Поширеною практикою останнього десятиліття стало те, що зміни до Податкового кодексу вносяться Верховною Радою України у будь-який час протягом року, а іноді і в останні дні грудня, «під ялинку».
Найсвіжішими прикладами таких змін є Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» № 909-VIII, яким було збільшено низку ставок податків і зборів, змінено об’єкти оподаткування, пільги щодо сплати податків тощо.
Цей Закон був прийнятий парламентом 24 грудня 2015 року, а офіційно оприлюднений 31 грудня 2015 року, тобто менше, ніж за добу до вступу його норм в дію.
Проте, відповідно до підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України Зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Систематичне порушення цієї вимоги Податкового кодексу України вже стало ганебною традицією, яку не можна ані пояснити, ані виправдати.
Адже платники податків мають право вчасно і заздалегідь дізнатися скільки держава збирається витягти з їхніх кишень.
На жаль, подання змін в останні хвилини року робиться, як правило, для того, аби нашвидкуруч «протягнути» збільшення податкового навантаження чи то у формі податків, чи то у формі складнішого адміністрування.
Для відновлення систематично порушеного права платників податків України вимагаємо від Президента України запровадити практику неухильного застосування права вето щодо будь-яких законодавчих актів, прийнятих із порушенням строків, встановлених підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України.