Ми громадяни України, звертаємось до Вас з проханням розглянути питання, щодо доцільності та ефективності використання загально будинкових вузлів обліку. Встановлення таких вузлів обліку дозволено Кодексом газорозподільної мережі та Постановою Кабінету міністрів від 27 січня 2016 року № 46, але ми пропонуємо Вам розглянути використання такої системи обліку газу не зі сторони газопостачальних та газорозподільних підприємств, та не з питання необхідності балансування спожитого газу, а зі сторони споживача багатоквартирного будинку, в якому встановлено такий вузол обліку газу.
Ми висловлюємо своє бажання своєчасно сплачувати за спожитий газ, але наше бажання отримувати достовірний облік спожитого газу кожним абонентом за індивідуальним лічильником. Встановлення загально будинкового вузлу обліку не забезпечує:
- персоніфікований облік спожитого газу,
- мотивацію для економії при використанні природного газу, отже все одно сплата відбувається за колективним принципом, та при економному використанні одним чи групою споживачів зберігається значна імовірність нераціональних витрат природного газу іншими споживачами для будь яких цілей (опалення житлових приміщень у зимовий період за допомогою кухонних плит та духової шафи, використання природного газу для підігріву води на кухонній плиті, використання природного газу для підігріву води з метою прання білизни). Можливості не сплачувати за таке використання, мотивує споживача до вирішення своїх проблем шляхом розподілу платежів на мешканців будинку, та надає мотивації для порушень правил безпеки при використанні плит для приготування їжі не за призначенням.
- мотивацію газорозподільного підприємства до належного виконання своїх обов’язків, щодо контролю витоків після будинкового вузла обліку, бо в такій ситуації за витоки газу сплачують мешканці багатоквартирного будинку.
Відповідно до тимчасового положення про порядок розрахунку за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загально будинкового вузлу обліку:
«Власник (власники) будинку (будинків) (квартир), особа, відповідальна за експлуатацію будинку (будинків) (далі - експлуатаційна організація), балансоутримувач будинку (будинків) тощо та оператор газорозподільної системи зобов'язані врегулювати між собою договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирі (далі - квартирні лічильники газу) (за їх наявності), а також забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку»
Але коли лічильник знаходиться не на території під контролем споживача, не у його квартирі, а зовні будинку - не існує дієвого механізму забезпечення збереження цілісності такого будинкового вузлу обліку. Ні споживачі, ні балансоутримовач не має змоги забезпечити сумлінне збереження вузлу обліку,що спричиняє нашу відмову приймати на себе такі зобов’язання.
Правила розрахунку передбачають можливість припинення газопостачання цілому будинку у разі відсутності договірних відносин про зняття показань будинкового та індивідуальних лічильників споживачів та забезпеченні можливості встановлення такого будинкового лічильнику «У разі не врегулювання зазначених питань газопостачання такому будинку, групі будинків, групі споживачів може бути припинено відповідно до законодавства.» Адже ця вимога всупереч Закону України «Про комерційний облік природного газу» де передбачено ст. 2 термін для встановлення засобів обліку для споживачів, що використовують газ для приготування їжі (тільки плита) в термін до 01 січня 2018 року. Адже, вже сьогодні газорозподільне підприємство погрожує припиненням газопостачання будинків в разі відмови у встановленні загальнобудиноквих вузлів обліку.
«У разі незгоди власника квартири (будинку) розраховуватися за спожитий газ за показаннями будинкового вузла обліку на будинок (групу будинків) він може встановити квартирний лічильник газу (вузол обліку) окремо на квартиру (будинок) за власні кошти.»
Сумлінний споживач, який бажає економити витрати природного газу, за вимогою цього документу, не має права забезпечити індивідуальний облік за рахунок коштів газорозподільного підприємства, та поставлений в умови, коли буде отримувати збитки за рахунок небажання забезпечити економію іншими споживачами.
Також багато питань у споживачів багатоквартирних будинків виникає з приводу не відповідності інформації про кількість зареєстрованих мешканців та фактично проживаючих за адресою. Це не обов’язок мешканців дізнаватися та контролювати відповідність кількості прописаних та кількість фактично проживаючих. Та і жодна організація не має право надавати таку інформацію за запитам стороннім особам. Саме це унеможливлює об’єктивний розрахунок індивідуального платежу на квартиру. Такий спосіб обліку відкрито демонструє бажання уряду допомогти газорозподільним та газопостачальним підприємствам у балансуванні обсягів газу газорозподільних мереж, ігноруючи інтереси та права споживача природного газу.
Суму індивідуального платежу з такою системою обліку мешканці багатоквартирного будинку не зможуть проконтролювати за рахунок складності у розрахунках, бо для контролю споживач повинен отримувати не тільки данні вузлу обліку встановленого на будинок, а і обсяги спожитого природного газу за кожною квартирою, де встановлений індивідуальний лічильник природного газу, потрібні вичерпні дані по кількості зареєстрованих за кожною квартирою. Надання таких даних – це розголошення персональної інформації, та ми висловлюємо свою категоричну незгоду на неконтрольовану передачу персональних даних іншим споживачам (навіть сусідам) для розрахунків за природний газ. Постійні коригування, що передбачені цим порядком розрахунку з приводу не надання своєчасно показань лічильників,споживачами з індивідуальними лічильниками остаточно заплутають споживача у розрахунках. Саме така система забезпечить корупційні можливості у газопостачальних та газорозподільних підприємства у обліку газу. Споживачу потрібні значні витрати часу для контролю нарахування за особовим рахунком та виникають складнощі дізнатися суму платежу у поточному місяці.
Тимчасовим положенням не розглядаються випадки, коли споживач, що не належить до об’єднаної групи, яка обчислюється за загально будинковим вузлом обліку ( використовує газ комплексно), матиме проблему зі своїм індивідуальним лічильником після проведення періодичної повірки та газорозподільне підприємство не зможе забезпечити облік газу цьому споживачу. Такі випадки відсутності лічильників газу для термінового встановлення у газорозподільного підприємства мають масові ознаки. Просимо вивчити статистичні данні від газорозподільних підприємств.
Також ми стурбовані чисельними випадками незаконних порушень цілісності пломб лічильників газу споживачами з метою несанкціонованого відбору природного газу. Просимо запросити статистику у газорозподільних підприємств про кількість складених актів про такі зловживання. А яким чином можуть бути захищені споживачі природного газу в будинках, де встановлений загально будинковий вузол обліку від таких споживачів сусідів. Адже у такому випадку сплачувати за вкрадений газ доведеться іншим споживачам, а газорозподільна компанія не матиме проблем з балансуванням.
Відносно пункту «За відсутності зареєстрованих у квартирі, іншому ізольованому житловому приміщенні осіб та відомостей щодо офіційного припинення газопостачання на квартиру (будинок) облік спожитого газу здійснюється з розрахунку на одну особу.»
Ця вимога автоматично спричиняє збитки споживача на користь газорозподільних підприємств,що мають ознаки монопольного становища. Споживач який з будь якою метою ( відрядження,відпочинок, подорож та ін..) отримує збитку у сумі нарахувань за неспожитий газ протягом розрахункового періоду, або у вартості робіт монополісту з відключення ( пломбування) та підключення ( роз пломбування) за ініціативою споживача орієнтовно від 150 до 250 гривень. Просимо Антимонопольний комітет України надати свій коментар відносно такої вимоги у Тимчасовому положенні.
Отже, за нашим висновком розроблене тимчасове положення та принцип використання багатоквартирних вузлів обліку газу не забезпечує захист прав споживачів та відкрито демонструє лобіювання урядом інтересів монопольних газорозподільних компаній з метою оптимізації витрат на встановлення лічильників газу.
Просимо Вас сприяти законодавчому зобов’язанню у забезпечені індивідуального обліку природного газу для всіх споживачів до 1 січня 2018 року, та можливість використання загально будинкових вузлів обліку виключно за згодою мешканців будинку.
Відсутність рішень на захист прав споживачів викликає соціальний резонанс у суспільстві та формує негативне відношення до уряду України та відповідних міністерств, що не припустимо у скритний час та період проведення реформ направлених на забезпечення економії у використанні енергоресурсів.