дільниць.
2. З виборчого процесу де-факто виключаються військовослужбовці. За різними оцінками, в Силах Безпеки і Оборони служать понад 1 млн громадян України. Ті з них, що перебувають на лінії бойового зіткнення, в окопах чи виконують штурмові бойові задачі не зможуть взяти участь у голосуванні. Без участі та голосу людей, що ризикують життям і здоров'ям за суверенітет України, легітимність будь-яких виборів опиниться під великим питанням.
3. За оцінками МЗС, понад 8 млн громадян України зараз перебувають закордоном. В України немає достатньої інфраструктури закордоном, щоб забезпечити їхню участь у голосуванні: в окремих державах до дипломатичних установ потрібно добиратись понад 10 годин. Громадяни-біженці також де-факто опиняться виключені з виборчого процесу.
4. Провести вибори в Дії або з використанням інших електронних ресурсів занадто ризиковано. Електронні вибори в інших державах тестуються декілька років і лише поступово впроваджуються на національний рівень, коли є відповідна довіра і впевненість у їхній ефективності. Ризики кібер-атак збоку хакерів держави-агресора залишаються вкрай високими, навіть якщо організувати онлайн-вибори лише для закордонних виборців. Відкритим залишається питанням підрахунку, спостереження тощо. Онлайн-вибори наразі нереалістичні та шкідливі для України.
5. Вибори передбачають повний обсяг політичних і громадянських прав і свобод: свободу слова, свободу діяльності політичних партій, свободу агітації, право на мирні зібрання тощо. Всі ці права легітимно і законно обмежені в умовах воєнного стану. Водночас, без них вибори не відповідатимуть критеріям і стандартам демократичності, верховенства права і прав людини. Ці вимоги до виборів прямо закріплені в Конституції, відтак вибори без дотримання таких стандартів можуть вважатись неконституційними.
Це лише деякі проблеми, пов'язані з виборами в умовах воєнного стану. Їх набагато більше, як і ризиків і загроз національній безпеці, що з цим пов'язані.
Тим не менш, повідомлення в медіа та комунікація окремих представників державної влади вказує на можливу готовність держави до проведення виборів до скасування воєнного стану. Окремі політичні діячі вже активно включаються у передвиборчу кампанію. У зв'язку з цим, звертаюсь до Президента України як до гаранта Конституції України:
1. Забезпечити додержання Конституції України та проведення виборів відповідно до вимог Конституції України та законодавства: лише після скасування воєнного стану та завершення повномасштабної війни, з повним дотриманням політичних прав і свобод громадян, пов'язаних із демократичним виборчим процесом.
2. Гарантувати відсутність будь-яких законодавчих ініціатив збоку Президента України щодо змін до виборчого законодавства в умовах воєнного стану, зокрема таких, що знімають заборону проведення виборів під час воєнного стану.
3. Гарантувати накладення вето на будь-які рішення інших суб'єктів законодавчої ініціативи, спрямовані на скасування заборони виборів під час воєнного стану.
Сподіваюсь на державницьку позицію Президента України та військово-політичного керівництва України і пріоритет відсічі агресії над електоральними амбіціями.