07.06.2017 року Кабінетом Міністрів України Постановою № 413 було затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними (надалі - Стратегія).
У вказаній Стратегії міститься «Система організації процесу виконання Стратегії», яка закріплює новий порядок тримання земельних ділянок в рамках безкоштовної приватизації за формулою: Sбп=Sаук х 0,25, де Sбп – площа земельних ділянок, яку пропонується передати безоплатно у власність на території відповідної області; Sаук – площа земельних ділянок, право оренди на яку було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу.
Вважаємо, що вказана Стратегія затверджена Кабінетом Міністрів України в супереч положенням Конституції України, Земельного кодексу України та ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», з огляду на наступне.
Відповідно до п. 14 ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.
У ст. 121 Земельного кодексу України встановлено розміри земельних ділянок, які в межах безоплатної приватизації мають право отримати громадяни України.
Вищевказані закони не передбачають жодних формул щодо визначення коєфіцієнтів кількості земельних ділянок, що можуть бути видані в рамках безкоштовної приватизації.
Таким чином, земельні ділянки, у відповідності до Земельного кодексу, мають право отримати усі громадяни України, а учасники АТО окремі категорії земельних ділянок – першочергово.
Отже незрозуміло, яким чином та чи на законних підставах, будуть надаватись відмови у отриманні земельних ділянок учасникам АТО, якщо кількість земельних ділянок, на які будуть подані заяви учасників АТО про надання дозволу на розробку проектно-технічної документації, буде більше, ніж коефіцієнт Sбп за формулою, визначеною у Стратегії?
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Конституції України, при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Від затвердженої Кабінетом Міністрів України в супереч ст. 22 Конституції України, Стратегії, яка технічно суперечить Земельному кодексу України, ЗУ «Про оренду землі» та ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», тисячі героїв АТО - захисників України були позбавлені законного та виборного кров’ю на Сході України права на отримання земельних ділянок.
З огляду на те, що це була майже єдина дійсно працююча пільга учасників АТО в Державі, затвердження вищевказаної Стратегії та її результат у вигляді зупинення оформлення права власності на земельні ділянки учасникам АТО, може призвести до соціальної напруженості, в першу чергу серед героїв України – учасників АТО, результати якої, об’єктивно, важко передбачити.
Враховуючи вищевикладене, і в той же час, розуміючи важливість Земельної реформи, просимо врахувати позицію учасників АТО, та скасувати або переглянути Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними затверджену Постановою Кабінету Міністрів України № 413 від 07.06.2017 року, а саме: скасувати формулу визначення розміру коєфіцієнта земельних ділянок, що передаються в межах норм безоплатної приватизації на території відповідної області, або встановити коєфіцієнт земельних ділянок, що передаються учасникам АТО у розмірі 100%.