Шановний, пане Президенте!
Народ України крайнє потребує термінового нормативного врегулювання питання демобілізації військовослужбовців, призваних на військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та стану війни.
Суть питання
24.02.2022 російська Федерація здійснила широкомасштабний збройний напад на Україну уздовж усього кордону та тимчасово окупованих Криму, території Донецької та Луганської областей.
Вашим Указом №69/2022 "Про загальну мобілізацію" оголошено та проведено мобілізацію сотень тисяч громадян України.
Народ відкликнувся. Патріоти та герої України більше двох років боронять країну щоденно ризикуючи власним життям та здоров'ям, більшість з яких ніколи вже не зможуть повернутися до нормального мирного життя.
Водночас склалася ситуація неефективного використання ресурсів держави: сотні тисяч держслужбовців, військових у відставці, полісменів, працівників СБУ у відставці та інших громадян, навчених працювати зі зброєю, які утримувалися за рахунок податків -- залишились вдома або виїхали за кордон.
Дружини та діти військовослужбовців, що з березня 2022 року пішли на війну, залишились без їх підтримки.
Чинним законодавством не врегульовано питання демобілізації військовослужбовців, призваних на військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та стану війни. Звільнення з військової служби в данний час можливо лише у зв'язку із непридатністю до несення військової служби за станом здоров'я та у зв'язку зі смертю.
З метою врегулювання критично важливих питань у Верховній Раді України було ініційовано розгляд "Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку" (зареєстрований за номером 10449 від 30.01.2024), яким було передбачено врегулювання питань демобілізації.
11.04.2024 року після розгляду більше 4000 правок цей законопроект було прийнято без життєво необхідного врегулювання питання демобілізації, чим права героїв України, що вступили до лав ЗСУ та сумлінно виконують свій обов'язок із захисту суверенітету лержави, на здоров'я та безпеку були викреслені з пріоритетних. У медіа було повідомлено, що це питання буде розглядатися окремим законопроектом впродовж наступних місяців. Дана ситуація підтверджує недотримання балансу інтересів держави та громадян під час вирішення першочергових питань.
Найшвидший варіант вирішення цього питання -- врегулювання разом із іншими першочерговими питаннями, передбаченими законопроектом 10449 від 30.01.2024.
Патріоти та герої України, що відреагували на агресію російської федерації та стали на захист батьківщини заслуговують на їх заміну на полі бою, заслуговують на визначеність моменту повернення до власних сімей та реалізацію своїх конституційних прав на безпеку та здоров'я у найкоротші терміни!
Громадяни України, яких призивають на військову службу під час дії воєнного стану мають право знати кінцевий термін служби, що у свою чергу покращить проведення мобілізації.
Нормативне регулювання
Статтею 40 Конституції України визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів регулює Закон України від 02 жовтня 1996 року № 393/96-ВР «Про звернення громадян» (далі - Закон № 393/96-ВР). Цей Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.
Статтею 23-1 Закону № 393/96-ВР визначено, що громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об`єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.
Відповідно пунктами 29 та 39 частини першої ст.106 Конституції України:
"Стаття 106. Президент України:
...
29) підписує закони, прийняті Верховною Радою України;
30) має право вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів (крім законів про внесення змін до Конституції України) з наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради України".
Вимоги:
1. Враховуючи відсутність необхідності вивчення питання, а також необхідність вирішення питання у найкоротший термін -- скоротити термін розгляду до мінімального;
2. Відповідно приписів п.30 частини першої ст. 106 Конституції України ветувати "Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку" (законопроект 10449 від 30.01.2024) прийнятий Верховною Радою України 11.04.2024 без вирішення питання демобілізації та ротації військовослужбовців, призваних на військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та стану війни, з наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради України;
3. Доручити Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки разом з депутатами Верховної Ради України врегулювати питання демобілізації військовослужбовців, призваних на військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та стану війни, під час повторного розгляду законопроекту 10449 від 30.01.2024.