№22/211044-еп

Просимо Президента внести законопроект про посилення відповідальності, аж до кримінальної, за публічні висловлювання та образи від посадових осіб ОМС та державних службовців на період військового стану

Автор (ініціатор): Усенко Владислава Едуардівна
Дата оприлюднення: 24 листопада 2023
Дата відповіді : 01 серпня 2024
Відповідь Президента України
на електронну петицію № 22/211044-еп
"Просимо Президента внести
законопроект про посилення
відповідальності, аж до кримінальної, за
публічні висловлювання та образи від
посадових осіб ОМС та державних
службовців на період військового стану",
розміщену на вебсайті Офіційного
інтернет-представництва Президента
України

Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону України "Про звернення громадян" мною розглянуто розміщену на вебсайті Офіційного інтернет-представництва Президента України 24.11.2023 електронну петицію В.Усенко "Просимо Президента внести законопроект про посилення відповідальності, аж до кримінальної, за публічні висловлювання та образи від посадових осіб ОМС та державних службовців на період військового стану", яку підписали понад 25 тис. осіб.
Насамперед, дякую за активну громадянську позицію у питанні зміцнення професійно-етичних норм поведінки посадових осіб місцевого самоврядування та державних службовців. Переконаний, що високий авторитет публічної служби є важливою ознакою демократичного суспільства.
Стосовно порушеного в петиції питання зазначаю таке.
Згідно з Конституцією України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком
держави (стаття 3).
Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (стаття 24 Конституції України).
Також зазначаю, що відповідно до Конституції України територіальні
громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради (частина друга статті 141).
Посади сільських, селищних, міських голів як виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах, Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесено до посад в органах місцевого самоврядування (абзаци перший, другий статті 3).
Одним з основних обов'язків посадових осіб місцевого самоврядування
згідно із зазначеним Законом є шанобливе ставлення до громадян та їх звернень до органів місцевого самоврядування, турбота про високий рівень культури, спілкування і поведінки, авторитет органів та посадових осіб місцевого самоврядування (стаття 8).
На сільських, селищних, міських голів поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції" (підпункт "б" пункту 1 частини першої статті 3), у якому зазначено таке: особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування під час виконання своїх службових повноважень, зобов'язані неухильно додержуватися вимог закону та загальновизнаних етичних
норм поведінки, бути ввічливими у стосунках з громадянами, керівниками, колегами і підлеглими (стаття 38); загальні вимоги до поведінки, зокрема, державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, якими вони зобов'язані керуватися під час виконання своїх службових чи представницьких повноважень, підстави та порядок притягнення до відповідальності за порушення цих вимог встановлюються цим Законом, який є правовою основою для кодексів чи стандартів професійної етики (частина перша статті 37); загальні
правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби (частина друга статті 37).
Наказом Національного агентства України з питань державної служби від 05.08.2016 № 158 затверджено Загальні правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, за якими державні службовці та посадові особи місцевого cамоврядування під час виконання своїх посадових обов'язків зобов'язані: неухильно дотримуватись загальновизнаних етичних норм поведінки, бути доброзичливими та ввічливими, дотримуватись
високої культури спілкування, з повагою ставитись до прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина, об'єднань громадян, інших юридичних осіб (пункт 1 розділу ІІ); у своїй поведінці не допускати, зокрема, використання нецензурної лексики, підвищеної інтонації, принизливих коментарів (пункт 3 розділу ІІ); керівники державних органів, органів місцевого самоврядування чи їх структурних підрозділів у разі виявлення чи отримання повідомлення про
порушення цих Загальних правил в межах своєї компетенції відповідно до законодавства зобов'язані вжити заходів щодо припинення виявленого порушення, усунення його наслідків та притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності, а у випадках виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення також поінформувати спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції (пункт 3 розділу І).
Згідно з Законом України "Про службу в органах місцевого
самоврядування" особи, винні у порушенні законодавства про службу в органах місцевого самоврядування, притягуються до цивільної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законом (стаття 23).
Справи щодо захисту гідності, честі чи ділової репутації фізичних осіб як такі, що виникають з цивільних правовідносин, розглядаються судами у порядку цивільного судочинства (статті 297, 299 Цивільного кодексу України, частина перша статті 19 Цивільного процесуального кодексу України).
Водночас зазначу, що мною підписано Закон України від 02.05.2023
№ 3077-IX "Про службу в органах місцевого самоврядування", який набере чинності не раніше, ніж через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні. За статтею 10 вказаного Закону дотримання правил етичної поведінки визначено одним із основних обов'язків службовців місцевого самоврядування, а відповідно до статей 57 та 58 порушення цих правил є підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності (у тому числі у
вигляді звільнення у випадку повторного вчинення проступку).
Крім того, статтею 8 Закону України "Про державну службу" дотримання правил етичної поведінки, а також повага до гідності людини визначені основними обов'язками державного службовця. Відповідно до статей 64 – 66 цього ж Закону порушення правил етичної поведінки є підставою для дисциплінарної відповідальності.
Стаття 85 Конституції України визначає, що виключно до повноважень
Верховної Ради України належить прийняття законів.
Інформую, що на розгляді Верховної Ради України перебуває внесений
народними депутатами України (Р.Стефанчуком та іншими) проєкт Закону України "Про місцевий референдум" (реєстр. № 5512), який станом на сьогодні опрацьовується Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, що визначений головним з підготовки законопроєкту до розгляду. Положеннями проєкту, зокрема, пропонується передбачити предметом місцевого референдуму
дострокове припинення повноважень сільської, селищної, міської ради та дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови (пункти 3, 4 частини першої статті 3).
На розгляді парламенту також перебуває внесений Кабінетом Міністрів України проєкт Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" щодо удосконалення порядку вступу, проходження, припинення державної служби" (реєстр. № 6496), положеннями якого, серед іншого, передбачається удосконалення засад притягнення державних службовців до дисциплінарної відповідальності.
Зауважу, що встановлення кримінальної відповідальності за порушення правил етичної поведінки посадовими особами місцевого самоврядування та державними службовцями потребує попереднього ретельного дослідження, зокрема, щодо ступеня суспільної небезпеки.
У зв’язку із вищевикладеним мною надіслано звернення Голові Верховної Ради України Р.Стефанчуку з проханням комплексно опрацювати порушене в електронній петиції питання та поінформувати її автора про результати.

В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Мер Дніпра Філатов Борис Альбертович систематично і безкарно порушує загальні правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, які закріплені Наказом Національного Агентства України з питань державної служби № 158 від 05.08.2016 р.

За загальними обов’язками, наведеними у Наказі, посадова особа зобов’язана у своїй поведінці не допускати:
- використання нецензурної лексики, підвищеної інтонації;
- прояву будь-якої з форм дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, а також за мовними або іншими ознаками;
- державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування повинні протидіяти мобінгу (цькуванню), вживати заходи, спрямовані на запобігання та припинення мобінгу (цькування), а також заходи щодо відновлення порушених внаслідок мобінгу (цькування) прав.

Своїми висловами щодо мітингувальників та волонтерів, міський голова Дніпра підриває моральний та психологічний дух людей, які приймають участь у мирному мітингу «Гроші на ЗСУ» та підтримують петицію щодо збільшення фінансування з міського бюджету Дніпра Збройних Сил України.

Публічна образа людей, що вимагають збільшення фінансування на ЗСУ, є суттєвим "розхитуванням" і підривом обороноздатності країни.

Згідно Конституції України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю (частина перша статті 3); усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах (стаття 21); кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей (частина перша статті 68).

Із статті 3 Конституції України випливає обов’язок держави забезпечувати охорону та захист людської гідності.

Також право на повагу до честі, гідності та недоторканність ділової репутації закріплено у статтях 297, 299 Цивільного кодексу України.

У ст. 38 Закону України “Про запобігання корупції” передбачено, що​​ державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, під час виконання своїх службових повноважень зобов’язані неухильно додержуватися вимог закону та загальновизнаних етичних норм поведінки, бути ввічливими у стосунках з громадянами, керівниками, колегами і підлеглими.

У відповідності до ст. 23 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» особи, винні у порушенні законодавства про службу в органах місцевого самоврядування, притягуються до цивільної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законом.


Тому, просимо Президента України, котрий є гарантом додержання Конституції України, прав і свобод людини, керуючись статтею 102 Конституції України:
- відреагувати на порушення Конституції і загальних правил етичної поведінки мером міста Дніпра Філатовим Борисом Альбертовичем.
- внести законопроект про посилення відповідальності, аж до кримінальної, за публічні висловлювання та образи від посадових осіб ОМС та державних службовців на період військового стану.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Крисенко Оксана Євгенівна
21 лютого 2024
2.
Величко Оксана Володимирівна
21 лютого 2024
3.
Мочернюк Ірена Маріушівна
21 лютого 2024
4.
Овчаренко Лілія Володимирівна
21 лютого 2024
5.
Немненко Марина Миколаївна
21 лютого 2024
6.
Дідух Галина Петрівна
21 лютого 2024
7.
Мироненко Алла Юріївна
21 лютого 2024
8.
Семеренко Ірина Олексіївна
21 лютого 2024
9.
Лапенко Тетяна Іванівна
21 лютого 2024
10.
Репех Валентина Василівна
21 лютого 2024
11.
Карбунар Інна Іванівна
21 лютого 2024
12.
Сизон Аліна Василівна
21 лютого 2024
13.
Висоцька Олена Сергіївна
21 лютого 2024
14.
Журавленко Олена Анатоліївна
21 лютого 2024
15.
Убрамик Софія Богданівна
21 лютого 2024
16.
Токарчук Тетяна Василівна
21 лютого 2024
17.
Кипень Наталія Олексіївна
21 лютого 2024
18.
Оксьоненко Катерина Михайлівна
21 лютого 2024
19.
Ночніченко Ольга Анатоліївна
21 лютого 2024
20.
Фик Наталія Леонідівна
21 лютого 2024
21.
Лемеш Олена Йосипівна
21 лютого 2024
22.
Козловська Оксана Олександрівна
21 лютого 2024
23.
Якобенко Анастасія Андріївна
21 лютого 2024
24.
Бессонова Світлана Миколаївна
20 лютого 2024
25.
Петержак Тетяна Василівна
20 лютого 2024
26.
Якобенко Римма Іванівна
20 лютого 2024
27.
Степаненко Оксана Анатоліївна
20 лютого 2024
28.
Бруй Яна Василівна
20 лютого 2024
29.
Троцик Оксана Миколаївна
20 лютого 2024
30.
Удовенко Ганна Сергіївна
20 лютого 2024
26519
голосів з 25000
необхідних
Успішно підтримано
Збір підписів завершено