Відповідь Президента України на
електронну петицію № 22/224136-еп
«Встановлення терміну служби для
військовослужбовців під час дії воєнного
стану і права на звільнення за
перерахунком цього терміну згідно
запропонованих коефіцієнтів з
урахуванням місця несення служби»,
розміщену на вебсайті Офіційного
інтернет-представництва Президента
України 12 квітня 2024 року громадянкою
Л.Цьомою
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону
України «Про звернення громадян» мною розглянуто електронну петицію
№ 22/224136-еп «Встановлення терміну служби для військовослужбовців
під час дії воєнного стану і права на звільнення за перерахунком цього
терміну згідно запропонованих коефіцієнтів з урахуванням місця несення
служби», ініційовану громадянкою Цьомою Лілією Валеріївною, яку
підтримали понад 25 тисяч громадян.
Дякую всім, хто долучився до використання такої форми взаємодії влади
і суспільства, як електронна петиція, та висловив відповідну позицію.
Стосовно порушеного в петиції питання зазначу таке.
У зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення
воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого
2022 року № 2102-ІХ, в Україні було введено воєнний стан та з метою
забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної
готовності Збройних Сил України та інших військових формувань оголошено
загальну мобілізацію (Указ Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 65/2022 «Про загальну мобілізацію», затверджений Законом України від
3 березня 2022 року № 2105-ІХ).
Як Глава держави вдячний кожному Захиснику і кожній Захисниці
України, які мобілізувалися до складу Збройних Сил України, інших
військових формувань і стали на захист держави, за стійкість, мужність,
героїзм та щоденний подвиг.
За Конституцією України захист суверенітету і територіальної цілісності
України є справою всього Українського народу; захист Вітчизни,
незалежності та територіальної цілісності України є обов'язком громадян
України; громадяни відбувають військову службу відповідно до закону
(частина перша статті 17, стаття 65).
Водночас обов'язком держави є забезпечення належних гарантій
правового і соціального захисту громадян, які виконують конституційний
обов'язок щодо захисту Вітчизни.
Загальні засади проходження в Україні військової служби визначає
Закон України «Про військовий обов'язок і військову службу».
Підстави звільнення військовослужбовців з військової служби, у тому
числі під час проведення мобілізації та дії воєнного стану, визначені
статтею 26 названого Закону.
За Законом України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів
України у сфері національної безпеки та обороноздатності здійснює / уживає
заходів щодо зміцнення національної безпеки України, забезпечення
боєздатності Збройних Сил України та обороноздатності України, забезпечує
соціальні і правові гарантії військовослужбовцям (пункт 5 частини першої
статті 20).
Законом України від 11 квітня 2024 року № 3633-IX «Про внесення змін
до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження
військової служби, мобілізації та військового обліку» Кабінету Міністрів
України доручено розробити і внести на розгляд Верховної Ради України
законопроєкти щодо удосконалення механізмів ротації військовослужбовців в
умовах дії воєнного стану, їх звільнення з військової служби та медико-
соціальної реабілітації (підпункт 4 пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та
перехідні положення»).
Ураховуючи вказане, я звернувся до Прем'єр-міністра України
Д.Шмигаля з проханням комплексно опрацювати порушене в електронній
петиції питання і про результати його розгляду поінформувати автора.
В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Пане Президенте!
Звертаємось до Вас, з метою вирішення невідкладного питання:
Невизначені кінцеві терміни служби та відсутність причини для звільнення за встановленим терміном служби є порушенням ст. 24 та ч. 2 ст. 64 Конституції України, а також загальних принципів справедливості та рівності усіх перед законом. Згідно зі статтею 24 та ч. 2 ст. 64 КУ, навіть в умовах воєнного стану громадяни є рівними за своїми правами та згідно п. 2 ст. 64 мають право знати, на який термін інші їх права можуть бути обмежені.
Просимо врахувати, що невизначеність термінів служби вже є причиною недостатньої кількості людського капіталу у військових формуваннях, масових неявок до Територіальних центрів комплектування та Соціальної підтримки, а також є наслідком і самовільного залишення частини військовослужбовцями. Внаслідок зволікання з прийняттям рішень про встановленні строки служби більшість військовослужбовців відчувають несправедливість влади до них, а також відсутність ставлення до них як до повноправних громадян країни. Окрім того, невизначеність з термінами служби демотивує військовозобов'язаних чоловіків приходити до ТЦК і СП та ставати на облік.
При встановленні термінів служби треба також врахувати місця несення військової служби:
саме такий поділ забезпечить поетапне звільнення військовослужбовців, з можливістю підтримки лінії фронту, з мінімальним залученням на таку лінію та до району виконання завдань осіб після навчальних центрів, що дасть можливість останнім інтегруватися та адаптуватися на посадах у тилових частинах. Зменшить корупційні ризики зайняття таких тилових посад, у зв’язку з регулярними ротаціями.
Пропозиція щодо обрахунку терміну служби з урахуванням місця несення військової служби: Право на звільнення військовослужбовець отримує через 36 місяців безперервної служби з перерахунком днів служби згідно коефіцієнтів.
Дні несення військової служби розраховуються наступним чином:
·В тилу 1 день за 1 день;
·В районі виконання бойових завдань 1 день за 2 дні;
·На лінії зіткнення 1день за 3 дні.
·Перебування на лікуванні та реабілітації 1 день за 3 дні у випадку отримання поранення(травмування) під час захисту Батьківщини, у випадку причини, пов’язаної з проходженням військової служби 1 день за 2 дні, в інших випадках 1 день за 1 день.
·Відпустки 1 день за 1день.
Згідно припису ст. 102 Конституції України встановлено, що Президент України є гарантом дотримання Конституції України, прав свободи людини та громадянина. Ви, як Президент України зобов’язувалися у своїх чисельних публічних зверненнях забезпечити справедливе відношення до наших захисників.
Отже, ми вимагаємо дотриматись відповідних обіцянок та зобов’язань. Наші військовослужбовці, які не вагаючись та не чекаючи повісток, першими стали на захист країни, попіклувались про кожну людину, кожного громадянина, що зараз може жити повноцінним цивільним життям. Саме завдяки їм, у народу та влади України був час та можливість підготуватись до тривалої боротьби за незалежність.
Тепер, через більш ніж 2 роки, настав час Держави та суспільства попіклуватися про них та замінити їх у цій виснажливій боротьбі. Перед тим, як надати свою відповідь, врахуйте, що вони віддали нашій Країні своє здоров’я, свій час, життя. Їх сім’ї існують без права на щастя більше 24 місяців, їх діти не знають як виглядає тато, а батьки сподіваються дожити віку і побачити рідну кров.
Враховуючи вищезазначене та згідно статі 106 КУ Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов'язковими до виконання на території України. Згідно ст.93 КУ право законодавчої ініціативи належить Президентові, народним депутатам та Кабінету Міністрів України, а законопроекти, визначені Президентом України як невідкладні, розглядаються ВРУ позачергово. Тому, вимагаємо від Президента ініціювати та внести на розгляд Верховної Ради України, Указ або законопроект за внесення змін до ст.26 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу», підставу для звільнення у зв’язку із закінченням встановлених строків військової служби у 36 місяців, з перерахунком термінів служби згідно запропонованих коефіцієнтів:
·В тилу 1 день за 1 день (фактично служба 36 місяців);
·В районі виконання бойових завдань 1 день за 2 дні (фактично служба 18 місяців);
·На лінії зіткнення 1день за 3 дні (фактично служба 1 рік).
·Перебування на лікуванні та реабілітації 1 день за 3 дні у випадку отримання поранення(травмування) під час захисту Батьківщини, у випадку причини, пов’язаної з проходженням військової служби 1 день за 2 дні, в іншому випадку 1 день за 1 день.
·Відпустки 1 день за 1день.
Запропонована підстава для звільнення з перерахунком згідно коефіцієнтів днів служби:
- надасть право поступово вивільнити військовослужбовців за їх власним бажанням;
- сприятиме ротуванню військовослужбовців з тилових частин для виконання завдань в бойових підрозділах;
- сприятиме змінам у внутрішньо-військовому середовищі: цінування воїнів, забезпечення їх захисту та збереження життів військовослужбовців;
- зменшить деморалізацію наших військовослужбовців, які відчувають несправедливість, невизначеність і хронічну втому;
- збільшить повагу до військової служби серед цивільного населення;
- сприятиме мобілізації населення, що дозволить повноцінно розвивати рекрутингову систему у війську, що, в свою чергу, надасть можливість забезпечити підрозділи і бригади високо вмотивованими військовослужбовцями;
- надасть змогу, без оголення лінії фронту, замінити виснажених, більше ніж за 24 місяці активними бойовими діями, воїнів.
Просимо проінформувати суспільство України ( бажано через відеозвернення), в тому числі діючих і майбутніх військовослужбовців, про Ваше рішення, пане Президенте Верховний Головнокомандуючий України.
З повагою до Вас, представниця рідних військовослужбовців України