Відповідь Президента України на
електронну петицію №22/220188-еп
«Вимога впровадити вже
розроблений механізм протидії
сексуальним домаганням та
насильству в ЗСУ та припинити
безкарність тих, хто чинить
насильство в армії.», розміщену на
вебсайті Офіційного інтернет-
представництва Президента України
8 березня 2024 року громадянкою
К.А.Приймак
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону
України «Про звернення громадян» мною розглянуто електронну петицію
№ 22/220188-еп «Вимога впровадити вже розроблений механізм протидії
сексуальним домаганням та насильству в ЗСУ та припинити безкарність тих,
хто чинить насильство в армії.», ініційовану громадянкою Приймак
Катериною Андріївною, яку підтримали понад 25 тисяч громадян.
Дякую всім, хто долучився до використання такої форми взаємодії влади
і суспільства, як електронна петиція та висловив відповідну позицію.
У петиції, зокрема, порушується питання впровадження розробленого за
участю низки громадських об'єднань алгоритму ідентифікації випадків
сексуального домагання, порядку розслідування та службової перевірки таких
дій, механізму реагування на повідомлення про сексуальні домагання,
насильство за ознакою статі в Збройних Силах України, створення відповідних
інституційних механізмів для належного реагування і надання відповідної
допомоги.
За Конституцією України основи організації Збройних Сил України
визначаються виключно законами України (пункт 17 частини першої
статті 92).
Законом України від 21 березня 2024 року № 3621–IX «Про внесення
змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців
та поліцейських на соціальний захист» внесені зміни до Статуту внутрішньої
служби Збройних Сил України, затвердженого Законом України від 24 березня
1999 року № 548–XIV, та Дисциплінарного статуту Збройних Сил України,
затвердженого Законом України від 24 березня 1999 року
№ 551–XIV, за якими:
визначено загальним обов'язком військовослужбовців та засобом
досягнення внутрішнього порядку у військових частинах (підрозділах)
недопущення порушень, пов'язаних із сексуальним домаганням, насильством
за ознакою статі, правопорушень проти статевої свободи та статевої
недоторканості; віднесено до загальних обов'язків військовослужбовців
недопущення порушень, пов'язаних із дискримінацією за ознакою статі (абзац
восьмий статті 11, абзац сьомий статті 130 Статуту внутрішньої служби
Збройних Сил України);
унормовано особливості службового розслідування стосовно
військовослужбовців у випадках, пов'язаних з дискримінацією за ознакою
статі, сексуальним домаганням, насильством за ознакою статі,
правопорушеннями проти статевої свободи та статевої недоторканості, яке, на
відміну від інших службових розслідувань, повинно проводитися комісією, до
складу якої призначаються представники обох статей, а також психолог
органу військового управління для вивчення психологічних аспектів та
організації психологічної допомоги потерпілим (частина третя статті 85
Дисциплінарного статуту Збройних Сил України).
Також Верховною Радою України прийнято Закон України від
22 травня 2024 року № 3733–ІХ «Про внесення змін до Кодексу України про
адміністративні правопорушення та інших законів України у зв'язку з
ратифікацією Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно
жінок i домашньому насильству та боротьбу з цими явищами», яким на
додаток до встановленої наразі кримінальної відповідальності за кримінальні
правопорушення проти статевої свободи та статевої недоторканості особи
запроваджується адміністративна відповідальність за вчинення насильства за
ознакою статі та сексуальне домагання (нові статті 173-6, 173-7 Кодексу України
про адміністративні правопорушення).
Крім того, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 жовтня
2020 року № 1544-р затверджено Національний план дій з виконання
резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека» на період до
2025 року, яким, серед іншого, передбачені завдання та заходи, спрямовані на:
удосконалення документів, що регулюють індивідуальну поведінку та
корпоративну етику в частині протидії сексизму, сексуальним домаганням,
психологічному та сексуальному насильству, дискримінації під час прийняття
на службу, виконання службових обов'язків та участі у прийнятті рішень;
удосконалення системи надання психологічної підтримки працівникам
підрозділів усіх структур сектору безпеки і оборони, що постраждали від
дискримінації, сексизму, сексуальних домагань тощо (виведення
психологічних служб структур сектору безпеки і оборони поза юрисдикцію
командування, визначення механізму подання скарг на представника
психологічної служби щодо розголошення конфіденційної інформації);
проведення системних, регулярних та обов'язкових навчань /
підвищення кваліфікації особового складу структур сектору безпеки і оборони
з гендерних питань, зокрема з питань запобігання випадкам дискримінації за
ознакою статі та реагування на них.
Ураховуючи вказане, я звернувся до Прем'єр-міністра України
Д.Шмигаля з проханням комплексно опрацювати порушені в електронній
петиції питання та про результати їх розгляду поінформувати автора.
В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Шановний Володимире Олександровичу!
Закликаємо сприяти системній протидії сексуальним домаганням та гендерному насильству у військовій сфері, яка відповідатиме сучасним підходам до управління військовим та цивільним персоналом у Силах оборони держави. .
На сьогоднішній день, українська армія має один з найбільших відсотків залучених жінок. Станом на жовтень 2023 року, кількість жінок сягла 62062 особи, але проблеми, пов’язані із сексуальними домаганнями у військовій сфері, залишаються нерозв’язаними. Від сексуальних домагань страждають не лише жінки, але й чоловіки.
Проблема сексуальних домагань та сексуального насильства на військовій службі існує в арміях усіх країн світу, і Україна не є винятком. За даними дослідження «НБ 5.0. Моніторинг рекомендацій і результатів досліджень із циклу «Невидимий Батальйон», випадки сексуальних домагань на військовій службі на своїх «гарячих лініях» фіксують громадські організації, такі як Всеукраїнська громадська організація «Юридична сотня», Асоціація жінок-юристок України «ЮрФем», «Ла Страда — Україна». Дослідження «Невидимий батальйон 3.0. Сексуальні домагання у військовій сфері в Україні» зафіксувало десятки випадків сексуальних домагань, які не були попереджені та покарані через брак дієвих механізмів протидії. Також дослідження показало, що сексуальні домагання можуть стати підставою для звільнення постраждалої із лав ЗСУ - тобто сприяють втраті кваліфікованих кадрів.
Варто зауважити, що наявні механізми протидії та розслідувань випадків сексуальних домагань, насильства за ознакою статі не є ефективними, адже не адаптовані під низку особливостей таких ситуацій.
В арміях різних країн світу існують механізми протидії сексуальним домаганням та насильству за ознакою статі. Сектор безпеки і оборони був і є флагманом просування гендерної політики в усіх сферах життя країни. За участі радниці головнокомандувача ЗСУ з ґендерних питань, ГО «Юридична сотня», ГО «Інститут ґендерних програм» і ГО «Жіночий ветеранський рух» було розроблено детальний алгоритм ідентифікації випадків сексуального домагання, порядок реагування, розслідування та службової перевірки. Він передбачав створення інституційних механізмів для належного реагування та надання допомоги. Згадані напрацювання були представлені на форумі «Армія, побудована на довірі», організованому Сухопутними військами в жовтні 2021 року. Присутність представників ЗСУ, МОУ та Верховної Ради України, публічне обговорення питання сексуальних домагань у ЗСУ свідчило про наявність політичної волі до врегулювання й запобігання випадкам сексуальних домагань у ЗСУ.
До повномасштабної війни Генеральний штаб не встиг призначити людей на посади підрозділу ґендерної інтеграції в Апараті Головнокомандувача ЗСУ. За цим слідувало б
ухвалення Інструкції із запобігання сексуальним домаганням та ґендерній дискримінації в ЗСУ, яка до 24 лютого 2022 року пройшла погодження зі всіма командуваннями. Таким чином, ані запропоновані механізми, ані будь-які інші так і не були затверджені й утілені.
Просимо Верховного Головнокомандувача сприяти якнайшвидшому впровадженню механізму реагування на повідомлення про сексуальні домагання, насильство за ознакою статі в ЗСУ.
ГО “Інститут гендерних програм”
ГО “Юридична сотня”
ГО “Жіночий ветеранський рух”
ГО “Експертний ресурс Гендер в деталях”
1.
Кравченко Юлія Миколаївна
04 червня 2024
2.
Колесник Наталія Володимирівна
04 червня 2024
3.
Маланчук Леся Миколаївна
04 червня 2024
4.
Ількаєва Юлія Дмитрівна
04 червня 2024
5.
Дмитрусь Леся Андріївна
04 червня 2024
6.
Калашніков Артем Олегович
03 червня 2024
7.
Афонін Олександр Володимирович
03 червня 2024
8.
Стельмах Анастасія Володимирівна
03 червня 2024
9.
Малофеєва Олеся Миколаївна
03 червня 2024
10.
Сірик Максим Юрійович
03 червня 2024
11.
Яріш Володимир Петрович
03 червня 2024
12.
Зикіна Вікторія Олександрівна
03 червня 2024
13.
Горбатенко Анна Юріївна
03 червня 2024
14.
Горобченко Олена Русланівна
03 червня 2024
15.
Гура Поліна Русланівна
03 червня 2024
16.
Довгаленко Олена Михайлівна
03 червня 2024
17.
Батожний Олег Дмитрович
03 червня 2024
18.
Івануц Аліна Миколаївна
03 червня 2024
19.
Любашенко Максим Аркадійович
03 червня 2024
20.
Квітень Галина Василівна
03 червня 2024
21.
Сущенко Євген Вікторович
03 червня 2024
22.
Лютой Павло Володимирович
03 червня 2024
23.
Мерзлікіна Поліна Миколаївна
03 червня 2024
24.
Божко Маргарита Володимирівна
03 червня 2024
25.
Кошман Ольга Володимирівна
03 червня 2024
26.
Шипка Наталія Богданівна
03 червня 2024
27.
Неживенко Оксана Валентинівна
03 червня 2024
28.
Козинець Оксана Геннадіївна
03 червня 2024
29.
Мамотюк Оксана Олегівна
03 червня 2024
30.
Фесянова Ірина Анатоліївна
03 червня 2024