Звертаюсь до Вас з проханням подання до Верховної Ради України ряду законопроектів щодо можливості допуску представництва інтересів органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах юристом, юрисконсультом, який перебуває у трудових відносинах з органами державної влади або місцевого самоврядування.
Проблема яка виникла
На кожному підприємстві, установі, організації посада юриста або юрисконсульта вводиться в більшості з метою представництва інтересів юридичної особи в суді. Дана посада передбачає таку вимогу як наявність вищої освіти за спеціальністю правознавство. Тобто основною діяльністю юристів, юрисконсультів органів державної влади та органів місцевого самоврядування є представництво інтересів даних органів в судах різних інстанцій.
Прийняття законодавцем нормативних актів, зокрема змін до Конституції України в частині представництва інтересів в судах, які спрямовані на надання кваліфікованої на належному рівні правової допомоги (яка буде надаватись виключно адвокатами) є необхідним кроком на шляху вступу України до Європейського Союзу. Однак з даною позицією погодиться не кожен правознавець.
Так, з 01.01.2020 згідно з підпунктом 11 пункту 16-1 Перехідних положень Конституції України, представництво, відповідно до пункту 3 частини першої статті 131-1 та статті 131-2 Конституції, органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах буде здійснюватись виключно прокурорами або адвокатами, що призведе до відсутності потреби органів державної влади та органів місцевого самоврядування в юристах, юрисконсультах, тобто, кажучи простими словами, дані посади будуть скорочені, оскільки більшу частину роботи за них буде виконувати адвокат з яким установа вимушена буде укласти договір.
На практиці ми зтикаємось з проблемою, що якщо навіть у юриста, юрисконсульта який працює в державній установі чи в органах місцевого самоврядування є свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю і він в досконалості знайомий з особливостями юридичного супроводу діяльності зазначених органів, він буде підлягати скороченню. Єдиним виходом для нього буде після звільнення поновити право на заняття адвокатською діяльністю та на загальних умовах укласти цивільно-правовий договір з органом в якому він працював, оскільки адвокату заборонено п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» суміщати свою діяльність з державною службою та службою в органах місцевого самоврядування. Це призведе до втрати досить кваліфікованих спеціалістів та заміщення їх адвокатами, які не знайомі з особливостями роботи та виконання посадових обов’язків в сфері державної служби та служби в органах місцевого самоврядування. Тобто на практиці відбудеться наступне, ті ж самі юристи, юрисконсульти, які мали зупинене право на заняття адвокатською діяльністю намагатимуться після свого звільнення укласти договори з органами державної влади та місцевого самоврядування та виконувати по суті ту ж саму роботу. Оскільки поновлення права на зайняття адвокатською діяльністю потребуватиме деякого часу, установи вже укладуть вищезазначені договори з іншими адвокатами. Юристи, юрисконсульти, які не матимуть зупиненого права на заняття адвокатською діяльністю будуть звільнені, оскільки потреби в них не буде і єдиним шляхом для них буде отримання свідоцтва на право зайняття адвокатською діяльністю.
Обґрунтування шляху вирішення даної проблеми
Як вже зазначалось після 1 січня 2020 року представництво інтересів органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах може здійснювати лише адвокат, або прокурор, якщо він вбачатиме, що інтереси держави вимагають захисту прав певного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, (про що також зазначає Постанова пленуму Вищого Адміністративного суду України № 5 13.03.2017).
Враховуючи вищезазначене, звертаюсь до Вас з проханням подання до Верховної Ради України ряду законопроектів які б вирішили висвітлену проблему яка виникне з 01.01.2020.
Для себе бачу наступні шляхи вирішення.
Перший шлях – який би дозволив здійснювати представництво інтересів органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах юристом, юрисконсультом з яким органом державної влади, органом місцевого самоврядування укладено трудовий договір. Як це відбувається на даний час, тобто представництво за законом або за дорученням.
Другий шлях – який би дозволив здійснювати представництво інтересів органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах юристом, юрисконсультом який має свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю з яким органом державної влади або органом місцевого самоврядування укладено трудовий договір.
Третій шлях – який би дозволив здійснювати представництво інтересів органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах юристом, юрисконсультом, який має свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю, який перебуває у трудових відносинах з органами державної влади та місцевого самоврядування, за умови укладення з органом державної влади та органом місцевого самоврядування договору про правову допомогу у відповідності до вимог ст.ст. 26, 27 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».