№22/215680-еп

Про законодавче зобов'язання органів місцевого самоврядування щодо здійснення заходів у галузі оборонної діяльності.

Автор (ініціатор): Мухарський Леонід Георгійович
Дата оприлюднення: 11 січня 2024
Шановний пане президент.
У зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України актуалізувалось питання підтримки, у тому числі матеріальної, органами місцевого самоврядування сектору безпеки і оборони.
Відповідно до частини другої статті 12 Закону України «Про національну безпеку України» до складу сектору безпеки і оборони входять: Міністерство оборони України, Збройні Сили України, Державна спеціальна служба транспорту, Міністерство внутрішніх справ України, Національна гвардія України, Національна поліція України, Державна прикордонна служба України, Державна міграційна служба України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Служба безпеки України, Антитерористичний центр при Службі безпеки України, Служба судової охорони, Управління державної охорони України, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, Апарат Ради національної безпеки і оборони України, розвідувальні органи України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну військово-промислову політику.
Під час повномасштабної війни в національному законодавстві відсутні чіткі та прозорі механізми забезпечення можливості долучення органів місцевого самоврядування до матеріального забезпечення Збройних Сил України (крім підрозділів територіальної оборони (далі - ТрО) в умовах воєнного стану.
Відсутність чітких норм в подальшому може призводити до неоднозначного їх трактування контролюючими органами та можливих безпідставних звинувачень у нецільовому використанні коштів місцевих бюджетів та майна саме тих громад, які на сьогодні найбільше долучаються до допомоги Збройним Силам України.

Для реалізації зазначеного необхідне розширення переліку повноважень як самих сільських, селищних, міських рад, так і делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі оборонної роботи.
Відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень місцевої ради належить «затвердження … цільових програм з інших питань місцевого самоврядування». Оскільки питання безпеки та оборони не належать до питань місцевого значення та сфери компетенції місцевого самоврядування, для уникнення практичних складнощів з реалізацією змін до законодавства слід доповнити компетенцію відповідних місцевих рад під час дії воєнного стану щодо затвердження відповідних програм в галузі оборонної роботи.

Крім того, з метою використання коштів місцевих бюджетів на витрати, спрямовані на підтримку Збройних Сил України в умовах воєнного стану, треба внести відповідні зміни до Бюджетного кодексу України та зафіксувати розмір таких витрат у розмірі 10 відсотків надходжень місцевих бюджетів (крім міжбюджетних трансфертів), а саме до:
- пункту 17 частини 1 статті 91 в частині розширення видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, а саме на заходи з матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони у період дії воєнного стану;
- абзацу другого пункту 22-5 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення», а саме у період дії воєнного стану органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації (у разі їх утворення) можуть приймати рішення про: здійснення, як виняток з положень частини другої статті 85 цього Кодексу, видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів цим Кодексом, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів. Такі видатки здійснюються шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету та реалізації місцевих програм підтримки сектору безпеки і оборони;
Доповнити пункт 22-5 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення», таким абзацом: здійснення, як виняток з положень статей 82, 83 та пунктів 5 і 6 частини першої статті 87 цього Кодексу, заходів з підтримки сектору безпеки і оборони шляхом затвердження та реалізації місцевих програм.
Для цього потребує перегляду Типова програмна класифікація видатків та кредитування місцевого бюджету, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2017 року № 793 «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» (пункт 8240).

З метою запобігання як ризикам нецільового використання коштів, так і корупційним ризикам слід визначити у змінах до законодавства вичерпний перелік дозволених витрат.

Слід зауважити, що призначенням органів місцевого самоврядування є самостійне вирішення питань місцевого значення (ст.ст.140, 143 Конституції України, ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
При цьому у ст. 9 Закону України «Про основи національної безпеки України» встановлено, що «органи місцевого самоврядування забезпечують вирішення питань у сфері національної безпеки, віднесених законодавством до їхньої компетенції».
За такого держава в умовах війни має покласти на органи місцевого самоврядування непритаманні для них повноваження, пов’язані з матеріальним забезпеченням сил безпеки та оборони, й такі повноваження мають бути чітко закріплені у законі.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Вовчук Ольга Олександрівна
11 квітня 2024
2.
Щербак Олена Едуардівна
11 квітня 2024
3.
Святокум Марія Валеріївна
11 квітня 2024
4.
Колеснік Любов Дмитрівна
11 квітня 2024
5.
Борисенко Тетяна Миколаївна
11 квітня 2024
6.
Пінтеску Лариса Сергіївна
11 квітня 2024
7.
Кравчук Любов Петрівна
11 квітня 2024
8.
Возняк Лілія Ярославівна
11 квітня 2024
9.
Луговська Аліна Павлівна
11 квітня 2024
10.
Дятель Яна Сергіївна
10 квітня 2024
11.
Алексієнко Яна Володимирівна
10 квітня 2024
12.
Лохоня Анна Володимирівна
10 квітня 2024
13.
Хлєбникова Вікторія Ігорівна
10 квітня 2024
14.
Кухтарева Олена Олександрівна
10 квітня 2024
15.
Катанус Ірина Володимирівна
10 квітня 2024
16.
Ситнік Тетяна Василівна
10 квітня 2024
17.
Добронравова Тетяна Вікторівна
10 квітня 2024
18.
Хажаїнов Руслан Віталійович
10 квітня 2024
19.
Фікс Оксана Павлівна
09 квітня 2024
20.
Винник Павло Романович
09 квітня 2024
21.
Горбань Лідія Петрівна
09 квітня 2024
22.
Грицук Діана Василівна
09 квітня 2024
23.
Заяць Ольга Ігорівна
09 квітня 2024
24.
Ременюк Вікторія Вікторівна
09 квітня 2024
25.
Безносюк Мар'яна Борисівна
09 квітня 2024
26.
Морська Марина Володимирівна
09 квітня 2024
27.
Незола Світлана Сергіївна
09 квітня 2024
28.
Федорчук Інна Василівна
09 квітня 2024
29.
Початко Наталія Андріївна
09 квітня 2024
30.
Столярчук Валентина Ярославівна
09 квітня 2024
1329
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено