В Україні вже зараз проходить реформа децентралізації, мета якої – надання більших повноважень територіальним громадам в особі їх органів і посадових осіб. В контексті цього доцільним була б передача органам місцевого самоврядування певних функцій з охорони правопорядку шляхом надання права на створення власних правоохоронних органів – муніципальних поліцій. Більш того, зробити висновок про існування такої необхідності можна, проаналізувавши досвід деяких українських міст і сіл, які вже створили свої муніципальні органи правопорядку, зокрема м.Дніпра, м.Чернігова, м.Ірпіні, м.Львова та інших, де діють муніципальні варти.
Перш за все, для забезпечення діяльності муніципальної поліції необхідна розробка і прийняття відповідного закону про муніципальну поліцію. Поряд з тим необхідно внести зміни до Закону України «Про Національну поліцію», зокрема до Розділів І (Загальні положення), ІІІ (Система поліції та статус поліцейських), ІV (Повноваження поліції), що вказуватиме на розподіл повноважень між муніципальною і національною поліцією, до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що передбачають серед повноважень місцевого самоврядування можливість створення власних органів з охорони правопорядку, а також до Глави 17 Кодексу України про адміністративні правопорушення та надати можливість муніципальній поліції притягати до адміністративної відповідальності осіб, що вчинили певні правопорушення (наприклад, правопорушення, що посягають на громадський порядок і громадську безпеку, правопорушення в галузі благоустрою).
Ураховуючи досвід європейських країн, у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» слід закріпити, що створення муніципальної поліції є правом, а не обов’язком відповідної територіальної громади. Відповідний орган повинен створюватися відповідною місцевою радою, яка одночасно б встановлювала його структуру. Законодавчо також треба визначити можливість створення спільної муніципальної поліції одразу декількома територіальними громадами, а у разі не створення муніципальної поліції її функції повинна виконувати Національна поліція.
Начальник відповідної муніципальної поліції та його заступники повинні призначатися місцевою радою з обов’язковим погодженням з керівником обласного управління Міністерства внутрішніх справ. Необхідним також є наявність у керівника та його заступників досвіду роботи в правоохоронних органах щонайменше п’ять років, що буде виступати гарантією професіоналізму. Для інших працівників муніципальної поліції (крім керівних посад) можна встановити ті ж вимоги, що і до працівників Національної поліції, а саме громадянство Україні, 18 років, володіння державною мовою та повна загальна середня освіта.
Міністерство внутрішніх справ повинно здійснювати загальний нагляд за діяльністю муніципальної поліції та у разі необхідності відкликати керівника з посади.
Форма муніципальної поліції, посвідчення поліцейського та жетон повинні затверджуватися відповідним наказом Міністра внутрішніх справ.
Компетенція. До компетенції муніципальної поліції слід віднести:
- забезпечення громадського порядку та безпеки;
- охорона об’єктів комунальної власності;
- патрулювання населених пунктів з метою виявлення правопорушень;
- контроль за дотриманням правил благоустрою;
- сприяння діяльності Національній поліції у сфері запобігання злочинам, допомога в їх розкритті;
- контроль у межах, встановлених законом, за дотриманням Правил дорожнього руху, зокрема щодо правильного паркування транспортних засобів;
- доставка нетверезих осіб, що знаходяться в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння до закладу охорони здоров'я чи за місцем проживання, якщо їх дії порочать людську гідність або становлять небезпеку громадському порядку;
- винесення постанов про накладення санкцій за вчинення певних адміністративних правопорушень та складання протоколів про адміністративні правопорушення та передача їх на розгляд адміністративним комісіям тощо.