ПРЕЗИДЕНТУ УКРАЇНИ
Петру Порошенко
ЗВЕРНЕННЯ
Про необхідність впровадження «Національної політики щодо профілактики діабету та забезпечення допомоги хворим на цукровий діабет на період до 2025 року»
Визнаючи загрозу,що становить епідемія діабету для всього людства, 20 грудня 2006 року Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй прийняла Резолюцію 61/25 про Всесвітній День Діабету, де закликає уряди всіх держав-членів ООН розвивати національні політики щодо профілактики та лікування діабету. Вперше уряди всіх країн визнали, що неінфекційне захворювання становить для світу не меншу загрозу, ніж СНІД чи туберкульоз.
За даними «Глобального звіту по діабету ВООЗ, 2016» діабет є причиною 1,5 мільйона смертей у 2012 році. Вищий за оптимальний рівень глюкози в крові був відповідальним за додаткові 2,2 мільйона випадків смерті від серцево-судинних захворювань, хронічних захворювань нирок, а також туберкульозу. В цілому у світі 3,7 мільйона смертей, пов'язаних з підвищеним рівнем глюкози в крові в 2012 році. Близько 627 000 осіб у віці 20 - 79 років померло від діабету протягом 2015 року в Європі. Понад чверть (26,3%) цих смертей у віці до 60 років.
Україна не є винятком. За офіційними даними становище в Україні критичне: маємо 1, 38 млн. осіб з діабетом; за оцінками експертів реальна цифра вища вдвічі. Сьогодні в Україні спостерігається постійне зростання рівня смертності, і цукровий діабет робить значний внесок в цей процес. Пояснити таке становище лише економічною кризою неможливо. Аналіз демографічного та економічного розвитку України з огляду на крос-національну перспективу показує, що є десятки країн з меншим ВВП на душу населення, проте з більш позитивною ситуацією відносно смертності та тривалості життя людей з діабетом. Це зумовлено тим, що в цих країнах належну увагу запровадженню Національних програмам «Цукровий діабет». Вісімдесят вісім відсотків країн світу (156 країн) повідомляють про наявність національної політики, програми або стратегії по діабету.
Виконання Комплексних програм «Цукровий діабет» 1999-2007 рр. та 2009-2013 рр. дозволило нашій країні досягти важливих результатів. Проте вирішення питання ефективної допомоги хворим на цукровий діабет більш комплексне, ніж забезпечення мінімальних вимог задля виживання. Під ефективною допомогою в усьому світі розуміють комплекс заходів, направлений на досягнення цільових показників лікування та зменшення тривалості і кількості випадків непрацездатності, зниження рівня смертності від проблем, пов'язаних із діабетом.
Наразі ситуація в Україні є небезпечною. Відсутність Програми, яка б забезпечувала дієвий, економічно обґрунтований механізм надання діабетичної допомоги і координацію процесу на центральному і на регіональному рівнях, створює передумови для вкрай негативних наслідків. Накопичується значна кількість невирішених проблем. Регулювання практичних заходів в сегменті допомоги людям із цукровим діабетом відбувається у відповідності до не виважених законодавчих ініціатив. Поза увагою залишилися заходи з первинної, вторинної і третинної профілактики діабету. Недооцінюється значення та економічна доцільність ранньої діагностики діабету та його ускладнень (діабетична ретинопатія, діабетична стопа і т.і.). Туберкульоз і діабет – ця поєднана епідемія (більш поширена ніж поєднана патологія ТБ і ВІЧ) є реальною загрозою для нашого населення, але в країні немає плану заходів щодо вирішення цієї проблеми. За наявності двох академічних інститутів, що працюють над ендокринологічною тематикою (Київ, Харків) не забезпечено науковий супровід діабетичної допомоги. Це зумовлено відсутністю централізованої політики. Як наслідок, створено передумови для неефективного використання цільових коштів. Найважливішою помилкою є відсутність оцінки результатів реалізації заходів та їх економічної ефективності. В процесі розробки програмних документів не вистачає прагматизму, використання методів математичного моделювання.
З метою запобігання надзвичайних ситуацій та для зменшення загрози людським та матеріальним ресурсам країни пропонуємо:
• Актуалізувати, зважаючи на сучасні рекомендації IDF і реальну економічну ситуацію в країні, проект «Національної політики забезпечення допомоги хворим на цукровий діабет на період до 2025 року».
• Прийняти реальний в план дій щодо реалізації НДП, який побудовано на основі системного аналізу із використанням актуальних технологій математичного моделювання.
В зв'язку з вище викладеним, вважаємо за доцільне звернути Вашу на необхідність віднести цукровий діабет до числа пріоритетів охорони здоров'я України і надати офіційне Доручення відносно розробки та впровадження «Національної політики щодо профілактики діабету та забезпечення сучасним рівнем допомоги хворих на цукровий діабет на період до 2025 року».