МЕХАНІЗМ НАДАННЯ ПРАВА ВИКЛАДАТИ, ЯКИЙ Я ПРОПОНУЮ:
1. Будь-який повнолітній громадянин України, що здобув вищу освіту та не має судимості, може за своїм бажанням скласти ЗНО поточного року з предмету, який планує викладати. Якщо його результат не нижче 190 балів, він отримує право проходження спеціального педагогічного курсу протягом від місяця до одного навчального року (не більше).
2. Ціна курсу не має перевищувати третини від установленого офіційного прожиткового мінімуму у разі його тривалості в 1-3 місяця та одної п'ятої у разі тривалості від 4 до 10 місяців.
3. В результаті проходження курсу складає іспит та отримує офіційний сертифікат, що дозволяє викладати у школах або інших навчальних центрах дітям шкільного та старшого дошкільного віку.
У разі неповної вищої освіти та деяких інших випадків кандидатура може розглядатися за іншими, більш суворими правилами, також чітко прописаними у новому законі, але як мінімум — створити вищеозначені умови для тих, хто здобув повну.
Обґрунтування:
Викладач у школі або в групі підготовки до школи повинен володіти спектром педагогічних знань та умінь, тому існує юридична заборона на вчителювання громадянам, що мають вищу освіту не педагогічного напрямку. У той час ми бачимо, що рівень підготовки випускників педагогічних вузів є значно нижчим, ніж випускників багатьох вузів технічного або культурно-гуманітарного напрямку. Студенти, чиї спеціальності пов'язані із наукою, виробництвом або мистецтвом, вивчають спеціалізовані та допоміжні предмети на значно глибшому рівні, ніж майбутні вчителі, адже не обмежуються рівнем шкільної програми.
Але найголовніше — через невисоку зарплатню вчителя і відсутність широкого спектру можливих напрямків кар'єри, абітурієнти дуже рідко прагнуть вступити саме до педагогічних вузів. Вузи були змушені знизити вступний поріг до непристойно низького рівня, і в результаті до педагогічних вузів поступає дуже велика кількість учорашніх трієчників не за покликанням, а за залишковим принципом, адже не змогли поступити туди, коли бажали.
З іншого боку, певна частина випускників інших вузів має намір викладати у школах (або в групах підготовки до школи), але позбавлена цього права юридично. Отримання другої вищої педагогічної освіти не є сприйнятним варіантом для більшості з них, адже:
1. Друга вища освіта здобувається тільки на контрактній основі, яку собі не зможе дозволити людина, яка всерйоз погоджується на зарплатню вчителя;
2. Навчання у вузі потребує значних затрат часу і зусиль, що вкрай складно поєднувати з роботою;
3. Навчання у вузі негативно впливає на стан здоров'я нервової системи, вже підірваний "першим терміном".
У той же час випускник будь-якого ВНЗ вже отримав усебічну освіту, успішно склавши іспити не тільки з профільних предметів, але й з історії України, філософії, іноземної мови, української мови професійного спілкування, основ економіки та охорони праці та багатьох допоміжних дисциплін в залежності від напрямку. Єдине, чого йому бракує порівняно з випускниками "педу" — знання та вміння в області педагогіки.
Я пропоную створити умови для залучення у сферу освіти молодих та відповідальних працівників, що дійсно знають той чи інший шкільний предмет на глибокому рівні, з повагою відносяться до дітей та їх батьків, добре знаються на сучасних технологіях та мають індивідуальний творчий підхід до аудиторії замість того, щоб з року на рік повторювати застарілі радянські кліше.
Це цілком можливо, адже вже було успішно реалізовано чесний та адекватний конкурс на отримання професії патрульного поліцейського громадянами без профільної освіти, але з реальним знанням Конституції.
Менше формальностей, більше реальної користі.