Як відомо, відповідно до ініціативи Президента України — Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України, підтриманої Урядом, з 1 січня 2016 року відбулося суттєве збільшення грошового забезпечення військовослужбовців всіх військових формувань, крім військовослужбовців Державної прикордонної служби України!
Найбільшим проблемним питанням на сьогодні є диспропорція розмірів грошового забезпечення військовослужбовців різних відомств, насамперед військовослужбовців Держприкордонслужби.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2008 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» державою запроваджено єдині засади у формуванні грошового забезпечення залежно від умов служби.
Проте відповідно до додаткових нормативних документів та затверджених Державним бюджетом фондів грошового забезпечення у 2013-2015 роках існувала значна диспропорція в розмірах виплат військовослужбовцям різних силових відомств.
Так, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2013 №161 здійснювалося поетапне підвищення грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил, аналогічне підвищення грошового забезпечення військовослужбовцям Національної гвардії затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2014 р. № 373, на що виділялися відповідні кошти з Державного бюджету.
У результаті в 2015 році грошове забезпечення військовослужбовця за контрактом на посаді патрульного (стрільця) в ДПСУ становило близько 2 200 грн., а у військовослужбовця (рядового) Збройних Сил та Національної гвардії грошове забезпечення досягало 3 000 грн.
Ситуація з диспропорцією розмірів грошового забезпечення особливо загострилася в умовах повної бойової готовності та сучасної обстановки, пов’язаної із військовою агресією Російської Федерації, діями радикально налаштованих незаконних збройних формувань на сході держави.
Як наслідок, існує соціальне напруження серед військовослужбовців, насамперед призваних за мобілізацією, та членів їх сімей, значно знизилася мотивація до проходження служби у Державній прикордонній службі та зросла кількість обґрунтованих звернень військовослужбовців, членів їх сімей і громадських організацій до керівництва відомства та вищих органів влади з цього приводу.
Урядом прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 704, якою нормативні умови виплати грошового забезпечення військовослужбовців-прикордонників з 1 січня 2016 року були прирівняні до військовослужбовців Збройних Сил та Національної гвардії.
Проте затверджені бюджетом на 2016 рік фонди оплати праці силових відомств не тільки не ліквідують існуючу диспропорцію, а, навпаки, поглиблюють її.
Зокрема, порівняно з 2015 роком фонд оплати праці Міністерства оборони збільшено на 48%, Національної гвардії – на 60%, ДПСУ – лише на 34%.
У результаті починаючи з січня 2016 року мінімальне грошове забезпечення військовослужбовця за контрактом Збройних Сил встановлено в розмірі 7 000 грн.
В той же час, виходячи із затвердженого прикордонному відомству фонду оплати праці, щомісячне грошове забезпечення військовослужбовця за контрактом на посаді патрульного (стрільця) в ДПСУ може бути підвищено лише на 700 грн. і становитиме 2 900 грн.
Таким чином, на сьогодні щомісячне грошове забезпечення військовослужбовців ДПСУ вдвічі нижче, ніж грошове забезпечення військовослужбовців Збройних Сил та Національної гвардії.
Це не лише унеможливлює збільшення чисельності прикордонників, що вкрай необхідно для виконання нових завдань, але й призведе до подальшого відтоку підготовлених молодших спеціалістів та офіцерів, в тому числі тих, які отримали досвід виконання бойових завдань на сході країни.
На сьогодні 2 тис. військовослужбовців постійного складу ДПСУ вже не продовжили контракт, і підлягають звільненню при завершенні особливого періоду. Окрім цього планується звільнення ще 8,7 тис. військовослужбовців, призваних за мобілізацією.
Таким чином фактична укомплектованість військовослужбовцями ДПСУ може зменшитися до 53%, що є катастрофічно низьким показником і не дасть змоги виконувати завдання з охорони та оборони державного кордону.
Додаткова потреба в коштах на ліквідацію диспропорції в розмірах грошового забезпечення становить 1 млрд. 481,4 млн. грн.
І на останнє – на сьогоднішній день не забезпечується так званий «соціальний пакет» військовослужбовця, а саме:
• призупинення видачі пайків;
• призупинення оплати проїзду військовослужбовців та ветеранів і членів їх родин до місць відпочинку (у відпустку) та зворотно;
• призупинення безкоштовного проїзду в міському транспорті;
• певні проблеми у влаштуванні дітей у садки та початкову навчальну школу;
• неможливість працевлаштування дружин та інших членів родин;
• певні труднощі з санаторно-курортним лікуванням.