ОБГРУНТУВАННЯ
доцільності та послідовності дій міської влади Києва,
спрямованих на відновлення діяльності ПАТ "КБ "ХРЕЩАТИК"
З 05.04.2016р., згідно рішення НБУ, ПАТ "КБ "ХРЕЩАТИК" було визнано неплатоспроможним і того ж самого дня до банку була введена тимчасова адміністрація Фонду гарантування вкладів населення для проведення заходів щодо можливого відновлення його діяльності, а у разі неможливості – здійснення процедури ліквідації.
Це рішення обґрунтовувалось зменшенням розміру регулятивного капіталу та невиконанням нормативів по капіталу банку.
Дана ситуація виникла у банку через миттєвий і в значній мірі – організований, а тому, відповідно, не прогнозований відтік коштів великої групи клієнтів.
Ці підприємства протягом декількох (буквально – 2-3) днів в кінці березня та на початку квітня переорієнтували основні власні грошові потоки (а це – декілька сотень мільйонів гривень!) на рахунки в інших банках, а саме – до банку"Кредит-Дніпро" та Міжнародного інвестиційного банку.
ПАТ "КБ "ХРЕЩАТИК" був вимушений оперативно припиняти виконання клієнтських платежів для юридичних осіб та суттєво обмежувати надання готівки населенню. Однак, це тільки спровокувало виникнення панічних настроїв у клієнтів та призвело до різкого зменшення надходжень на їх рахунки.
При цьому, найважливіше питання – яку позицію доцільно зайняти місту по відношенню до подальшої долі банку "ХРЕЩАТИК", який, в останні роки хоч і втратив формальні ознаки комунального банку, але, враховуючи величезний досвід обслуговування комунального господарства Києва, а також найбільшою в країні кількості розроблених та функціонуючих соціальних програм та програм забезпечення життєдіяльності міста, де-факто ніколи не припиняв бути міським банком столиці?
Існує думка, що банк "ХРЕЩАТИК" довели до сьогоднішнього стану його приватні мажоритарні акціонери, які у власних інтересах скористалися тим, що місто втратило контроль над банком, позбувшись значної частки в його акціонерному капіталі. Не вдаючись до пошуку винних, слід задатися питанням: а що, в інших приватних банках, куди зараз переведені рахунки комунальних підприємств та їх зарплатні проекти, мажоритарні акціонери з іншого тіста і не будуть у власних інтересах використовувати переваги свого домінуючого положення?
Дієвий контроль можливий тільки в тому випадку, якщо місто володіє суттєвою часткою в статутному капіталі банку, достатньою для прийняття банком будь-якого важливого рішення.
Банк, який обслуговує кошти міського бюджету та підприємств комунального сектору, повинен за організаційно-правовими ознаками бути муніципальним банком.
А от який контроль з боку міста може бути над банком "Кредит-Дніпро" або ж Міжнародним інвестиційним банком –невідомо. Навіть, при всій повазі до головних акціонерів цих банків.
Тепер про більш конкретні переваги відновлення роботи банку "ХРЕЩАТИК" та зміни його організаційно-правового статусу:
По-перше – в разі відновлення роботи банку за процедурами, що їх виконує тимчасова адміністрація ФГВН, місту, для збільшення власної частки у статутному капіталі банку, не потрібні ніякі домовленості та поступки, що їх зазвичай вимагають мажоритарні акціонери банку.
По-друге – на початковому, самому тяжкому етапі відновлення банку, коли потрібно швидко зменшити борги перед вкладниками та відновити їхню довіру, суттєвою допомогою стане вже існуюча попередня домовленість з більшістю великих та середніх вкладників банку – як юридичних, так і фізичних осіб. Ця домовленість – це їх готовність створити об’єднання вкладників-інвесторів, що є кредиторами банку на загальну суму біля одного мільярду гривень, та згодом стати акціонерами відновленого банку за процедурою або прямого переведення цієї суми боргу в акціонерний капітал банку, або – через зарахування цієї суми з початку в якості субординованого боргу, а вже потім (за згодою міста) – конвертації цих коштів в акції банку.
По-третє –на балансі банку зараз враховується нерухоме майно на суму майже 1,2 млрд. грн.: як власних офісних приміщень, такі нерухомості заставного походження. Це майно може бути реалізовано за відносно швидкою процедурою із отриманням 800 – 900 мільйонів гривень ліквідної грошової маси.
По-четверте –на балансі банку є ще один дуже коштовний об'єкт, який, за необхідності, може бути відокремлений як окремий бізнес і реалізований зовнішнім або внутрішнім інвесторам. Це – функціонуючий процесинговий центр банку з мережею банкоматів і терміналів, оціночною вартістю від 3 до 5 млн. доларів США або від 75 до 125 млн. грн.
По-п'яте – для партнерства з містом, як основним акціонером відновленого банку,не буде труднощів знайти закордонного стратегічного інвестора з метою розвитку відновленого банку.
Відновлення містом банку "ХРЕЩАТИК", а разом з цим –порятунок заощаджень величезної кількості киян та підприємств, повернеться до київської влади суттєвими репутаційними перевагами для подальшого її укріплення у столиці.