Звертаємось до Вас, шановний Володимире Олександровичу, як до гаранта додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина! (відповідно до ч.1 ст. 102 Конституції України).
Під час несення служби захисники України стикаються не тільки з ворогом, але з певними порушеннями їх прав. Наприклад: проблеми із виплатами, відмова у лікуванні, відмова у наданні відпустки, перебування на фронті без належної підготовки, невидача базового спорядження, інші проблеми зі зловживаннями, перевищенням повноважень, корупцією, неефективним керуванням, злочинними наказами, моральними та психологічними знущаннями тощо.
Майже всі військові, які служать на нулі вже 2 роки, мають декілька або багато поранень, мають історію хвороб, лікування, довідок, наказів, рапортів і т.д. Військові мають десь це все зберігати і бути впевнені в безпеці документів, які зараз зберігаються у паперовому вигляді. Деякі бійці мають папки з 200 та більше листами документів, які можуть бути втрачені або зіпсовані в умовах їх перебування. Щоб отримати належну їм допомогу чи державні послуги військові мають збирати масу папірців, які їм видала держава або за допомогою яких вони звертались до держави раніше. Добробут та соціальні гарантії для наших військових зараз набагато цінніші, ніж усі послуги проєкту Дія, цифровізація суду, шлюбу або довідок для цивільних. Вважаю що зараз треба зосередитись на потребах військових. Усі їх документи мають бути збережені в електронному реестрі бійця у вигляді, що забезпечує збереження секретності.
Для вирішення усіх питань під час несення служби наші військові повинні подавати письмові рапорти та інші документи. Перебуваючи на фронті:
- у військового найчастіше немає фізичної можливості докласти до рапорту друковані копії потрібних документів (доказів);
- немає можливості відправляти рапорти, скарги та інші документи офіційним шляхом через Укрпошту;
- якщо командування не бажає прийняти той чи інший документ, військові не мають можливості зафіксувати своє звернення;
- навіть коли рапорт (який військовим доводиться писати "від руки") все-таки подано, іноді відповіді доводиться чекати місяцями, а іноді відповідь не надається взагалі.
Як показує практика, найкращий спосіб боротьби з порушеннями це цифровізація усіх процесів, якими керує людина. Тому зараз дуже важливо забезпечити захист прав наших військових, шляхом впровадження електронного сервісу спеціально для військовослужбовців, за допомогою якого вони матимуть можливість:
- з легкістю отримати потрібні їм документи, такі як довідку про безпосередню участь у бойових діях, довідку про доходи, тощо;
- подавати рапорти, відслідковувати їх статус та отримувати на них відповіді;
- контролювати свою відпустку та відслідковувати коли у них є можливість скористатись таким правом;
- відслідковувати усю хронологію своєї військової служби, поранень, виплат;
- зберігати усі направлення, медичні документи, виписки, висновки ВЛК у одному місці та не носити з собою стоси документів;
- інформувати державу про порушення своїх прав, подавати скарги.
Такий сервіс дасть можливість військовослужбовцям самостійно контролювати перебіг своєї служби, подавати рапорти, отримувати довідки дуже швидко та зручно. Крім цього це також спростить та систематизує роботу військових частин та закладів охорони здоровʼя.
Більше того, на даний момент створити такий сервіс не є проблематично, так як більшість процесів вже цифровізовано.
Наприклад, у січні 2024 року Рада прийняла закон №10062, який передбачає цифровізацію реєстру військовозобов’язаних.
Заступниця міністра оборони Катерина Чорногоренко зазначила, що «Ухвалений закон про цифровізацію армії удосконалив взаємодію між реєстрами, розширив перелік відомостей про військовозобов’язаних, резервістів і призовників у системі «Оберіг». Це дозволить поновлювати систему за спрощеною процедурою без зайвої бюрократії, довідок і ксерокопій».
Проте, електронний кабінет для оперативного подання документів, рапортів та отримання відповідей потрібен не лише військовозобов’язаним. Такий електронний сервіс вкрай необхідний нашим захисникам на фронті!
Також, в серпні 2023 року КМУ затвердили Порядок здійснення обміну медичними та іншими документами військовослужбовців між закладами охорони здоров’я в яких військовослужбовці перебували (перебувають) на лікуванні, військовими частинами і територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.
Тобто, в основному усі документи і так вже будуть цифровізовані, а електронний сервіс для військовослужбовців стане платформою, у якій ці всі електронні документи будуть зібрані у хронологічному порядку. Разом з цим, сервіс буде мати широкий спектр послуг, якими можна буде дуже зручно користуватись.
В умовах постійних бойових дій подавати рапорти, отримувати довідки дуже складно та довго. Часто передання документів у військові частини займає більше часу, аніж сам розгляд цих рапортів. Тому ми вважаємо що такий сервіс значно полегшить користування своїми правами захисникам, та виконання своїх обовʼязків військовим частинам.
Система обов'язково повинна бути оптимізована для роботи з мобільного телефона. Усі військові мають мобільні телефони і це найлегший для них спосіб отримати доступ для державних послуг в зручний для них час та місце.
Вхід у таку систему можна здійснювати за допомогою ЕЦП, або авторизація через банк або ДІЯ. Також це можна зробити і у системі “Оберіг”, розширивши функціонал цієї системи, щоб там був кабінет військовослужбовця.
Оскільки, відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Президент України є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України та здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави. Тому просимо Вас врахувати цю петицію та ініціювати створення законопроєкту про забезпечення захисту військовослужбовців шляхом створення електронного сервісу.
Згідно ст. 93 Конституції України, право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить, в тому числі, Президентові України.
Згідно п. 9 Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України, затвердженого Указом Президента України від 28 серпня 2015 року № 523/2015, у разі визнання Президентом України за доцільне реалізовувати викладені в електронній петиції пропозиції шляхом видання акта Президента України або внесення на розгляд Верховної Ради України відповідного законопроєкту Адміністрація Президента України вживає в установленому порядку заходів щодо підготовки таких проектів актів.