Відповідно до зазначеної постанови КМУ від 06 квітня 2016 року № 292, суттєво звужуються розміри посадових окладів працівників апаратів місцевого суду в порівнянні з посадовими окладами керівних працівників і спеціалістів місцевого суду, встановленого додатком 47 до Постанови КМУ № 268 від 09 березня 2006 року (яка до теперішнього часу є чинною для державних службовців апарату суду, окрім помічників суддів, голови та заступників голів судів), а саме: посадовий оклад керівника апарату місцевого суду, посаду якого віднесено до 4 групи оплати праці, встановлено в розмірі 4 824 гривні замість 7 250 гривень, заступника керівника апарату, посаду якого віднесено до 5 групи оплати праці, — 3 963 гривні замість 5 800 гривень, головних спеціалістів, посади яких віднесено до 7 групи оплати праці - 2 585 гривень замість 5 800 гривень, старших секретарів суду, старшого судового розпорядника, секретарів судових засідань, посаду яких віднесено до 8 групи оплати праці - 2 240 гривень замість 4 350 гривень, консультантів, секретарів суду, судових розпорядників, посаду яких віднесено до 9 групи оплати праці - 1 723 гривень замість 4 350 гривень.
За змістом частин 2 та 3 статті 22 Конституції України конституційні права гарантуються і не можуть бути скасовані, а держава повинна утримуватись від прийняття будь-яких актів, які б призводили до скасування чи звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод.
Відповідно до ч. З ст. 51 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-УПІ схема посадових окладів на посадах державної служби визначається щороку Кабінетом Міністрів України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік з урахуванням юрисдикції державних органів, а також виходячи з того, що мінімальний розмір посадового окладу групи 1 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, становить не більше семи мінімальних розмірів посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.
Законом України «Про державну службу» (стаття 50) визначено, що держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов'язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи.
Проте працівники апарату місцевих судів, які понад рік чекали приведення Кабінетом міністрів України законодавчих актів у відповідність із Законом України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-УІІ, з метою забезпечення збільшення видатків Державного бюджету України на оплату праці працівників апаратів судів та встановлення їм посадових окладів у розмірі, не меншому за передбачені Законом України «Про судоустрій і статус суддів», і яким лише з 01 січня 2016 року почали стовідсотково нараховувати посадові оклади у нових (підвищених) розмірах відповідно до ч. 2 ст. 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» та додатка 47 до Постанови КМУ № 268, знову ж таки опинилися в ситуації практично дворічної давнини, коли при наявності спеціальної норми, встановленої додатком 47 до Постанови КМУ № 268, держава змушує отримувати заробітну плату, визначену загальною постановою КМУ № 292, яка суттєво звужує та погіршує існуючи права на гідну заробітну плату державного службовця апарату місцевого суду.
Слід звернути увагу, що залучення до роботи в апараті суду та стимулювання вже працюючих висококваліфікованих фахівців для запобігання постійної зміни працівників, що суттєво впливає на якість надання судових послуг та зменшення довіри громадськості до суду, є одним із стратегічних питань розвитку судової системи України в цілому. Вирішення даного питання залежить від запровадження законодавчих гарантій належної оплати праці.
Як вбачається із викладеного вище, законодавчі гарантії належної оплати праці працівників апарату суду на даний час в нашій державі відсутні. Крім того, під гучними гаслами євроінтеграції, новий Уряд та представники законодавчої гілки влади дозволяють собі суттєво звужувати права представників судової гілки влади на гідну оплату їхньої праці, що також є неприпустимим з точки зору розподілу та балансу влади в нашій країні.
Водночас, із загальнодоступних джерел всесвітньої мережі Інтернет, а саме із статті під заголовком «Парубій підтримує рішення збільшити депутатам зарплату», яку розміщено 16 травня 2016 року на сторінці електронного видання «Українська правда» вбачається, що спікер Верховної Ради Андрій Парубій підтримує рішення попереднього спікера Володимира Гройсмана підвищити депутатам заробітну плату з 6 109 гривень до 17 425 гривень і не має наміру його скасовувати. Про це він сказав в інтерв'ю "Українським новинам". Як зазначено у статті, яка опублікована 16 травня 2016 року на «Українській правді»: «Парубій пояснив, що одним з головних застережень європейських експертів у боротьбі з корупцією є забезпечення чиновникам гідної зарплати паралельно з введенням каральних заходів, тому він вважає популізмом оголошення про боротьбу з корупцією при відсутності гідних зарплат для чиновників».
Вказане вкотре підкреслює несправедливу та дискримінаційну політику держави щодо права на гідну заробітну плату працівників апаратів судів України, які, в основному, є державними службовцями, і від кваліфікованої і професійної роботи яких, залежить вісімдесят відсотків належної роботи кожного суду в цілому, посадовий оклад яких суттєво зменшується та залишається на мізерному рівні, що не відповідає вимогам статті 50 Закону України «Про державну службу».
Заробітна плата є основним джерелом доходів державних службовців. Відповідно до заборон, установлених Законом України «Про засади запобігання корупції» від 07.04.2011 № 3206-УІ, державний службовець позбавлений можливості отримувати додатковий прибуток від суміщення діяльності на державній службі з іншими видами оплачуваної діяльності, окрім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту. Підприємницька діяльність також заборонена, що є складовою антикорупційної політики.
Крім того, в реаліях сьогодення (темпи поглиблення економічної кризи, стрімке зростання цін на комунальні тарифи й товари першої необхідності тощо) розмір заробітної плати працівників апарату суду, запропонований постановою КМУ від 06 квітня 2016 року № 292, не лише не забезпечує належний рівень їхнього життя і суперечить вимогам часу а, найголовніше, не відповідає тим обсягам роботи та величезній відповідальності, які «лягають на плечі» державним службовцям під час виконання своїх службових обов'язків, принижує їх гідність та зводить нанівець всі сподівання працівників апарату суду на належне відношення та оцінку їхньої кропіткої та значущої для нашої держави праці.
При цьому слід зазначити, що відповідно до наявної на офіційному веб-порталі «Верховна Рада України» інформації, 04 березня 2016 року за № 4180 зареєстровано Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення окремих положень законодавства з питань судоустрою і статусу суддів. Вказаним проектом запропоновано нову редакцію статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», якою відновлено порушені права працівників апарату суду в частині належної оплати праці. Даним Проектом Закону усунуто порушення статті 22 Конституції України та забезпечено її виконання.
Зокрема, в запропонованій редакції статті Закону України «Про судоустрій і статус суддів» зазначено, що розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до найнижчої за умовами оплати праці посади державної служби, установлюється в розмірі 0,3 посадового окладу судді відповідного суду. Розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до найвищої за умовами оплати праці посади державної службщ установлюється в розмірі 1,2 посадового окладу судді місцевого суду. Розмір посадових окладів інших працівників в апараті суду збільшується на відповідний коефіцієнт пропорційно посадовим окладам працівників, посади яких віднесені до попередньої за умовами оплати праці посади державної служби в такому суді.
За умови прийняття за основу та в цілому вказаного законопроекту, розміри посадових окладів працівників апарату суду забезпечать достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов'язків, заохотять їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи.
Ми усвідомлюємо, що держава переживає нелегкий період свого розвитку, який потребує від усіх громадян розуміння складної економічної ситуації. Разом з тим, ми виступаємо проти соціальної несправедливості й вимагаємо поваги до своєї щоденної, не менш важливої для судової системи, праці.
Очевидним видається припущення про те, що при встановлених на даний час постановою КМУ від 06 квітня 2016 року № 292 розмірах окладів працівників суду у судовій системі в декілька разів зросте кількість звільнень працівників апаратів, серйозними проблемами стануть плинність кадрів та брак досвідчених фахівців. Це неодмінно призведе до суттєвого погіршення роботи всіх органів судової влади у державі.
Низький рівень заробітної плати й високі вимоги до кандидатів на посади державних службовців не мотивують до влаштування на вакантні посади працівників апарату суду.
Гідна заробітна плата працівників апарату суду — не тільки запорука належного рівня судової діяльності. Це і стабільні відрахування з бюджету для формування соціальних фондів та забезпечення соціального захисту населення.
З огляду на вищенаведене, з метою збереження досвідчених кадрів, гідної оцінки праці висококваліфікованих фахівців у судових установах та запобігання погіршенню якості роботи судів через плинність кадрів, просимо Вас:
- вжити заходів (посприяти) щодо розгляду та прийняття Верховною Радою України Проекту Закону № 4180 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення окремих положень законодавства з питань судоустрою і статусу суддів, зокрема, в частині затвердження нової редакції статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», якою розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до найвищої за умовами оплати праці посади державної служби, установлюється в розмірі 1,2 посадового окладу судді місцевого суду, а розмір посадових окладів інших працівників в апараті суду збільшується на відповідний коефіцієнт пропорційно посадовим окладам працівників, посади яких віднесені до попередньої за умовами оплати праці посади державної служби в такому суді;
- внести поправки, якими виключити із пункту 18 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-УІП посилання в частині виключення абзацу 2 частини 1 статті 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» (Матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи);
- вжити невідкладних заходів щодо закріплення законодавчих гарантії належної оплати праці працівників апарату суду шляхом повернення в дію частини 2 статті 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» та врегулювання оплати праці працівників апарату місцевих судів постановою КМУ від 09.03.2006р. №268, замість постанови КМУ від 06 квітня 2016 року № 292.