Шановний Петре Олексійовичу! В силу останніх подій вирішила звернутися до Вас із петицією відповідно до ЗУ "Про звернення громадян". Прошу Вас не ініціювати змін та не підтримувати запропонованих змін разом із БПП до ЗУ "Про прокуратуру", оскільки вони суперечать законодавству, Конституції України і здоровому глузду. Аргументую.
Статтею 2 вказаного вище Закону передбачено функції прокуратури: "1) підтримання державного обвинувачення в суді;
2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом;
3) нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство;
4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян".
Діяльність прокуратури ґрунтується на засадах:
- верховенства права та визнання людини, її життя і здоров’я, честі і гідності, недоторканності і безпеки найвищою соціальною цінністю;
- законності, справедливості, неупередженості та об’єктивності;
- незалежності прокурорів, що передбачає існування гарантій від незаконного політичного, матеріального чи іншого впливу на прокурора щодо прийняття ним рішень при виконанні службових обов’язків;
- політичної нейтральності прокуратури;
- прозорості діяльності прокуратури, що забезпечується відкритим і конкурсним зайняттям посади прокурора, вільним доступом до інформації довідкового характеру, наданням на запити інформації, якщо законом не встановлено обмежень щодо її надання;
На посаду Генерального прокурора України може бути призначений громадянин України, який:
1) має вищу юридичну освіту;
2) має стаж роботи в галузі права не менше 10 років;
3) володіє державною мовою;
4) щодо якого відсутні обставини, передбачені частиною п’ятою статті 27 цього Закону;
5) має високі морально-ділові, професійні якості та організаторські здібності.
Згідно із запропонованим Законопроектом від 12.04.2016 року №4379 у Законі України «Про прокуратуру» (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 2 – 3, ст. 12 із наступними змінами) пропонується:
1) частину першу статті 9 доповнити пунктом 9-1 такого змісту:
«9-1) за поданням Управління з розслідування злочинів, вчинених працівниками правоохоронних органів (Генеральної інспекції), направляє матеріали до Державного бюро розслідувань»;
2) у статті 27:
у частині другій слова «який має стаж роботи на посаді прокурора не менше трьох років» замінити словами «який має стаж роботи в галузі права не менше трьох років»;
у частині третій слова «який має стаж роботи на посаді прокурора не менше п'яти років» замінити словами «який має стаж роботи в галузі права не менше п'яти років»;
3) частину третю статті 40 викласти в такій редакції:
«3. На посаду Генерального прокурора України може бути призначений громадянин України, який:
1) має вищу освіту та стаж роботи в галузі права або досвід роботи у законодавчому та правоохоронному органі не менше п'яти років;
2) володіє державною мовою;
3) щодо якого відсутні обставини, передбачені частиною п'ятою статті 27 цього Закону;
4) має високі морально-ділові, професійні якості та організаторські здібності»;
Тож чи не будуть пропоновані зміни суперечити загальним засадам та принципам діяльності органів прокуратури?
Також виникає сумнів у об'єктивності та неупередженості Генерального прокурора, якщо задля його призначення змінюють законодавство. Юрій Луценко був Міністром внутрішніх справ. Це зовсім інша специфіка роботи. Прокурор здійснює представництво у суді, зокрема, у кримінальному провадженні. Хочу звернути Вашу увагу на те, що відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, а саме ст.ст. 36 та 45 стороною обвинувачення та захисту є прокурор та захисник відповідно.
Захисником є адвокат, який здійснює захист підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, виправданого, особи, стосовно якої передбачається застосування примусових заходів медичного чи виховного характеру або вирішувалося питання про їх застосування, а також особи, стосовно якої передбачається розгляд питання про видачу іноземній державі (екстрадицію).
Адвокатом може бути фізична особа, яка має повну вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи в галузі права не менше двох років, склала кваліфікаційний іспит, пройшла стажування (крім випадків, встановлених цим Законом), склала присягу адвоката України та отримала свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю (ст. 6 ЗУ "Про адвокатуру та адвокатську діяльність").
Стаття 22 КПК України передбачає змагальність сторін. У випадку, якщо прокурор не матиме спеціальної вищої юридичної освіти він не зможе апелювати до представника сторони захисту, котрий є професіоналом своєї справи. Таким чином, може бути завдана шкода громадянину та державі. Також це суперечитиме Конституції та загальним засадам кримінального процесуального законодавства.
Також, хотіла би звернути Вашу увагу на те, що стаж роботи в галузі права - стаж роботи особи за спеціальністю після здобуття нею повної вищої юридичної освіти, тож який може бути стаж у галузі права, якщо у претендента на посаду Генерального прокурора України НЕМАЄ вищої юридичної освіти?!
Стаття 8 Конституції України гарантує принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Вважаю, що такий Законопроект суперечить нормам Конституції України, а, отже, не може бути прийнятий законодавчим органом. Таке призначення Генерального прокурора України відповідно до внесених змін також вважатиметься неконституційним.
Враховуючи усе зазначене вище, ПРОШУ ВАС не ініціювати змін та не підтримувати разом із БПП змін до ЗУ "Про прокуратуру", оскільки вони суперечать законодавству, Конституції України і здоровому глузду. Натомість провести справедливий, відкритий, об'єктивний та неупереджений конкурс на зайняття посади Генерального Прокурора України. Впевнена, що серед професіоналів з юридичною освітою та стажем роботи у органах прокуратури знайдеться гідний кандидат, який зможе зайняти цей Високий Пост.