Шановний Пане Президенте,
Я, громадянка України і мешканка Києва Іванна Малій звертаюсь до вас як гаранта дотримання законів Конституції та законів України і прошу захистити конституційні права і свободи людей з інвалідністю та всіх маломобільних груп населення. Захистити право на вільне пересування!
Цією петицією я звертаю вашу увагу на неспроможність центральних органів виконавчої влади, представників виконавчої влади Києва забезпечити киян базовою інфраструктурою для досягнення безбарʼєрності та інклюзивності нашого публічного простору, та прошу вашого втручання у вирішення цієї проблеми і внесення відповідних змін до указу Президента України №533/2020 “Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні”.
Мова про організацію наземного переходів в містах України і одним з найвідоміших прикладів цього є перехід від метро «Університет» до вулиці Пирогова через бульвар Тараса Шевченка у Шевченківському районі міста Києва. Це питання безпосередньо стосується реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року, затвердженої Указом Президента України №533/2020, і потребує вашої уваги на найвищому рівні.Відсутність результату протягом років, недієздатність і відсутність ініціативи у відповідальних посадовців, шкода для прав громадян, зокрема для всіх маломобільних груп населення (МГН) вимагає уваги та втручання саме на рівні Президента України.
Стисла передісторія:
До 1985 року на перетині вулиць Пирогова і бульвару Тараса Шевченка існувало автомобільне перехрестя з регульованим наземним пішохідним переходом. Цього ж року був введений в експлуатацію підземний перехід від станції метро «Університет» до вулиці Пирогова.
У 2017 році Київська міська рада прийняла рішення про стратегію Києва до 2025 року, підписане Київським міським головою Віталієм Кличком. Згідно з ним, Київ бере курс на створення безбарʼєрного, комфортного та безпечного пішохідного простору, доступного для всіх, і зобовʼязується збільшувати кількість регульованих наземних переходів.
В 2019 році проєкт створення наземного переходу став переможцем Громадського бюджету міста Києва 2020 року, а Київська міська рада виділила 402 тисячі гривень на облаштування цього переходу згідно з Бюджетом міста Києва на 2020 рік.
З того часу і по сьогодні Управління патрульної поліції в місті Києві відмовляється погоджувати схему організації дорожнього руху для цього переходу без вказання конкретних зауважень до виконаної схеми. Станом на жовтень 2025-го року таких необґрунтованих відмов, висловлених представниками поліції, було щонайменше 9.
Будь-які зусилля з боку представників громадянського суспільства, депутатів Київської міської ради (в тому числі від фракції «Слуга Народу»), міської влади і навіть очільника Київської міської військової адміністрації не мали успіху через позицію Управління патрульної поліції в місті Києві.
Станом на зараз для того, щоб перейти на інший бік вулиці, треба подолати 79 сходинок, що дорівнює висоті 5-поверхового будинку. Така ситуація у самому центрі Києва свідчить про небажання органів влади розвивати інклюзивний і безбарʼєрний публічний простір, що фактично блокує реалізацію державної політики безбарʼєрності..
Питання набуває актуальності не лише із загально-урбаністичних уявлень, а і цілком практичної потреби забезпечити права і комфорт тисяч киян і гостей столиці, що отримали інвалідність і стали маломобільними внаслідок російської агресії. Мова, зокрема, про поранених військовослужбовців, ветеранів бойових дій, цивільних жертв російських обстрілів тощо.
Безбарʼєрність визнана одним із провідних принципів державної політики на рівні Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. Згідно з дослідженням Міністерства молоді та спорту від 2024 року, 83% українців вважають безбарʼєрність новою цінністю. Цей напрямок також є пріоритетним у діяльності Першої леді України Олени Зеленської.
На жаль, реалізація принципу безбарʼєрності на найпростішому прикладі наземного переходу в центрі Києва роками блокується представниками центральних органів виконавчої влади, зокрема, Управління патрульної поліції в місті Києві, що входить до вертикалі Міністерства внутрішніх справ України. Це лише один із найвідоміших прикладів, хоча всього по Києву їх можна нарахувати десятки. По Україні, ймовірно, сотні.
Також хочу зауважити, що цей перехід розміщений в межах безбар'єрного маршруту, який реалізується, в межах флагманського проєкту Мінрозвитку. Сам проект є частиною ініціативи першої леді Олени Зеленської "Безбар'єрність".
Отже, зважаючи на порушення прав українців на безбарʼєрний простір і пряме перешкоджання представників центральної влади, прошу вас:
1) Внести зміни до указу Президента України №533/2020 “Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні” з метою стимулювання облаштування наземних пішохідних переходів у містах України.
2) Доручити Кабінету Міністрів України і, зокрема, вертикалі Міністерства внутрішніх справ України, забезпечити реалізацію проєкту наземного переходу від метро «Університет» до вулиці Пирогова через бульвар Тараса Шевченка.
3) Забезпечити державну підтримку подібних ініціатив по всій території України і сприяння центральної влади в їхній реалізації.
З повагою і вірою в цінність безбарʼєрного публічного простору,
Іванна Малій.