№22/240650-еп

Петиція щодо накладення вето на законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю (реєстраційний № 5344-д від 18.11.2022).

Автор (ініціатор): Бабець Марина Леонідівна
Дата оприлюднення: 22 січня 2025
Володимире Олександровичу!
15 січня 2025 року Верховна Рада України ухвалила в цілому законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю (реєстраційний № 5344-д від 18.11.2022).

Ми, громадяни України, з метою захисту прав людей з інвалідністю закликаємо Вас скористатися правом вето і не підписувати законопроєкт №5344-д, оскільки його реалізація негативно вплине на права та законні інтереси осіб з інвалідністю, їх громадські організації та засновані ними підприємства.
По-перше, процес ухвалення законопроєкту № 5344-д супроводжувався процедурними порушеннями, а саме:
- порушено вимоги частини 3 статті 91 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України»: не надано фінансово-економічне обґрунтування, про що свідчить лист Міністерства фінансів України № 09030-29-3/9065 від 04.04.2023;
- не враховані зауваження Головного юридичного управління апарату Верховної Ради України, надані листами №07/2-2024/32367 від 13.02.2024, №07/2-2024/131133 від 14.06.2024 та №07/2-2024/157617 від 16.07.2024;
- не враховані позиції більшості громадських організацій осіб з інвалідністю: проведення консультацій було суто формальним без урахування пропозицій та зауважень, наданих громадськими організаціями осіб з інвалідністю; результати напрацьовані Робочою групою по доопрацюванню цього законопроєкту під головуванням Гривка Сергія Дмитровича, були проігноровані Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
По-друге, законопроєкт № 5344-д матиме серйозні негативні наслідки як для держави, так і для самих осіб з інвалідністю:
- реалізація закону потребуватиме додаткових видатків з державного та місцевих бюджетів, зокрема для сплати внесків до Державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, у зв’язку з невиконанням нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у закладах державної чи комунальної власності, бо вони не мають вільних вакансій для працевлаштування через недофінансування (лист Міністерства фінансів України № 09030-29-3/9065 від 04.04.2023);
- суттєво скасовується фінансування заходів соціальної підтримки людей з інвалідністю за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, які наразі передбачені чинною статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», без визначення альтернативних чітких джерел їх фінансування в майбутньому;
- суперечить Конвенції про права осіб з інвалідністю, звужує зміст і обсяг існуючих прав осіб з інвалідністю, громадських організацій осіб з інвалідністю та їхніх підприємств.

Ухваленим законопроєктом №5344-д передбачено:
− скасування фінансування навчання осіб з інвалідністю, їхньої соціальної, професійної, фізкультурно-спортивної та трудової реабілітації;
− скасування фінансової підтримки на технічне оснащення діючих і нових робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, а також для створення на робочому місці особи з інвалідністю належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю, для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю, в тому числі тих підприємств, які забезпечують своєю продукцією Збройні Сили України;
− скасування через неузгодженість з Податковим кодексом України податкових пільг для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю;
− скасування норм щодо друку літератури шрифтом Брайля для незрячих громадян України та механізм фінансування виробництва такої літератури.
Натомість законопроєктом №5344-д, замість всіх цих важливих напрямків фінансування, абсолютно абстрактно передбачено, що кошти державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю використовуються на забезпечення реалізації активних програм зайнятості, заходів з підтримки працевлаштування, забезпечення надання соціальних послуг при працевлаштуванні осіб з інвалідністю, на виконання інших програм і заходів, спрямованих на соціальний захист осіб з інвалідністю.
Важливим також є те, що законопроєктом №5344-д передбачено фактичне скасування підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, а їх в Україні наразі нараховується не менше 300. Саме вони сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю. У Податковому кодексі України передбачені пільги саме для таких існуючих підприємств, а порядок їхнього отримання регулюється чинними нормами Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», які скасовуються законопроєктом № 5344-д. Це призводить до нормативної неврегульованості статусу таких підприємств.
Окрім того, законопроєктом №5344-д передбачено введення таких понять як «підприємства трудової інтеграції» та «підприємства захищеного працевлаштування», яких наразі в Україні ще не існує, але їм вже передбачені податкові пільги, якими вони будуть користуватись без будь-яких дозволів, а статус набуватимуть шляхом простого повідомлення.
Водночас Податковий кодекс України наразі ще не регулює питання надання пільг неіснуючим «підприємствам трудової інтеграції» та «підприємствам захищеного працевлаштування» і ще не відомо чи регулюватиме, бо це питання зменшення податкових надходжень, але наразі регулює питання надання пільг існуючим підприємствам громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які відповідно до норм Податкового кодексу України повинні мати дозвіл на користування пільгами, але не зможуть його отримати, бо законопроєкт №5344-д скасував інститут надання дозволів на користування пільгами, визначеними Податковим кодексом України.
Крім цього, виникає питання доцільності запровадження термінів «підприємства трудової інтеграції» та «підприємства захищеного працевлаштування» в контексті прийняття 9 січня 2025 року Верховною Радою України законопроєкту №6013 про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період, яким взагалі передбачено скасування такої організаційно-правової форми як «підприємство», що також, між іншим, турбує громадські об’єднання осіб з інвалідністю, які є засновниками підприємств об’єднань громадян, які також мають бути згідно з законопроєктом №6013 реорганізовані чи ліквідовані.
Враховуючи вищевикладене та з метою захисту прав людей з інвалідністю просимо Вас, шановний Володимире Олександровичу, скористатись правом вето і не підписувати законопроєкт №5344-д та повернути його до парламенту з зауваженнями, зокрема, щодо:
- врегулювання питання визначення конкретних альтернативних джерел фінансування для заходів, передбачених чинною статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», фінансування яких скасовується законопроектом №5344-д;
- врегулювання питання користування правом на податкові пільги для існуючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, шляхом логічного та послідовного вдосконалення законодавства, яке б за потреби розширювало можливості, а не створювало їх одним за рахунок інших, бо в ухваленому варіанті законопроєкту №5344-д не передбачено необхідних змін у податковому законодавстві.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Вороніна Оксана Миколаївна
22 квітня 2025
2.
Петришак Світлана Євгенівна
22 квітня 2025
3.
Парфелюк Любов Анатоліївна
22 квітня 2025
4.
Струк Ірина Станіславівна
22 квітня 2025
5.
Базильчук Марія Анатоліївна
22 квітня 2025
6.
Марцук Наталія Вікторівна
22 квітня 2025
7.
Забіяка Яна Олегівна
22 квітня 2025
8.
Кедрич Лілія Володимирівна
22 квітня 2025
9.
Бартош Олена Григорівна
22 квітня 2025
10.
Дубинська Іванна Іванівна
22 квітня 2025
11.
Горбатова Христина Олегівна
22 квітня 2025
12.
Костевка Вікторія Ігорівна
22 квітня 2025
13.
Рекуник Ольга Ігорівна
22 квітня 2025
14.
Стецюк Юлія Леонідівна
22 квітня 2025
15.
Штойко Юлія Василівна
22 квітня 2025
16.
Павлюченко Людмила Вікторівна
22 квітня 2025
17.
Кійко Тетяна Борисівна
22 квітня 2025
18.
Бабенко Оксана Ігорівна
22 квітня 2025
19.
Шеп'юк Олена Іванівна
22 квітня 2025
20.
Лісовий Володимир Васильович
22 квітня 2025
21.
Віннічук Надія Ростиславівна
22 квітня 2025
22.
Манойленко Марина Олександрівна
22 квітня 2025
23.
Сенів Віта Степанівна
22 квітня 2025
24.
Молочкова Анна Сергіївна
21 квітня 2025
25.
Шкирта Катерина Тарасівна
21 квітня 2025
26.
Яворська Надія Іванівна
21 квітня 2025
27.
Конокеєнко Марія Леонідівна
21 квітня 2025
28.
Горлова Тетяна Володимирівна
21 квітня 2025
29.
Невмержицька Вікторія Олександрівна
21 квітня 2025
30.
Томашевський Олександр Олегович
21 квітня 2025
10233
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено